Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


NPCF E-health: kansen voor de zorg


22 mei 2008

E-health biedt grote kansen voor de zorg, maar de mogelijkheden van internettechnologie in de gezondheidszorg worden nog onvoldoende uitgebuit. Dat is de kern van het visiedocument `Gezondheid 2.0' dat de heer drs. M.J. Boereboom, Directeur-generaal Langdurige Zorg van het ministerie van VWS, vandaag ontvangt uit handen van Atie Schipaanboord, adjunct-directeur van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). Het rapport wordt aangeboden tijdens het e-health congres 'De zorgconsument aan zet' dat de NPCF organiseert in congrescentrum Orpheus te Apeldoorn.

Het visiedocument `Gezondheid 2.0. Toekomst en betekenis van e-health voor de zorgconsument', verkent de rol die informatie- en communicatietechnologie - en in het bijzonder de internettechnologie - kan spelen bij de ondersteuning of verbetering van gezondheid en gezondheidszorg. Dit wordt e-health genoemd. De trend is dat patiënten steeds meer gebruik gaan maken van de middelen en toepassingen die het internet als platform biedt. Deze trend wordt wel aangeduid met de term `Gezondheid 2.0', dit naar analogie van de term `Web 2.0' waarmee de nieuwste fase in de internetontwikkelingen wordt bedoeld.

Internet heeft een enorme vlucht genomen en ook diensten en toepassingen in de gezondheidszorg schieten als paddestoelen uit de grond. Er bestaat al een overvloed aan toepassingen die patiënten gebruiken. Een paar voorbeelden:

* Enkele duizenden gezondheid-gerelateerde Hyves-groepen;
* Patiënten kunnen in een persoonlijk diabetesdossier zoals Sugarstats.com bijhouden;

* Bedrijven als Microsoft en Google bieden de mogelijkheid van een persoonlijk gezondheidsdossier op internet;
* Patiënten kunnen `recensies' schrijven en lezen over hun ervaringen bij hun ziekenhuisbezoek op de website www.consumentendezorg.nl.

E-health biedt veel kansen voor zowel patiënt als zorgverlener. De patiënt en de zorgverlener brengen allebei relevante kennis en ervaring in in het behandelproces: de professionele kennis van de zorgverlener en de ervaringskennis van de patiënt. Betere informatievoorziening leidt tot een betere kwaliteit van zorg en komt ook de arts-patiëntrelatie ten goede. De patiënt krijgt meer grip op het eigen ziekteproces. Professionals kunnen doelmatiger werken. Alleen: zowel patiënten als zorgverleners weten vaak niet wat er allemaal te koop is. De NPCF spant zich daarom in om op verschillende wijzen en op verschillende plaatsen e-health praktijken onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld via genoemd congres, de website Consument en de Zorg, of de uitreiking van de prijzen voor goede voorbeelden.

Ook via de door de NPCF geïniteerde site Consument en de Zorg zullen steeds meer zorgtoepassingen en diensten voor patiënten beschikbaar komen. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan inzage in het EPD of een persoonlijk gezondheidsdossier. De NPCF stimuleert de ontwikkelingen in e-health en zal in dit proces de rol van aanjager spelen en waar nodig zelf intiatieven op dit terrein blijven nemen.

Het visiedocument `Gezondheid 2.0. Toekomst en betekenis van e-health voor de zorgconsument' is te bestellen en te downloaden via de webwinkel op deze site.