Algemene Rekenkamer

Rapport bij het Jaarverslag 2007 van het Ministerie van Defensie

Ministerie van Defensie

Dit persbericht is een bijlage bij het persbericht Rijk Verantwoord 2007

Het Ministerie van Defensie heeft veel structurele problemen, met materieelbeheer, maar ook met financieel beheer. Daardoor is de bedrijfsvoering van het ministerie niet op orde. Structurele oplossingen hiervoor zijn niet in één jaar te realiseren. Het vorig jaar door de Algemene Rekenkamer gestarte bezwaaronderzoek, in nauwe samenwerking met het ministerie, loopt in ieder geval door tot mei 2009. Een bezwaaronderzoek wijst uit of de Rekenkamer het zwaarste middel moet inzetten: bezwaar tegen het gevoerde beleid, of daar juist van af kan zien.

Bedrijfsvoering (wapen/munitiebeheer, financieel beheer) moet beter In de eerste fase van het bezwaaronderzoek is gekeken waarom verbeteracties in de afgelopen jaren niet tot structurele oplossingen bij Defensie hebben geleid. In een reactie stelt de minister van Defensie blijvende verbetering van de bedrijfsvoering als prioriteit van beleid te zien - naast de uitzendingen. Hij onderschrijft de conclusies van de Algemene Rekenkamer dat Defensie de fundamentele problemen in een grote uitvoeringsorganisatie die al jaren te maken heeft met bezuinigingsoperaties niet op korte termijn oplost. Gebrek aan goed opgeleid personeel, aan administratieve discipline en goede communicatie spelen een rol. De voorrang die Defensie geeft aan operationele inzetbaarheid boven beheerstaken bemoeilijken het beheer, net als extra werk vanwege de uitzendingen en ICT-problemen. Het ministerie kan niet altijd invloed uitoefenen om de oorzaken van problemen weg te nemen, zoals blijkt bij bezuinigingen. De vele reorganisaties verklaren een deel van de bedrijfsvoeringproblemen. De minister zegt in zijn reactie erop te vertrouwen dat in maart 2009 de eerste verbeteringen zichtbaar worden. De Algemene Rekenkamer ziet perspectief en accepteert gedoseerde verbeteringen. Het materieelbeheer is een complex proces met gedetailleerde regels. Bij wapenbeheer zijn in 2007 verbeteringen zichtbaar, maar dit beheer is nog onvoldoende gegarandeerd. Er zijn nog te veel risico's bij het beheer van militair materieel bij crisisbeheersingsoperaties, ook vanwege lange logistieke lijnen. Het munitiebeheer is nog even zorgelijk als in 2006; uitblijvende verbetering is reden om te spreken van een ernstige onvolkomenheid.
Het financieel beheer over 2007 is voor het vierde jaar op rij niet op orde, in ernst vergelijkbaar met 2006 en met problemen over de hele linie. Illustratief is de Werkgroep Ontbrekende Stukken, zo langzamerhand een blijvertje.

Doelstellingen niet specifiek, informatie soms summier De doelstellingen van Defensie in de begrotingen 2007 en 2008 blijken geen van alle specifiek, meetbaar of tijdgebonden te zijn geformuleerd. In het jaarverslag 2007 geeft Defensie slechts bij drie van de 22 doelstellingen aan wat de kosten zijn geweest (met de Koninklijke Marechaussee als gunstige uitzondering). Het ministerie informeert de Tweede Kamer maar summier over de inzet op een breed terrein van specialisten bij (inter)nationale operaties en van marechaussees bij de Europese gendarmerie-eenheid. Dit zijn beleidsprioriteiten van Defensie.

Persbericht Algemene Rekenkamer, 21 mei 2008