PERSBERICHT
Eerste Affiliatedag trekt boven verwachting veel bezoekers Met 700 bezoekers op de Affiliatedag lijkt de markt te professionaliseren
Amsterdam, 21 mei 2008 - Affiliate marketing, simpel gezegd, het geld verdienen aan het doorlinken van bezoekers op nichewebsites (bijvoorbeeld vliegtarieven.nl) naar online shops (bijvoorbeeld KLM), neemt een vlucht in Nederland. Ons land telt inmiddels 25.000 affiliates die meestal zo'n drie tot vier websites in beheer hebben. Geschat wordt dat er jaarlijks zo'n 60 miljoen Euro omzet in deze branche omgaat. Gisteren vond in De Fabrique in Utrecht de eerste Affiliatedag plaats.
Steeds meer adverteerders nemen de stap richting affiliate marketing. Deze vorm van online marketing gaat uit van de Longtail theorie. In tegenstelling tot de 80/20 regel van Pareto waarbij 80 procent van de omzet uit 20 procent van de klanten komt, wordt via affiliate marketing juist omzet gegenereerd uit niche websites; gespecialiseerde websites op het gebied van bijvoorbeeld reizen, mode of telecom. De beheerders van deze niche websites, affiliates genoemd, ontvangen een commissie van de adverteerder als een bezoeker een aankoop via deze site doet.
Op de Affiliatedag waren zowel affiliates als adverteerders en affiliate marketing netwerken aanwezig. De meeste adverteerders en affiliates vinden elkaar via de netwerken als M4N, Tradedoubler, Zanox en Daisycon. Deze partijen bieden systemen waarmee de conversies en vergoedingen te berekenen zijn; daarnaast onderhouden ze het affiliate marketing netwerk en laten dit zowel in kwantiteit als in kwaliteit groeien. Gedurende de verschillende parallelsessies kwam er een aantal hot items uit de bus:
Affiliate marketing versus traditionele marketing
Affiliate marketing vereist een totaal andere benadering dan het bestaande traditionele marketingmodel. Voor adverteerders blijkt het een grote stap te zijn hun controle over de marketinguitingen uit handen te geven aan affiliates. Waar marketeers nog denken in banners, weten affiliates dat tekstlinks veel beter werken. Waar marketeers denken in marketingbudgetten en campagnes, denken affiliates aan een beloning per click of aankoop en een lange termijnrelatie met de adverteerder. Waar marketeers denken aan het bouwen van een merk en imago, denken affiliates aan de toename van online verkoop en meetbare resultaten. Kortom: het betreft een nieuwe, wellicht meer sales gerichte benadering van marketing waar nog niet iedereen klaar voor blijkt te zijn.
B2B nog niet klaar voor affiliate marketing
In de consumentenmarkt heeft via Google Adwords en online marketing een snelle ontwikkeling van affiliate marketing plaatsgevonden. De B2B markt blijft sterk achter. De affiliates zien het betreden van deze nieuwe markt wel zitten, het probleem is vaak dat de adverteerder er nog niet klaar voor is. Er worden vaak minder producten verkocht voor een hoger bedrag. Hierdoor is de commissie voor de affiliates hoger, maar de kans dat ze er iets mee verdienen kleiner. Op de Affiliatedag waren enkele aanwezigen die de zakelijke markt op wilden, maar alle netwerken raadden het deze partijen af. De markt is er nog niet klaar voor.
Code of conduct
Ook de roep om gedragsregels, eenduidigheid, transparantie en overzicht werd op deze dag weer duidelijk. In een nieuwe markt moet natuurlijk altijd een nieuwe weg gevonden worden. Inmiddels is het kaf van het koren gescheiden, maar er blijft behoefte om in kaart te brengen wat affiliates wel en niet mogen, wat de rechten van de adverteerders zijn, hoe de programma's en beloningsstructuren van de netwerken in elkaar zitten en wat de verschillen zijn tussen de netwerken. Hier is nog een lange weg te gaan.
Over M4N
M4N heeft als missie het zoeken, vinden en kopen van producten op internet gemakkelijker te maken. M4N bereikt dit door een netwerk van website-eigenaren, affiliates genoemd, te koppelen aan aanbieders van producten op internet. Het bedrijf ziet de affiliates als distributiekanaal: zij maken informatie (commercieel en niet-commercieel) namelijk toegankelijk voor specifieke doelgroepen en linken naar de juiste plekken op de vaak uitgebreide websites van adverteerders. Met M4N kunnen zowel affiliates als adverteerders beter op het online koopproces afstemmen door middel van goede statistieken en promotiemateriaal. Voor meer informatie, zie:
Ingezonden persbericht