RI Award 2008: Philips heeft de beste reputatie
21/05/2008 15:44
PR Newswire
ROTTERDAM, Het Nederland, May 21 /PRNewswire/ -- Philips is de winnaar van de Reputation Institute Award 2008, de prijs
voor de onderneming met de beste reputatie. Deze prestigieuze prijs werd
maandagavond voor de achtste keer uitgereikt in het Amstel Hotel. De prijs is
gebaseerd op onderzoek dat onder leiding van Prof.dr. Cees van Riel wordt
verricht door de Rotterdam School of Management, Erasmus University in
samenwerking met het Reputation Institute.
Nummer 2 op de Nederlandse ranglijst staat de winnaar van vorig jaar,
KLM. Nieuwkomer Campina heeft een succesvolle start en behaalt een derde
positie. Andere bedrijven die tot de top behoren op reputatiegebied zijn
Heineken, Friesland Foods, Rabobank, TNT en Unilever. Hekkensluiter dit jaar
is de NS, die echter wel de laatste jaren een consistente verbetering van
haar reputatie laat zien. Ten opzichte van 2007 zijn de energiebedrijven
Essent, Eneco en Nuon het sterkst gestegen. Andere sterke stijgers zijn Ahold
en DSM.
Volgens Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communication aan RSM en
directeur van het Reputation Institute, is het voor elke onderneming van
belang om reputatie professioneel te managen aangezien dit kostenbesparingen
oplevert voor de onderneming, bijvoorbeeld op het gebied van het recruteren
van nieuw personeel of het aantrekken van kapitaal. Deze kostenbesparingen
kunnen vervolgens rechtstreeks vertaald worden in een hogere winst voor de
onderneming.
Dat een goede reputatie een positief effect heeft op het
bedrijfsresultaat wordt onderstreept door Gerard Kleisterlee, President/CEO
van Philips: "Reputatie wordt bepaald door een veelheid van factoren en is
daarom een goede graadmeter voor de kwaliteit van een organisatie. Ik zie
deze prijs dan ook als een resultaat van onze heldere, consistente en
succesvolle koers. Andersom is een goede reputatie een belangrijke
succesfactor bij het concurreren op de markt, het werven en behouden van
personeel of het aantrekken van investeerders, en daarmee dus een bron voor
verder succes. Het is een grote verdienste van het Reputation Institute dat
het reputatie meetbaar en vergelijkbaar maakt en voor zijn methode hiervoor
brede internationale erkenning weet te verkrijgen."
Het onderzoek naar de reputatie van Nederlandse ondernemingen is
onderdeel van de wereldwijde reputatiestudie. Philips is het enige
Nederlandse bedrijf dat voorkomt in de wereldwijde Top 50 van meest
gerespecteerde bedrijven en behaalt een 29e positie. Opvallend is dat de
Nederlandse bedrijven het uitstekend doen in hun wereldwijde bedrijfstak: van
de 30 onderzochte bedrijven in Nederland behalen 25 bedrijven een score die
hoger is dan het wereldwijde gemiddelde binnen hun bedrijfstak.
De ranglijsten worden opgesteld aan de hand van onderzoek dat door het
Reputation Institute in 27 landen gehouden is op basis van het RepTrak(TM)
model. Dit model meet reputatie door te kijken naar zowel het gevoel van
mensen bij een onderneming als naar de rationalisatie van dit gevoel op zeven
"reputatie-aanjagers": producten & diensten, werkomgeving, innovatie,
corporate governance, verantwoord ondernemerschap, leiderschap en financiële
prestaties. Elk bedrijf is door minimaal 300 Nederlanders die de onderneming
kennen, beoordeeld op deze elementen.
Het Reputation Institute past deze methode al jarenlang toe voor het
meten van reputaties. Van Riel: "Doordat het Reputation Institute beschikt
over longitudinale data is het mogelijk om duidelijke trends te
onderscheiden. Zo zien we bijvoorbeeld dat de reputaties van financiële
instellingen in Nederland de laatste jaren onder neerwaartse druk staan. Bij
de Nederlandse energiebedrijven daarentegen zien we een stijgende lijn. Een
verklaring hiervoor is te zien in de reputatie-aanjagers waar met name in het
laatste jaar de financiële instellingen sterke dalingen vertonen terwijl de
energiebedrijven juist beter zijn gaan presteren."
Reputation Institute (New York) is een toonaangevende internationale
organisatie die zich toelegt op het uitdragen van kennis over
bedrijfsreputaties. Door systematisch onderzoek en analyse helpt het
Reputation Institute bedrijven uitvoerige strategieën te ontwikkelen en
operationele besluiten te nemen die moeten leiden tot collectieve
doelstellingen en tastbare economische waarden.
Rotterdam School of Management, Erasmus University is een internationaal
zeer hoog aangeschreven business school die bekend staat om zijn baanbrekend
onderzoek naar duurzaam ondernemen en de ontwikkeling van internationale
zakelijk leiders. Het biedt een brede waaier aan Bachelor-Master, doctoraal,
MBA en Executive Educationrden. Heel graag een gecorrigeerde versie naar hun.
ngeleverd om te lijmen, maar we gaan niete programma's. RSM staat in de top
10 van Europese business schools. http://www.rsm.nl
Voor nadere informatie over RSM of over dit persbericht kunt u contact opnemen met Marianne Schouten, Media & Public Relations Manager bij RSM, op +31-10-408-2877 of per e-mail aan mschouten@rsm.nl.
-