Uitnodiging Persbijeenkomst Politie en Wetenschap
21/05/2008 09:32
Het Programma Politie en Wetenschap
Datum : 22 mei om 11.00 uur
Lokatie : Grote zaal politiebureau Zijpestein, Zuiderwagenplein 1, Lelystad
Onderwerp: Publicatie 'Verkeershandhavingteams: prestaties leveren, problemen aanpakken' nieuwe uitgave in de reeks Politiewetenschap van het Onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap van de Politieacademie.
'GeĂŻntensiveerd verkeerstoezicht door verkeershandhavingteams werkt'
Het werk van verkeershandhavingteams, die zich richten op het terugdringen van een beperkt aantal verkeersgevaarlijke overtredingen zoals rijden door rood licht, is in meer dan een opzicht succesvol. Zij zorgen voor een grotere handhavingsdruk, die bij het publiek niet onopgemerkt blijft en in grote lijnen ook wordt gewaardeerd. Aannemelijk is dat ze de naleving van de verkeersregels verbeteren en dat dit de verkeersveiligheid ten goede komt. Daar staat tegenover dat met een betere informatievoorziening de teams effectiever kunnen worden ingezet en dat, in tegenstelling tot wat werd beoogd, met hun komst de aandacht voor de meeste delicten door agenten en teams in de basispolitiezorg, is afgenomen.
Dit zijn enkele van de belangrijkste conclusies uit een onderzoek naar het functioneren van zogeheten 'verkeershandhavingteams': dat zijn speciaal gevormde teams, bemenst door bijzondere politieambtenaren die zich uitsluitend richten op de vijf meest gevaarlijke verkeersdelicten: snelheidsovertredingen, drankgebruik door bestuurders, negatie van rood licht en het niet-dragen van een helm of een gordel. Zij vormen het speerpunt van de negen jaar geleden ingezette strategie om het verkeerstoezicht planmatiger in te richten en te intensiveren.
In het onderzoek dat in opdracht van Politie en Wetenschap is uitgevoerd door dr. Guus Meershoek en drs. M. Krommendijk van het IPIT, Instituut voor Maatschappelijke Veiligheidsvraagstukken, van de Universiteit Twente, wordt het functioneren van deze teams onder de loep genomen. Belicht wordt hoe hun organisatie en aansturing is geregeld, hoe de samenwerking verloopt met de basiseenheden van de regiopolitie korpsen, hoe hun inspanningen worden afgestemd met het bredere lokale verkeersveiligheidsbeleid en ook of hun inspanningen het beoogde effect sorteren: leiden meer controles en boetes ook tot meer regelnaleving en wordt het daardoor veiliger?
Tijdens de persconferentie zullen de auteurs de belangrijkste onderzoeksuitkomsten presenteren en toelichten. Het rapport zal vervolgens worden aangeboden aan de heer Bert Wijbenga, korpschef van de regiopolitie Flevoland en portefeuillehouder Verkeer van de Raad van Hoofdcommissarissen en mr. Koos Spee, Landelijk Verkeersofficier van Justitie, hoofd van het bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie. Zullen een korte reactie geven op het rapport en hun visie geven op de toekomst van de verkeershandhaving..
Het onderzoeksrapport is uitgegeven in de reeks Politiewetenschap van het Onderzoeksprogramma Politie en Wetenschap, een zelfstandig onderdeel van het kenniscentrum van de Politieacademie. Politie en Wetenschap is in mei 1999 ingesteld om het wetenschappelijk onderzoek en de kennisontwikkeling op het gebied van politie en veiligheid te stimuleren en tevens een impuls te geven aan een betere benutting van onderzoeksresultaten in politiepraktijk en opleiding. Daartoe is een meerjarig onderzoeksprogramma ontwikkeld. De uitvoering van dit programma geschiedt onder leiding van de directeur van het programmabureau, G.C.K. Vlek.