Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF
E-health: kansen voor de zorg
22 mei 2008
E-health biedt grote kansen voor de zorg, maar de mogelijkheden van
internettechnologie in de gezondheidszorg worden nog onvoldoende
uitgebuit. Dat is de kern van het visiedocument `Gezondheid 2.0' dat
de heer drs. M.J. Boereboom, Directeur-generaal Langdurige Zorg van
het ministerie van VWS, vandaag ontvangt uit handen van Atie
Schipaanboord, adjunct-directeur van de Nederlandse Patiënten
Consumenten Federatie (NPCF). Het rapport wordt aangeboden tijdens het
e-health congres 'De zorgconsument aan zet' dat de NPCF organiseert in
congrescentrum Orpheus te Apeldoorn.
Het visiedocument `Gezondheid 2.0. Toekomst en betekenis van e-health
voor de zorgconsument', verkent de rol die informatie- en
communicatietechnologie - en in het bijzonder de internettechnologie -
kan spelen bij de ondersteuning of verbetering van gezondheid en
gezondheidszorg. Dit wordt e-health genoemd. De trend is dat patiënten
steeds meer gebruik gaan maken van de middelen en toepassingen die het
internet als platform biedt. Deze trend wordt wel aangeduid met de
term `Gezondheid 2.0', dit naar analogie van de term `Web 2.0' waarmee
de nieuwste fase in de internetontwikkelingen wordt bedoeld.
Internet heeft een enorme vlucht genomen en ook diensten en
toepassingen in de gezondheidszorg schieten als paddestoelen uit de
grond. Er bestaat al een overvloed aan toepassingen die patiënten
gebruiken. Een paar voorbeelden:
* Enkele duizenden gezondheid-gerelateerde Hyves-groepen;
* Patiënten kunnen in een persoonlijk diabetesdossier zoals
Sugarstats.com bijhouden;
* Bedrijven als Microsoft en Google bieden de mogelijkheid van een
persoonlijk gezondheidsdossier op internet;
* Patiënten kunnen `recensies' schrijven en lezen over hun
ervaringen bij hun ziekenhuisbezoek op de website
www.consumentendezorg.nl.
E-health biedt veel kansen voor zowel patiënt als zorgverlener. De
patiënt en de zorgverlener brengen allebei relevante kennis en
ervaring in in het behandelproces: de professionele kennis van de
zorgverlener en de ervaringskennis van de patiënt. Betere
informatievoorziening leidt tot een betere kwaliteit van zorg en komt
ook de arts-patiëntrelatie ten goede. De patiënt krijgt meer grip op
het eigen ziekteproces. Professionals kunnen doelmatiger werken.
Alleen: zowel patiënten als zorgverleners weten vaak niet wat er
allemaal te koop is. De NPCF spant zich daarom in om op verschillende
wijzen en op verschillende plaatsen e-health praktijken onder de
aandacht te brengen. Bijvoorbeeld via genoemd congres, de website
Consument en de Zorg, of de uitreiking van de prijzen voor goede
voorbeelden.
Ook via de door de NPCF geïniteerde site Consument en de Zorg zullen
steeds meer zorgtoepassingen en diensten voor patiënten beschikbaar
komen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan inzage in het EPD of
een persoonlijk gezondheidsdossier. De NPCF stimuleert de
ontwikkelingen in e-health en zal in dit proces de rol van aanjager
spelen en waar nodig zelf intiatieven op dit terrein blijven nemen.
Het visiedocument `Gezondheid 2.0. Toekomst en betekenis van e-health
voor de zorgconsument' is te bestellen en te downloaden via de
webwinkel op deze site.