Voedingcentrum
Geen frisdrankreclame meer voor kinderen
Bedrijven als Coca Cola en Pepsi zullen in de toekomst geen reclame
meer maken voor frisdrank die gericht is op kinderen. Dit staat in
nieuwe richtlijnen voor kindermarketing van de International Council
of Beverages Associations (ICBA), een koepelorganisatie van
frisdrankfabrikanten. Frisdrank speelt een belangrijke rol bij het
ontstaan van overgewicht bij kinderen. Het Voedingscentrum is verheugd
over deze stap in de goede richting.
Het Voedingscentrum vindt dat kindermarketing voor ongezonde producten
ingeperkt moet worden. Dit geldt ook voor dranken, omdat juist wat
kinderen drinken al snel invloed heeft op hun gewicht. De
frisdrankfabrikanten zetten nu een stap in de goede richting met
nieuwe richtlijnen voor marketing gericht op kinderen. De nieuwe
richtlijnen van de ICBA worden eind 2008 ingevoerd. Coca Cola en
PepsiCo zijn de grootste en bekendste bedrijven die vertegenwoordigd
zijn in de ICBA, maar ook kleinere bedrijven onderschrijven de nieuwe
richtlijnen. De nieuwe richtlijnen van de industrie gelden alleen voor
frisdranken en niet voor dranken op basis van vruchtensappen en
zuivel.
Geen reclame meer voor onder de 12
Het blijkt uit onderzoek dat kinderen die veel reclame zien voor
snacks, snoep en frisdrank ongezonder leven. Het Voedingscentrum ziet
het dus als een goede stap dat de bedrijven nu zeggen dat zij geen
reclame meer zullen maken voor frisdranken als de doelgroep
grotendeels bestaat uit kinderen jonger dan 12. Daarbij gaat het om
televisiereclame, maar ook om uitingen op internet, de radio en in
gedrukte media. Daarnaast zullen de bedrijven ook niet meer kiezen
voor product placement in kinderfilms. Dit is een belangrijke stap.
Zeker bij jongere kinderen geldt, dat zij niet in staat zijn om te
zien wat een reclameboodschap is.
Wat geef je je kind?
Drankjes leveren ongemerkt veel calorieën. Uit onderzoek blijkt dat
kinderen die te zwaar zijn, vaak te veel drankjes krijgen op een dag.
Dit geldt voor frisdranken met suiker, maar ook voor aanmaaklimonade,
drinkyoghurt, chocolademelk en vruchtensappen. Als ouder is het slim
om ook van deze drankjes een enkel glas per dag te geven en verder
voor bijvoorbeeld water of (vruchten)thee te kiezen. Frisdrank zonder
calorieën is ook een goed alternatief. Deze drank is met zoetstoffen
gezoet. Geef hiervan niet meer dan drie glazen per dag.
Handvatten voor ouders
Met de campagne âGezond eten en bewegen met kinderenâ wil het
Voedingscentrum ouders helpen om een gezonde leefstijl gemakkelijker
te maken. Bijvoorbeeld met het gratis tijdschrift SMAK.