Ingezonden persbericht


xmlns:ns0="urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags">

Winnaars UEFA Champions League verdienen vanavond meer dan ¤108 miljoen volgens onderzoek MasterCard

Totale economische impact van de finale in Moskou bedraagt meer dan ¤267miljoen

en een injectie van ¤45 miljoen in de economie van de Russische hoofdstad

21 mei 2008, Moskou (Rusland) -- Twee giganten van het Europese voetbal strijden vanavond om een buit van meer dan 108 miljoen euro. Volgens een uitgebreid economisch onderzoek in opdracht van MasterCard, één van de officiële sponsoren van de UEFA Champions League sinds 1994, is dit het bedrag dat het winnende team vanavond tijdens de finale van de UEFA Champions League in het Luzhniki Stadium in Moskou binnenhaalt.

Manchester United FC en Chelsea FC spelen vanavond tegen elkaar in de eerste volledig Engelse finale om positieve economische impulsen als een hogere waarde van het elftal, prijzengeld, sponsordeals, televisierechten en een toename van de verkoop van seizoentickets. Zelfs de verliezer kan vanavond een slordige 38 miljoen euro in zijn zak steken.

Het onderzoek van MasterCard -- dat uitgevoerd is door een van de meest vooraanstaande deskundigen op het gebied van de commercie rondom topsport, Professor Simon Chadwick van het Centre of the International Business of Sport van de universiteit van Coventry -- toonde aan dat Manchester United en Chelsea tijdens de UEFA Champions League van 2007/2008 allebei waarschijnlijk alleen al meer dan 38 miljoen euro hebben verdiend door in de finale te komen, wat betekent dat de finale in Moskou winnen in totaal meer dan 146 miljoen euro oplevert.

De cijfers zijn hoog vergeleken met de economische impact van de finale van de UEFA Champions League van 2007 in Athene. Onderzoek van MasterCard naar het commerciële aspect van het Europese voetbal toonde toen aan dat AC Milan of Liverpool FC toen 100 miljoen euro kon verdienen. De buit werd toen binnengehaald door de 'Rossoneri', die de finale met 2-1 wonnen.

ECONOMISCHE STIMULANS VOOR DE RUSSISCHE HOOFDSTAD
Professor Chadwick geeft aan dat de clubs niet de enige partijen zijn die voordeel trekken uit de finale. De economie van Moskou krijgt naar alle waarschijnlijkheid een economische stimulans van meer dan 44,5 miljoen euro, terwijl Athene, volgens de studie van MasterCard, door de finale van de UEFA Champions League in 2007 nog 'maar' zo'n 26 miljoen euro incasseerde.

Chadwick denkt dat de positieve commerciële stimulans op korte termijn zal bestaan uit de uitgaven van fans in bars, clubs, winkels, hotels, de bezienswaardigheden van Moskou, bij bookmakers en in het Luzhniki stadion, maar dat de Russische hoofdstad ook op lange termijn zal profiteren van deze finale, door een toename van het aantal toeristen, meer gemeentelijk sponsorgeld en een grotere kans om in de toekomst meer evenementen van deze omvang te ontvangen.

MANCHESTER OF LONDEN OOK GEBAAT BIJ FINALE
Uit het onderzoek van MasterCard kwam tevens naar voren dat de thuisbasis van het winnende team ook gebaat is bij de finalewedstrijd en wel voor een bedrag van meer dan 12,7 miljoen euro. Deze economische meevaller zal naar alle waarschijnlijkheid het resultaat zijn van een beter imago en betere reputatie van de stad - wat tot meer toerisme leidt - en meer consumentenvertrouwen - wat tot hogere uitgaven leidt - terwijl de bars, pubs, winkels en bookmakers van de stad al een economische kortetermijnstimulans hebben gehad tijdens de finale zelf.

Professor Chadwick, hoofd van het Centre of the International Business of Sport van de universiteit van Coventry, verklaarde: "De finale van de UEFA Champions League 2008 is niet alleen de grootste beloning van het Europese clubvoetbal, maar wordt waarschijnlijk ook de grootste beloning ooit in economische termen, met een totale cumulatieve impact die wel eens tot 267 miljoen euro zou kunnen oplopen. Afgezien van de kwalificaties en de eliminaties van het toernooi, plaatst dit deze finale op hetzelfde niveau als de grote reguliere sportevenementen als de Amerikaanse NFL Super Bowl."

Paul Meulendijk, Head of Sponsorship bij MasterCard Europe, zei hierover: "De finale van de UEFA Champions League is voor fans onbetaalbaar, vooral voor diegenen die speciaal hiervoor naar Moskou zijn gereisd. Ons onderzoek naar de commerciële kant van voetbal, dat uitgevoerd is door Professor Chadwick, toont aan dat sport een enorme positieve economische impuls kan hebben voor de elftallen, het gastland en verschillende landen in de hele wereld, waar, in dit geval, passie voor het spel leidt tot een aanzienlijke stimulans voor lokale en nationale economieën.

"MasterCard is sinds 1992 een officiële sponsor van de UEFA European Football Championship en sinds 1994 van de UEFA Champions League. We staan al jaren in het centrum van de voetbalindustrie en helpen fans de winnende momenten van hun club of landenteam bij te wonen door het faciliteren van de aankoop van reizen naar wedstrijden, merchandise, verfrissingen, wedstrijdtickets, enzovoorts. We willen dat de fans onbetaalbare ervaringen kunnen beleven. Dit doen we door samen met de banken waarmee we een partnership hebben promoties als nieuwe card-programma's te organiseren en door samen met meer dan 25 miljoen commerciële instellingen die de MasterCard-cards accepteren, de commercie te stimuleren."

DE DYNAMIEK VAN DE EERSTE VOLLEDIG ENGELSE FINALE OOIT

Professor Chadwick geeft aan dat de allereerste volledig Engelse finale van Europa's grootste clubcompetitie een interessante economische dynamiek met zich meebrengt. Op basis van resultaten van recent onderzoek dat aantoont dat meer dan de helft van de Britse volwassenen (50,3 %) actief geïnteresseerd is in voetbal, gecombineerd met het aantal toeschouwers van de Barclays Premier League dat tot de hoogste toeschouweraantallen in Europa gerekend kan worden, wordt verwacht dat meer dan 42.000 fans naar Rusland zullen afreizen, meer dan 20 miljoen Britten de wedstrijd thuis zullen volgen en dat wereldwijd circa 100 miljoen mensen hun televisie zullen afstemmen op de finalewedstrijd.

-Einde-

Contactpersonen:

Johan Nijlaan, +31 070 3121070, jnijlaan@webershandwick.com

Christiaan Buijnsters, + 31 070 3121070, cbuijnsters@webershandwick.com