Gemeente Hilversum

Voorlopige Ontwerpen kruisingen Ring West vrij voor inspraak

publicatiedatum: woensdag 21 mei 2008

Het College van Burgemeester en Wethouders heeft deze week de Voorlopige Ontwerpen voor de drie grote projecten die volgend jaar in het kader van het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. ( IBP ) worden uitgevoerd, vrijgeven voor inspraak. Het betreft de herinrichting van de grote kruisingen langs de Ring West met nog een staartje van de Ring Noord. Begin april werden over de projecten al informatieavonden gehouden, waar de eerste schetsontwerpen werden gepresenteerd.

De belangrijkste doelstellingen van het IBP zijn het verbeteren van de doorstroming, de milieukwaliteit, de oversteekbaarheid en de fietsveiligheid op de buitenring van Hilversum.

Kruising Quatre Bras en fietsvoorzieningen langs de Krugerweg en de Godelindeweg
Op de kruising van de buitenring met de 's-Gravelandseweg wordt de doorstroming bevorderd door aan vier kanten van de kruising de voorsorteerstroken te verlengen. Aan drie zijden van het kruispunt kunnen de verlengde opstelstroken met relatief geringe aanpassingen worden gerealiseerd. De aanpassingen aan de Bussumergrintweg zijn ingrijpender. Om daar verlengde opstelstroken te kunnen realiseren en een dubbele rijstrook over een lengte van 145 meter bijna vanaf de Krugerbocht, is grondverwerving van particulieren noodzakelijk. Daarnaast moet een aantal bomen worden gekapt. De locaties voor de herplant van bomen worden in overleg met de bewoners bepaald. De kruising wordt geheel in geluidsreducerend asfalt uitgevoerd. En bij de herinrichting wordt meteen ook op het g ed eelte van de 's-Gravelandseweg tussen de Trompenbergerweg en de kruising de klinkers vervangen door geluidsreducerend asfalt. Onderzocht wordt nog of de parkeerterreinen van de appartementencomplexen Quatre Bras en Palace Résidence in plaats van op de Bussumergrintweg kunnen worden ontsloten op respectievelijk de 's-Gravelandseweg en de Tromplaan.

In de oversteekvoorzieningen voor fietsers en voetgangers, die in het IBP waren voorzien voor de Krugerweg en de Godelindeweg, vindt een kleine verschuiving plaats. De oorspronkelijk beoogde middengeleider ter hoogte van de Trompenbergerweg/Christiaan de Wetlaan wordt verplaatst naar de Krugerbocht in aansluiting op de Beethovenlaan. Straks kunnen voetgangers en fietsers op dit deel van de buitenring op vier plekken veiliger oversteken: bij de Beethovenlaan, bij de Trompenbergerweg, bij de Jacobus Pennweg en bij de Ceintuurbaan. Verder wordt een uitdrukkelijke wens van de gemeenteraad vervuld: de aanleg van vrijliggende fietspaden langs de Krugerweg en de Godelindeweg. Ook voor de realisering van de fietsvoorzieningen heeft de gemeente van de tuinen van enkele particulieren een aantal vierkante meters grond nodig.

Ten slotte spreken Burgemeester en Wethouders naar aanleiding van de informatieavond de intentie uit om het voetpad langs de oostkant van de 's-Gravelandseweg tussen het centrum en de Bussumergrintweg van een halfverharding te voorzien, een lang gekoesterde wens van de bewoners.

Kruising Insulindelaan/Hoge Naarderweg en aanleg fietsstraat Hoge Naarderweg
Voor de herinrichting van de kruising van de Insulindelaan met de Hoge Naarderweg kiezen Burgemeester en Wethouders voor een aangepast voorrangspleintje. Het college wil het plantsoentje rond de Van Reesbank en de grote bomen eromheen sparen en juist meer uitstraling geven. Het kiest daarom voor een lange linksafstrook voor autoverkeer dat vanaf de kant van het Media Park linksaf de Hoge Naarderweg in wil draaien. Want de Hoge Naarderweg krijgt weer tweerichtingsverkeer. Auto's die vanaf de Hoge Naarderweg de buitenring op willen worden over het ventweggetje tussen de huizen en het plantsoentje naar de Insulindelaan geleid.

In het IBP was al vastgelegd dat op de Hoge Naarderweg een verblijfsklimaat (30km/h of minder) zou gaan gelden. Thans stelt het college voor er een fietsstraat van te maken, over de hele lengte, dus vanaf de Insulindelaan tot aan het begin bij de 's-Gravelandseweg. Die fietsstraat - elders in het land zijn er al verschillende voorbeelden van - wordt overwegend in rood asfalt uitgevoerd met stroken zwart aan de randen. De fietser is er de belangrijkste verkeersdeelnemer, de auto is er als het ware te gast. Tussen het Melkpad en het Dudokpark wordt de Hoge Naarderweg versmald. Het Dudokplantsoen wordt ter plaatse uitgebreid.

