Ingezonden persbericht


Mobiliteit belangrijkste succesfactor voor Europese mkb-sector

Mobiele technologie vergroot kansen op succes

Waterloo, Canada/ Bunnik, 21 mei 2008 - Onderzoek van Research In Motion (RIM) (Nasdaq: RIMM; TSX: RIM) en Ipsos MORI wijst uit dat tweederde van de Europese mkb'ers dankzij mobiele technologie een of meerdere deals hebben binnengehaald. Dit was mogelijk doordat ze ook onderweg konden communiceren met hun prospects. Uit het onderzoek blijkt verder dat snel reageren op klantverzoeken (42 procent) en regelmatige communicatie met bestaande klanten (21 procent) het belangrijkst zijn om een goede relatie met klanten op te bouwen en te behouden. Bedrijven leggen hiermee de basis voor stabiliteit en groei in de toekomst. Het onderzoek is gehouden onder 900 mkb-directeuren in zeven West-Europese landen waaronder Nederland.

Maar liefst 66 procent van de respondenten verklaart dat ze twee of meer keer per week buiten de deur werken. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt hoe belangrijk het is dat managers ook onderweg kunnen communiceren met medewerkers en toegang hebben tot informatie, waar ze ook zijn.

Enkele opmerkelijke onderzoeksresultaten:
- 86 procent van de Spaanse mkb'ers heeft wel eens een new business-deal binnengehaald dankzij mobiele technologie. De Spanjaarden scoren hier het hoogst. - Mkb'ers in Duitsland zijn het vaakst weg van hun werkplek, te weten ongeveer de helft van de tijd. Italianen daarentegen blijven liever achter hun bureau. 39 Procent van de onderzochte mkb'ers in dit land geeft aan zelden tot nooit de werkplek te verlaten (tijdens werktijd). - Vijf keer meer mkb'ers vinden investeren in mobiele technologie belangrijker dan investeren in kantoorruimte. - Italianen zijn ook de grootste e-mailgebruikers in Europa (85 procent), in Spanje maakt 91 procent liever gebruik van telefoongesprekken om in contact te komen met stakeholders. - Het Verenigd Koninkrijk scoort het hoogst op het gebied van technologie. 79 Procent van de ondervraagde mkb'ers noemt technologie als belangrijke driver om succesvol een bedrijf te starten.

Volgens de Europese Unie zijn er ongeveer 23 miljoen mkb-organisaties in Europa, wat staat voor 99 procent van alle bedrijven in deze regio. Deze bieden gezamenlijk aan meer dan 100 miljoen mensen een baan. Het mkb staat garant voor een zeer groot deel van de economische en professionele activiteiten in Europa. Mede daarom is het mkb toonaangevend voor bijvoorbeeld het invoeren van mobiliteitsoplossingen om de business vandaag en in de toekomst bloeiend te houden.

Charmaine Eggberry, vicepresident en algemeen directeur van RIM: "Het is overduidelijk dat mkb'ers alleen bereid zijn om redelijke en flexibele investeringen te doen als deze kunnen meegroeien met hun bedrijf. Dit onderzoek laat zien dat mobiele oplossingen essentieel zijn voor het succes van Europese mkb-ondernemingen. De inzet van de juiste tools en procedures vanaf de start van een bedrijf zijn van groot belang voor langetermijnsucces. Mkb'ers zijn vaak buiten de deur en daar komt multitasking bij kijken. Net zoals grote bedrijven moeten ook mkb-ondernemers hun klanten optimaal bedienen en prospects als klant binnenhalen, waar ze ook zijn. De BlackBerry-smartphone is voor hen een ideale tool om ook onderweg productief te blijven en zo succeskansen te creëren."

De respondenten van het onderzoek blijken slim om te gaan met hun investeringen. Meer dan de helft start vanuit huis in plaats van in een gehuurd of gekocht kantoorpand. Dit geldt vooral voor het Verenigd Koninkrijk en Duitsland waar respectievelijk 76 en 67 procent in eerste instantie kantoor aan huis houdt. Het merendeel (52 procent) van de Italianen huurt liever een pand om hun bedrijf te vestigen.

Het eerste bedrijfsmiddel dat mkb'ers aan vrienden die een bedrijf starten aanraden, is 'technologie'. Mobiele technologie volgt direct op een pc, zo blijkt uit het onderzoek.

Resultaten Nederland
Binnen het Europese onderzoek was Nederland (samen met België) enigszins een vreemde eend in de bijt. Zo denkt maar 7 procent van de ondervraagde mkb'ers dat het vandaag de dag goedkoper is om een eigen bedrijf te beginnen dan vijf jaar geleden. Ook maar 65 procent vindt het belangrijk om overal en altijd contact te kunnen hebben met stakeholders, terwijl zeker zes op de tien ondervraagden daardoor wel eens een deal binnen heeft gehaald. Wat verder opvalt is dat het voeren van 'traditionele' telefoongesprekken minder vaak gebeurd dan in de rest van Europa, maar met 68 procent blijft het vooralsnog de favoriete manier van communiceren voor een zeer groot aantal ondervraagden.

Eerder onderzoek van Ipsos Reid en Research In Motion wijst uit dat gebruikers van BlackBerry-smartphones tot 60 minuten per dag aan tijd besparen. Ze kunnen optimaal gebruikmaken van hun werkdag en daarmee van hun vrije tijd.

###

Over het onderzoek
Research In Motion werkte voor dit pan-Europese onderzoek nauw samen met Ipsos MORI. Het onderzoek biedt inzicht in de huidige behoefte van kleine en middelgrote ondernemingen met twee tot 250 medewerkers. In totaal werden 900 respondenten ondervraagd uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en de Benelux. Het onderzoek is gehouden in maart 2008.

Over Research In Motion (RIM)
Research In Motion is een toonaangevende ontwerper, producent en wereldwijd leverancier van draadloze oplossingen voor mobiele communicatie. RIM levert oplossingen en platforms voor de toegang tot tijdsgevoelige informatie, zoals e-mail, telefoon, sms, internet en applicaties. Hiervoor ontwikkelt het bedrijf geïntegreerde hardware, software en diensten die verschillende draadloze netwerkstandaarden ondersteunen. Met de technologie van RIM voorzien andere ontwikkelaars en fabrikanten hun diensten en producten van draadloze verbindingen voor gegevenstoegang. Duizenden organisaties over de gehele wereld gebruiken RIM-producten, -diensten en -technologie. Hiertoe behoren onder andere het BlackBerry® draadloze platform, de RIM Wireless Handheld(tm)-productserie, softwareontwikkeltools, radiomodems en software- en/of hardwarelicenties. RIM is opgericht in 1984 en heeft zijn hoofdkantoor in Waterloo, Canada. Het bedrijf heeft vestigingen in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific. RIM is genoteerd aan de Nasdaq Stock Market (Nasdaq: RIMM) en aan de Toronto Stock Exchange (TSX: RIM).