Ingezonden persbericht


Persbericht

Oranje-Index stijgt, maar blijft lager dan in 2006

Tweede onderzoek toont een daling van de consumentenbeleving, maar een groei van commerciële en media-aandacht rondom Oranje

Amstelveen, 21 mei 2008 - Met name als gevolg van een sterke toename van media- aandacht en commerciële Oranje- en EK-uitingen stijgt de Oranje Index van 114 naar 217. De Oranje Index is duidelijker lager dan in een vergelijkbare periode rondom het WK in 2006, toen stond de Oranje Index op 338. Wel blijft de Oranje Index op dit moment nog boven het indexcijfer uit 2004 (166). Opvallend is daarnaast dat de consumentenbeleving licht daalt van 120 naar 113. Dit komt doordat de betrokkenheid bij Oranje en interesse in het toernooi enigszins is afgenomen ten opzichte van de vorige meting.

Bovenstaande blijkt uit het Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl), een initiatief van TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met Trendbox en AD Sportwereld, dat de komende periode de Oranjebeleving rondom het EK 2008 in kaart brengt. Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het EK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het EK en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.

Consumenten
De oranjekoorts komt maar langzaam op gang. Ten opzichte van de eerste meting van half april daalt de consumentenindex zelfs van 120 naar 113. Opvallend, het onderzoek in 2004 en 2006 vertoont eenzelfde patroon; ook toen daalde de consumentenindex in deze periode. Enkele opmerkelijke resultaten uit het onderzoek:


· De betrokkenheid bij oranje was bij meting 1 nog 70%. Nu is dat 67%.
· Nu geeft 7% aan mee te willen doen aan Oranje promoties. In de eerste meting was dit 13%.

· Op dit moment denkt 38% dat Oranje de kwartfinale haalt. Dit was bij meting 1 nog 40%. Het lijkt erop dat steeds minder mensen geloven dat Nederland de poule des doods overleeft.
Net als in 2004 en 2006 lijkt het stilte voor de storm te zijn, de echte Oranjebeleving kwam toen ook pas kort voor het toernooi los.

Publicitair
De publicitaire index stijgt van 98 naar 253. De bekendmaking van de voorlopige selectie door de bondscoach en de discussie die is ontstaan over het afzeggen van Clarence Seedorf heeft hierop waarschijnlijk een grote invloed gehad. De media-aandacht rondom Oranje is nog wel steeds minder dan in 2006, maar is nu voor het eerst groter dan in 2004.

Commercieel
De tweede meting laat een indexcijfer van 431 (meting 1 nog 134) voor de commerciële aandacht zien. Dit indexcijfer is lager dan in dezelfde periode in 2006 maar ruim hoger dan in 2004. De grote toename valt waar te nemen op de winkelvloer, waar nu diverse Oranje- en EK gerelateerde promoties plaatsvinden. Opvallend is dat het aantal Oranje/EK advertenties in dagbladen, maar ook EK gerelateerde TV-commercials minder hard stijgen dan rondom het WK

2006. Doordat er vooral meer aandacht is voor Oranje/EK gerelateerde advertenties in kranten is de commercie in deze periode groter dan in de vergelijkbare periode in 2004.

Experts
Het expertindexcijfer is wat gestegen van 95 naar 100. Dit cijfer is nog steeds lager dan in 2006 en 2004. Alleen het marketing panel is positiever geworden. Het marketingpanel geeft aan dat het Oranjegevoel bij de consument langzaam begint te groeien. Een perfecte Oranje promotie moet volgens de marketingexperts voldoen aan: lage toegankelijkheid, inspelen op actualiteit, actie met humor en het gebruik van voetbalhelden.
De voetbalexperts zijn minder positief. Volgens hen heeft Seedorf het van Basten gemakkelijk gemaakt, doordat zijn beslissing om niet mee te gaan naar het EK een mogelijk conflict tussen beide voorkomt. Verder zijn de voetbalexperts ervan overtuigd dat Dirk Kuyt mee moet naar Oostenrijk en Zwitserland.

Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het EK Voetbal 2008 zal de Oranje Index (www.oranje-index.nl) een graadmeter zijn voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index zal inzichten verschaffen over hoe Nederland het EK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van de Oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het Oranjevirus zich, en welke rol spelen media en commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de Oranjebeleving is en hoe die zich ontwikkelt.

Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index. Het voetbal expertpanel bestaat uit: Alex Tielbeke (directeur Eredivisie), Humberto Tan (Sportjournalist), Chris Woerts (commercieel directeur Feijenoord), Lex Muller (hoofd sport SBS), Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal International), Jaap Hofman (adjunct directeur televisie RTL Nederland), Michael van Praag (League of Experience), Christiaan Ruesink (chef sport AD Sportwereld).
Het marketing expertpanel bestaat uit: Frank Leenders (managing director T.E.A.M), Vincent Pijpers (manager communicatiespecialismen Rabobank Nederland), Mark de Klerk (sports marketing Nike), Jan de Jong (media directeur NOS), Tanja Manders (senior sponsor manager Heineken Nederland), Simon Neefjes (CEO TBWA\ Nederland), Jeroen Oerlemans (algemeen directeur Sport1).