Voorlopige Ontwerpen kruisingen Ring West vrij voor inspraak
publicatiedatum: woensdag 21 mei 2008
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft deze week de
Voorlopige Ontwerpen voor de drie grote projecten die volgend jaar in
het kader van het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. ( IBP )
worden uitgevoerd, vrijgeven voor inspraak. Het betreft de
herinrichting van de grote kruisingen langs de Ring West met nog een
staartje van de Ring Noord. Begin april werden over de projecten al
informatieavonden gehouden, waar de eerste schetsontwerpen werden
gepresenteerd.
De belangrijkste doelstellingen van het IBP zijn het verbeteren van de
doorstroming, de milieukwaliteit, de oversteekbaarheid en de
fietsveiligheid op de buitenring van Hilversum.
Kruising Quatre Bras en fietsvoorzieningen langs de Krugerweg en de
Godelindeweg
Op de kruising van de buitenring met de 's-Gravelandseweg wordt de
doorstroming bevorderd door aan vier kanten van de kruising de
voorsorteerstroken te verlengen. Aan drie zijden van het kruispunt
kunnen de verlengde opstelstroken met relatief geringe aanpassingen
worden gerealiseerd. De aanpassingen aan de Bussumergrintweg zijn
ingrijpender. Om daar verlengde opstelstroken te kunnen realiseren en
een dubbele rijstrook over een lengte van 145 meter bijna vanaf de
Krugerbocht, is grondverwerving van particulieren noodzakelijk.
Daarnaast moet een aantal bomen worden gekapt. De locaties voor de
herplant van bomen worden in overleg met de bewoners bepaald.
De kruising wordt geheel in geluidsreducerend asfalt uitgevoerd. En
bij de herinrichting wordt meteen ook op het g ed eelte van de
's-Gravelandseweg tussen de Trompenbergerweg en de kruising de
klinkers vervangen door geluidsreducerend asfalt.
Onderzocht wordt nog of de parkeerterreinen van de
appartementencomplexen Quatre Bras en Palace Résidence in plaats van
op de Bussumergrintweg kunnen worden ontsloten op respectievelijk de
's-Gravelandseweg en de Tromplaan.
In de oversteekvoorzieningen voor fietsers en voetgangers, die in het
IBP waren voorzien voor de Krugerweg en de Godelindeweg, vindt een
kleine verschuiving plaats. De oorspronkelijk beoogde middengeleider
ter hoogte van de Trompenbergerweg/Christiaan de Wetlaan wordt
verplaatst naar de Krugerbocht in aansluiting op de Beethovenlaan.
Straks kunnen voetgangers en fietsers op dit deel van de buitenring op
vier plekken veiliger oversteken: bij de Beethovenlaan, bij de
Trompenbergerweg, bij de Jacobus Pennweg en bij de Ceintuurbaan.
Verder wordt een uitdrukkelijke wens van de gemeenteraad vervuld: de
aanleg van vrijliggende fietspaden langs de Krugerweg en de
Godelindeweg. Ook voor de realisering van de fietsvoorzieningen heeft
de gemeente van de tuinen van enkele particulieren een aantal
vierkante meters grond nodig.
Ten slotte spreken Burgemeester en Wethouders naar aanleiding van de
informatieavond de intentie uit om het voetpad langs de oostkant van
de 's-Gravelandseweg tussen het centrum en de Bussumergrintweg van een
halfverharding te voorzien, een lang gekoesterde wens van de bewoners.
Kruising Insulindelaan/Hoge Naarderweg en aanleg fietsstraat Hoge
Naarderweg
Voor de herinrichting van de kruising van de Insulindelaan met de Hoge
Naarderweg kiezen Burgemeester en Wethouders voor een aangepast
voorrangspleintje. Het college wil het plantsoentje rond de Van
Reesbank en de grote bomen eromheen sparen en juist meer uitstraling
geven. Het kiest daarom voor een lange linksafstrook voor autoverkeer
dat vanaf de kant van het Media Park linksaf de Hoge Naarderweg in wil
draaien. Want de Hoge Naarderweg krijgt weer tweerichtingsverkeer.
Auto's die vanaf de Hoge Naarderweg de buitenring op willen worden
over het ventweggetje tussen de huizen en het plantsoentje naar de
Insulindelaan geleid.
In het IBP was al vastgelegd dat op de Hoge Naarderweg een
verblijfsklimaat (30km/h of minder) zou gaan gelden. Thans stelt het
college voor er een fietsstraat van te maken, over de hele lengte, dus
vanaf de Insulindelaan tot aan het begin bij de 's-Gravelandseweg. Die
fietsstraat - elders in het land zijn er al verschillende voorbeelden
van - wordt overwegend in rood asfalt uitgevoerd met stroken zwart aan
de randen. De fietser is er de belangrijkste verkeersdeelnemer, de
auto is er als het ware te gast. Tussen het Melkpad en het Dudokpark
wordt de Hoge Naarderweg versmald. Het Dudokplantsoen wordt ter
plaatse uitgebreid.
