Sociaal Debat Flevoland legt basis voor komende jaren

Vertegenwoordigers van Flevolandse organisaties, instellingen en bedrijven, en leden van Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten zijn dinsdag 20 mei met elkaar in debat gegaan over de Sociale Agenda van Flevoland. De provincie wil bij de vormgeving van haar sociaal beleid voor de komende jaren nadrukkelijk Flevolanders zelf betrekken. Het Sociaal Debat legt daarvoor de basis.

Onder leiding van duo's bestaande uit een lid van Provinciale Staten en een lid van Gedeputeerde Staten, zijn vier groepen in zogenoemde werkateliers in gesprek gegaan. De Sociale atlas die de provincie recent heeft opgesteld, leverde de nodige informatie en aanleiding voor de discussies. Elk werkatelier heeft zich gebogen over de vraag hoe de Flevolandse samenleving op een bepaald terrein beter kan functioneren.

De onderwerpen van de werkateliers en de belangrijkste resultaten daaruit zijn:

Gezond, veilig en vrolijk opgroeien: jeugd in Flevoland

In dit werkatelier werd onder andere het voorstel gedaan om een Flevolandse jongerensoap te maken. Scholen kunnen een aflevering adopteren. Naast thema's als verliefd zijn, experimenteren en `zware' onderwerpen als drugs, komen ook beroepen aan bod en het oplossen van alledaagse problemen. De soap is voor en door jongeren; daardoor ontstaat ook een netwerk onder de jongeren.

Iedereen optimale zeggenschap over het eigen leven: kwetsbare groepen in Flevoland

Ook hier stond de eigen verantwoordelijkheid centraal; tegelijkertijd werd onderkend dat dit voor kwetsbare groepen minder haalbaar is dan voor anderen. Juist voor deze groepen is een buurtnetwerk van groot belang; dat kan ondersteuning bieden. Sluit aan op ideeën van bewoners zelf en gebruik activiteiten ook om signalen op te vangen van sociale problemen, was een suggestie. Voorzie bijvoorbeeld een pleintje gedurende het hele jaar van seizoensgebonden bloemen/planten (tulpen in het voorjaar, kerstboom met kerst) en zorg daar gezamenlijk voor.

Alles in huis voor een goed leven: economie en onderwijs als bronnen voor welzijn

Jobrotation, dus het wisselen van baan, zowel verticaal als horizontaal, werd hier als idee geopperd om welzijn te verbeteren. Zo leer je elkaars leven kennen en breid je je netwerk uit. Ook in het onderwijs zou `gekanteld' kunnen worden: laat leerlingen hun eigen sterke kanten benoemen en koppel jongeren met bepaalde (te ontwikkelen) talenten aan mentoren, denk hierbij aan ervaren senioren. Zo benut je talent optimaal en maximaliseer je kennis.

Iedereen telt, iedereen doet mee: participatie in Flevoland

Ga met een `doe-het-zelf-kit' de wijken in en stimuleer mensen daarmee tot sociale activiteiten. Help het toeval van de sociale ontmoeting met deze ideeëngenerator. Maar liefst 14 organisaties hebben zich achter dit idee geschaard. Iedereen kan uit de kit putten en ermee aan de slag. Na alle aandacht voor zaken als infrastructuur is het hoog tijd om te werken aan de sociale structuur in Flevoland.

Een deskundige jury onder leiding van Iteke Weeda, emeritus hoogleraar Emancipatievraagstukken, gaf een reactie op de resultaten. Bij de beoordeling liet de jury aspecten als verrassend en vernieuwend meespelen, en het uitgangspunt dat iedereen primair verantwoordelijk is voor het eigen welzijn. Verder was het belangrijk dat er verrassende verbindingen tussen relaties zijn gelegd en dat duidelijk is welke (groep) organisaties aan de slag gaat met het resultaat. Uiteindelijk was iedereen een winnaar.

Op basis van de Sociale Atlas en de resultaten van het Sociaal Debat, stelt de provincie de komende tijd de Sociale Agenda op waarin het sociale beleid voor de komende jaren wordt vastgelegd.