Ingezonden persbericht
Persbericht
Oranje-Index stijgt, maar blijft lager dan in 2006
Tweede onderzoek toont een daling van de consumentenbeleving, maar
een groei van commerciële en media-aandacht rondom Oranje
Amstelveen, 21 mei 2008 - Met name als gevolg van een sterke toename van media-
aandacht en commerciële Oranje- en EK-uitingen stijgt de Oranje Index van 114 naar 217.
De Oranje Index is duidelijker lager dan in een vergelijkbare periode rondom het WK in
2006, toen stond de Oranje Index op 338. Wel blijft de Oranje Index op dit moment nog
boven het indexcijfer uit 2004 (166). Opvallend is daarnaast dat de consumentenbeleving
licht daalt van 120 naar 113. Dit komt doordat de betrokkenheid bij Oranje en interesse in
het toernooi enigszins is afgenomen ten opzichte van de vorige meting.
Bovenstaande blijkt uit het Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl), een initiatief van
TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met Trendbox en AD Sportwereld, dat de
komende periode de Oranjebeleving rondom het EK 2008 in kaart brengt. Het indexcijfer wordt
berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze indicatoren
zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en
het EK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het EK en de opinie van een panel van
vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.
Consumenten
De oranjekoorts komt maar langzaam op gang. Ten opzichte van de eerste meting van half april
daalt de consumentenindex zelfs van 120 naar 113. Opvallend, het onderzoek in 2004 en 2006
vertoont eenzelfde patroon; ook toen daalde de consumentenindex in deze periode. Enkele
opmerkelijke resultaten uit het onderzoek:
· De betrokkenheid bij oranje was bij meting 1 nog 70%. Nu is dat 67%.
· Nu geeft 7% aan mee te willen doen aan Oranje promoties. In de eerste meting was dit
13%.
· Op dit moment denkt 38% dat Oranje de kwartfinale haalt. Dit was bij meting 1 nog 40%.
Het lijkt erop dat steeds minder mensen geloven dat Nederland de poule des doods
overleeft.
Net als in 2004 en 2006 lijkt het stilte voor de storm te zijn, de echte Oranjebeleving kwam toen
ook pas kort voor het toernooi los.
Publicitair
De publicitaire index stijgt van 98 naar 253. De bekendmaking van de voorlopige selectie door de
bondscoach en de discussie die is ontstaan over het afzeggen van Clarence Seedorf heeft hierop
waarschijnlijk een grote invloed gehad. De media-aandacht rondom Oranje is nog wel steeds
minder dan in 2006, maar is nu voor het eerst groter dan in 2004.
Commercieel
De tweede meting laat een indexcijfer van 431 (meting 1 nog 134) voor de commerciële aandacht
zien. Dit indexcijfer is lager dan in dezelfde periode in 2006 maar ruim hoger dan in 2004. De
grote toename valt waar te nemen op de winkelvloer, waar nu diverse Oranje- en EK
gerelateerde promoties plaatsvinden. Opvallend is dat het aantal Oranje/EK advertenties in
dagbladen, maar ook EK gerelateerde TV-commercials minder hard stijgen dan rondom het WK
2006. Doordat er vooral meer aandacht is voor Oranje/EK gerelateerde advertenties in kranten is
de commercie in deze periode groter dan in de vergelijkbare periode in 2004.
Experts
Het expertindexcijfer is wat gestegen van 95 naar 100. Dit cijfer is nog steeds lager dan in 2006
en 2004. Alleen het marketing panel is positiever geworden. Het marketingpanel geeft aan dat
het Oranjegevoel bij de consument langzaam begint te groeien. Een perfecte Oranje promotie
moet volgens de marketingexperts voldoen aan: lage toegankelijkheid, inspelen op actualiteit,
actie met humor en het gebruik van voetbalhelden.
De voetbalexperts zijn minder positief. Volgens hen heeft Seedorf het van Basten gemakkelijk
gemaakt, doordat zijn beslissing om niet mee te gaan naar het EK een mogelijk conflict tussen
beide voorkomt. Verder zijn de voetbalexperts ervan overtuigd dat Dirk Kuyt mee moet naar
Oostenrijk en Zwitserland.
Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het EK Voetbal 2008 zal de Oranje Index (www.oranje-index.nl) een
graadmeter zijn voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index zal inzichten verschaffen
over hoe Nederland het EK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van de
Oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het Oranjevirus zich, en welke rol spelen media en
commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de Oranjebeleving is en
hoe die zich ontwikkelt.
Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau
gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking
met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren
daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.
Het voetbal expertpanel bestaat uit: Alex Tielbeke (directeur Eredivisie), Humberto Tan
(Sportjournalist), Chris Woerts (commercieel directeur Feijenoord), Lex Muller (hoofd sport SBS),
Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal International), Jaap Hofman (adjunct directeur
televisie RTL Nederland), Michael van Praag (League of Experience), Christiaan Ruesink (chef
sport AD Sportwereld).
Het marketing expertpanel bestaat uit: Frank Leenders (managing director T.E.A.M), Vincent
Pijpers (manager communicatiespecialismen Rabobank Nederland), Mark de Klerk (sports
marketing Nike), Jan de Jong (media directeur NOS), Tanja Manders (senior sponsor manager
Heineken Nederland), Simon Neefjes (CEO TBWA\ Nederland), Jeroen Oerlemans (algemeen
directeur Sport1).