Tijdens de informatieavond gingen veel vragen over de toekomstige parkeersituatie, omdat langs delen van de fietsstraat geen parkeergelegenheid was geprojecteerd. Op zich is er in het gebied tussen het Melkpad en de Koninginneweg voldoende vrije parkeercapaciteit aanwezig, bijvoorbeeld langs de Raadhuisvijver en het Dudokpark. Maar omdat een aantal oudere bewoners aangeeft deze afstand moeilijk te kunnen overbruggen, zijn in het voorlopig ontwerp in de omgeving van het Raadhuis 26 extra parkeerplaatsen opgenomen. Twaalf daarvan worden gesitueerd tussen de bomen tegenover de publieksingang van het Raadhuis, aan de kant van de huizen. Ook wordt voorgesteld om het gedeelte van de Hoge Naarderweg tussen de Koninginneweg en de Insulindelaan op te nemen in het parkeergebied buitenschil.

Waar de fietsstraat Hoge Naarderweg de centrumring oversteekt, wordt die kruising vorm gegeven met een plateau in het Melkpad, vergelijkbaar met de oversteek van de Stationsstraat tussen de Groest en het Langgewenst.

Kruisingen Gijsbrecht van Amstelstraat met Vaartweg en Nieuwe Havenweg De doorstroming van het autoverkeer op de kruisingen van de buitenring met de Vaartweg en de Nieuwe Havenweg wordt verbeterd met een combinatie van maatregelen. Ook hier worden de voorsorteerstroken verlengd. Dat gebeurt op de Geert van Mesdagweg, op de Vaartweg en op de Gijsbrecht van Amstelstraat. Op de Gijsbrecht van Amstelstraat wordt daarvoor de brug over de Gooise Vaart verbreed. Daarnaast wordt de Vaartweg aan de kant van de Beresteinseweg afgesloten, waardoor de verkeerslichten op de kruisingen Vaartweg en Nieuwe Havenweg met één automaat veel gunstiger kunnen worden afgesteld. De Beresteinseweg wordt met een nieuwe brug over de Gooise Vaart ontsloten naar de Nieuwe Havenweg.

Tijdens de informatieavond over de kruisingen Gijsbrecht van Amstelstraat passeerden twee locaties voor de nieuwe brug de revue. De nood- en hulpdiensten en de bedrijven spraken zich uit voor een brug aan het begin van de Nieuwe Havenweg; een aantal bewoners leek meer te voelen voor een locatie aan het eind van de bebouwing. Omdat er bovendien berichten bij de gemeente binnenkwamen over bevoorradend vrachtverkeer dat de draai over de nieuwe brug de Beresteinseweg op niet zou kunnen maken, bevat het Voorlopig Ontwerp een nieuwe voorstel. Nood- en hulpdiensten en bevoorraders krijgen via een dynamische paal toegang tot de Vaartweg/Beresteinseweg, waardoor de nieuwe brug ter hoogte van Sportpark Corverskuil kan worden gesitueerd.

Een ander kritiekpunt kwam van bewoners van de Gijsbrecht van Amstelstraat tussen de Vaartweg en de Nieuwe Havenweg. Zij wezen er terecht op dat de verbrede rijweg voor de auto's veel dichter bij hun huizen komt te liggen. Daarom is de rijweg in het Voorlopig Ontwerp zo ver mogelijk naar de overkant geschoven, waardoor de rijweg over bijna de hele lengte even ver van de huizen af komt te liggen als in de huidige situatie.

Inspraakavonden
Bij het opstellen van de Voorlopige Ontwerpen is al rekening gehouden met de inbreng van bewoners tijdens de informatieavonden over de drie projecten. Nu gaat de officiële inspraaktermijn in. Die duurt tot 1 juli a.s. Tot die datum kunnen schriftelijke reacties op de ontwerpen bij de gemeente worden ingediend. Daarnaast wordt over elk van de ontwerpen een inspraakavond georganiseerd:

* op maandag 2 juni over de kruising Quatre Bras en de fietsoversteken op de Krugerweg en de Godelindeweg
* op dinsdag 3 juni over de kruising Insulindelaan/Hoge Naarderweg en de herinrichting van de Hoge Naarderweg

* op dinsdag 10 juni over de kruisingen van de Gijsbrecht van Amstelstraat met de Vaartweg en en de Nieuwe Havenweg in combinatie met de afsluiting van de Vaartweg/Beresteinseweg en de nieuwe brug over de Gooise Vaart

Alle inspraakavonden worden gehouden in de Burgerzaal van het Raadhuis.
Ze beginnen om 20.00 uur.

Verdere procedure/uitvoering
In de zomermaanden worden de inspraakreacties verwerkt en worden de Definitieve Ontwerpen opgesteld. Naar verwachting worden die op woensdag 24 september in De Discussie van de gemeenteraad besproken. Het is de bedoeling om de projecten in de loop van 2009 uit te voeren.

Hilversum beter bereikbaar
De Voorlopige Ontwerpen voor de drie projecten zijn gebundeld in de nota Voorlopige Ontwerpen IBP 2009. Deze nota is in te zien op (en te downloaden vanaf) de vernieuwde "Website Hilversum beter bereikbaar". Op deze website is ook alle achtergrondinformatie te vinden over het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o.