NOAH-FLIWAS congres
Toespraak | 14-05-2008 | Amsterdam | Staatssecretaris Tineke
Huizinga-Heringa
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Ik wil onze internationale gasten in het bijzonder verwelkomen. Niet
alleen onze Duitse en Ierse gasten en NOAH-partners, maar ook de grote
Hongaarse delegatie en de afgevaardigde van het Roemeense ministerie.
Heel mooi dat ook vanuit het oosten van Europa interesse voor FLIWAS
bestaat.
Nog maar enkele maanden geleden was ik in New Orleans. Ik heb gezien
wat een grote overstroming doet in de hoofden en harten van mensen.
Want naast de economische schade en de kosten van de noodzakelijke
heropbouw is er de blijvende schok over dit natuurgeweld. Dit bezoek
heeft mij opnieuw bepaald op het belang van waterveiligheid gedrukt.
Wat in Amerika uiteraard naar voren kwam was het belang van
samenwerking tussen de verschillende overheidslagen, Federal, State en
County bij een overstromingsramp.
In Europa speelt naast interne samenwerking ook internationale
samenwerking een grote rol.
Water stopt niet bij grenzen. Daarom heeft Nederland, zoals u weet,
zich hard gemaakt voor de aanvaarding van de Europese Richtlijn
Overstromingsrisico's. Zometeen zal ik ingaan op de cruciale rol van
samenwerking en een goede informatievoorziening tussen waterbeheerders
onderling, tussen waterbeheerders en het algemeen bestuur en tussen
partijen aan weerszijden van landsgrenzen. Maar eerst wil ik u graag
iets vertellen over de ontwikkelingen die er zijn in het
waterveiligheidsbeleid.
In Nederland zijn we bezig met een vernieuwing van het
waterveiligheidsbeleid. Dit gaat langs drie lijnen. Het eerste en
belangrijkste element zijn de waterkeringen. Preventie dus, want ook
hier geldt: voorkomen is beter dan genezen. Hier ligt voor mij het
primaat. Het is niet zo dat we minder aan preventie hoeven te doen als
we de andere zaken op orde hebben. Op dit moment zijn we bezig om in
2015 onze waterkeringen weer te laten voldoen aan de strengste
veiligheidsnormen ter wereld. Maar dat betekent niet dat we in 2015
achterover kunnen gaan leunen. Klimaatverandering en de gestegen
economische waarde van grond en onroerend goed achter de dijken
dwingen ons daartoe. Als we ons niet extra gaan inzetten, wordt de
kans op een overstroming langzaamaan groter, evenals de gevolgen
daarvan.
Het tweede element is de inrichting van overstromingsgevoelige
gebieden, zodat het aantal slachtoffers en de omvang van de schade
door een overstroming kan worden beperkt. Omdat dit een lange adem
vergt, willen we hier in Nederland snel een begin mee maken.
Het derde element, waar ik verder op in zal gaan, is adequate
rampenbeheersing. Om de rampenbeheersing in Nederland bij de tijd te
houden, heeft dit kabinet de Taskforce Managament Overstromingen, TMO,
in het leven geroepen. De TMO heeft de opdracht om ervoor te zorgen
dat Nederland voor eind 2008 organisatorisch goed voorbereid is op de
gevolgen van grootschalige overstromingen. In november houdt deze
taskforce een grote landelijke oefening, `Waterproef', waarbij onder
andere wordt gekeken naar overstroming als een van de risico's die ons
land bedreigen.
Tijdens `Waterproef' oefenen we ook met de veiligheidsregio. De
veiligheidsregio is een nieuwe manier waarop wij de
crisisbeheersingsstructuur gaan vormgeven. Daarbij gaat het vooral om
kortere communicatielijnen. Hiervoor houden alle partijen hun plannen
nog eens tegen het licht, kijken ze of ze aansluiten bij de plannen
van de bestuurlijke buren en van de andere betrokken overheden.
Daartoe behoren natuurlijk ook de waterbeheerders.
In aanloop naar november worden er gaandeweg steeds meer
samenwerkingsovereenkomsten tussen veiligheidsregio's en
waterbeheerders afgesloten. Mijn collega van Binnenlandse Zaken en ik
juichen dat als verantwoordelijke bewindslieden van harte toe.
Gezamenlijke oefeningen vormen een onderdeel van die overeenkomsten.
Zo wordt er in de aanloop naar `Waterproef' al op meerdere plekken in
het land geoefend. Nog naar drie weken geleden was ik bijvoorbeeld te
gast bij de grensoverschrijdende oefening `Viking' in Arnhem.
Dames en heren,
Bij een ramp is de juiste informatie op de juiste plaats van het
grootste belang. De basis van een goede beslissing is de juiste
informatie.Daarom is één uniform informatiesysteem van het grootste
belang.
Het landelijk hoogwatersysteem waar we nu mee werken, HIS, is nog niet
geschikt om ook daadwerkelijk tijdens een grootschalige crisis te
worden gebruikt. HIS wordt alleen voor de kust gebruikt. Juist daarom
is Verkeer en Waterstaat partner in NOAH geworden, om samen met andere
overheden in binnen- en buitenland vorm te geven aan de integratie van
HIS binnen een nieuw, internationaal systeem - het FLIWAS, het Flood
Information and Warning System. Zodat we één systeem krijgen voor
kust, rivieren en meren.
De bouw van FLIWAS was een pittige uitdaging. Schakelen tussen de
verschillende bestuurslagen, over de landsgrenzen heen, samen op weg
naar een integraal informatie- en waarschuwingssysteem.
Wij, de partners van NOAH, moesten niet alleen investeren in de
hardware en software van het systeem, maar ook in de persoonlijke en
professionele relaties. Daar zijn we wonderwel in geslaagd en ik wil
mijn complimenten geven aan iedereen die zich hiervoor, in Nederland
of in het buitenland, heeft ingezet. FLIWAS krijgt zijn vuurdoop als
een groot aantal regio's het tijdens de oefening `Waterproef' gaat
gebruiken. Als FLIWAS die toets doorstaat, dan overweeg ik om het
systeem in heel Nederland in te voeren. Ik doe dat alleen onder de
voorwaarde dat u, en dan richt ik me even op de Nederlandse
toehoorders, mijn vertrouwen deelt en FLIWAS gaat gebruiken. U neemt
enthousiast deel aan de tests en oefeningen, dus dat geeft mij het
gevoel dat dat wel goed zit. Dat gevoel wordt versterkt door de steeds
betere scores van FLIWAS bij tests en oefeningen. Ik zal de komende
maanden de voorwaarden en financiële aspecten van FLIWAS alvast laten
onderzoeken. Als blijk van vertrouwen in dit systeem.
Dames en heren,
Op deze conferentie vieren we dat FLIWAS klaar is. Maar daarmee zijn
we er nog niet.
Als alle betrokken partijen het systeem gaan gebruiken en als het ons
de informatie biedt die we nodig hebben om ons werk te doen, is dit
innovatieve systeem een succes.Dan kan FLIWAS ook als exportproduct
worden ingezet, na de invoering van de Richtlijn Overstromingsrisico's
van de Europese Unie.
Met de oefening `Viking' heeft een project uit de waterkolom al eens
de Nederlandse Veiligheids Innovatie Award gewonnen. Ik wil de jury
van die prijs natuurlijk niet beïnvloeden, maar volgens mij is FLIWAS
ook een uitstekende kandidaat!
Ik dank u voor uw aandacht en wens u verder een vruchtbaar congres
toe.
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Staatssecretaris
* Water en veiligheid
Ministerie van Verkeer en Waterstaat