Tijdens de informatieavond gingen veel vragen over de toekomstige
parkeersituatie, omdat langs delen van de fietsstraat geen
parkeergelegenheid was geprojecteerd. Op zich is er in het gebied
tussen het Melkpad en de Koninginneweg voldoende vrije
parkeercapaciteit aanwezig, bijvoorbeeld langs de Raadhuisvijver en
het Dudokpark. Maar omdat een aantal oudere bewoners aangeeft deze
afstand moeilijk te kunnen overbruggen, zijn in het voorlopig ontwerp
in de omgeving van het Raadhuis 26 extra parkeerplaatsen opgenomen.
Twaalf daarvan worden gesitueerd tussen de bomen tegenover de
publieksingang van het Raadhuis, aan de kant van de huizen. Ook wordt
voorgesteld om het gedeelte van de Hoge Naarderweg tussen de
Koninginneweg en de Insulindelaan op te nemen in het parkeergebied
buitenschil.
Waar de fietsstraat Hoge Naarderweg de centrumring oversteekt, wordt
die kruising vorm gegeven met een plateau in het Melkpad,
vergelijkbaar met de oversteek van de Stationsstraat tussen de Groest
en het Langgewenst.
Kruisingen Gijsbrecht van Amstelstraat met Vaartweg en Nieuwe Havenweg
De doorstroming van het autoverkeer op de kruisingen van de buitenring
met de Vaartweg en de Nieuwe Havenweg wordt verbeterd met een
combinatie van maatregelen. Ook hier worden de voorsorteerstroken
verlengd. Dat gebeurt op de Geert van Mesdagweg, op de Vaartweg en op
de Gijsbrecht van Amstelstraat. Op de Gijsbrecht van Amstelstraat
wordt daarvoor de brug over de Gooise Vaart verbreed. Daarnaast wordt
de Vaartweg aan de kant van de Beresteinseweg afgesloten, waardoor de
verkeerslichten op de kruisingen Vaartweg en Nieuwe Havenweg met één
automaat veel gunstiger kunnen worden afgesteld. De Beresteinseweg
wordt met een nieuwe brug over de Gooise Vaart ontsloten naar de
Nieuwe Havenweg.
Tijdens de informatieavond over de kruisingen Gijsbrecht van
Amstelstraat passeerden twee locaties voor de nieuwe brug de revue. De
nood- en hulpdiensten en de bedrijven spraken zich uit voor een brug
aan het begin van de Nieuwe Havenweg; een aantal bewoners leek meer te
voelen voor een locatie aan het eind van de bebouwing. Omdat er
bovendien berichten bij de gemeente binnenkwamen over bevoorradend
vrachtverkeer dat de draai over de nieuwe brug de Beresteinseweg op
niet zou kunnen maken, bevat het Voorlopig Ontwerp een nieuwe
voorstel. Nood- en hulpdiensten en bevoorraders krijgen via een
dynamische paal toegang tot de Vaartweg/Beresteinseweg, waardoor
de nieuwe brug ter hoogte van Sportpark Corverskuil kan worden
gesitueerd.
Een ander kritiekpunt kwam van bewoners van de Gijsbrecht van
Amstelstraat tussen de Vaartweg en de Nieuwe Havenweg. Zij wezen er
terecht op dat de verbrede rijweg voor de auto's veel dichter bij hun
huizen komt te liggen. Daarom is de rijweg in het Voorlopig Ontwerp zo
ver mogelijk naar de overkant geschoven, waardoor de rijweg over bijna
de hele lengte even ver van de huizen af komt te liggen als in de
huidige situatie.
Inspraakavonden
Bij het opstellen van de Voorlopige Ontwerpen is al rekening gehouden
met de inbreng van bewoners tijdens de informatieavonden over de drie
projecten. Nu gaat de officiële inspraaktermijn in. Die duurt tot 1
juli a.s. Tot die datum kunnen schriftelijke reacties op de ontwerpen
bij de gemeente worden ingediend. Daarnaast wordt over elk van de
ontwerpen een inspraakavond georganiseerd:
* op maandag 2 juni over de kruising Quatre Bras en de
fietsoversteken op de Krugerweg en de Godelindeweg
* op dinsdag 3 juni over de kruising Insulindelaan/Hoge Naarderweg
en de herinrichting van de Hoge Naarderweg
* op dinsdag 10 juni over de kruisingen van de Gijsbrecht van
Amstelstraat met de Vaartweg en en de Nieuwe Havenweg in
combinatie met de afsluiting van de Vaartweg/Beresteinseweg en de
nieuwe brug over de Gooise Vaart
Alle inspraakavonden worden gehouden in de Burgerzaal van het
Raadhuis.
Ze beginnen om 20.00 uur.
Verdere procedure/uitvoering
In de zomermaanden worden de inspraakreacties verwerkt en worden de
Definitieve Ontwerpen opgesteld. Naar verwachting worden die op
woensdag 24 september in De Discussie van de gemeenteraad besproken.
Het is de bedoeling om de projecten in de loop van 2009 uit te voeren.
Hilversum beter bereikbaar
De Voorlopige Ontwerpen voor de drie projecten zijn gebundeld in de
nota Voorlopige Ontwerpen IBP 2009. Deze nota is in te zien op (en te
downloaden vanaf) de vernieuwde "Website Hilversum beter bereikbaar".
Op deze website is ook alle achtergrondinformatie te vinden over het
Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o.
Gemeente Hilversum