Voedingcentrum


Geen frisdrankreclame meer voor kinderen

Bedrijven als Coca Cola en Pepsi zullen in de toekomst geen reclame meer maken voor frisdrank die gericht is op kinderen. Dit staat in nieuwe richtlijnen voor kindermarketing van de International Council of Beverages Associations (ICBA), een koepelorganisatie van frisdrankfabrikanten. Frisdrank speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van overgewicht bij kinderen. Het Voedingscentrum is verheugd over deze stap in de goede richting.

Het Voedingscentrum vindt dat kindermarketing voor ongezonde producten ingeperkt moet worden. Dit geldt ook voor dranken, omdat juist wat kinderen drinken al snel invloed heeft op hun gewicht. De frisdrankfabrikanten zetten nu een stap in de goede richting met nieuwe richtlijnen voor marketing gericht op kinderen. De nieuwe richtlijnen van de ICBA worden eind 2008 ingevoerd. Coca Cola en PepsiCo zijn de grootste en bekendste bedrijven die vertegenwoordigd zijn in de ICBA, maar ook kleinere bedrijven onderschrijven de nieuwe richtlijnen. De nieuwe richtlijnen van de industrie gelden alleen voor frisdranken en niet voor dranken op basis van vruchtensappen en zuivel.

Geen reclame meer voor onder de 12
Het blijkt uit onderzoek dat kinderen die veel reclame zien voor snacks, snoep en frisdrank ongezonder leven. Het Voedingscentrum ziet het dus als een goede stap dat de bedrijven nu zeggen dat zij geen reclame meer zullen maken voor frisdranken als de doelgroep grotendeels bestaat uit kinderen jonger dan 12. Daarbij gaat het om televisiereclame, maar ook om uitingen op internet, de radio en in gedrukte media. Daarnaast zullen de bedrijven ook niet meer kiezen voor product placement in kinderfilms. Dit is een belangrijke stap. Zeker bij jongere kinderen geldt, dat zij niet in staat zijn om te zien wat een reclameboodschap is.

Wat geef je je kind?
Drankjes leveren ongemerkt veel calorieën. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die te zwaar zijn, vaak te veel drankjes krijgen op een dag. Dit geldt voor frisdranken met suiker, maar ook voor aanmaaklimonade, drinkyoghurt, chocolademelk en vruchtensappen. Als ouder is het slim om ook van deze drankjes een enkel glas per dag te geven en verder voor bijvoorbeeld water of (vruchten)thee te kiezen. Frisdrank zonder calorieën is ook een goed alternatief. Deze drank is met zoetstoffen gezoet. Geef hiervan niet meer dan drie glazen per dag.

Handvatten voor ouders
Met de campagne âGezond eten en bewegen met kinderenâ wil het Voedingscentrum ouders helpen om een gezonde leefstijl gemakkelijker te maken. Bijvoorbeeld met het gratis tijdschrift SMAK.