Arcares
Branchevereniging voor Verpleging en Verzorging
Prijzenslag AWBZ zorgcontractering zorgt voor verschraling
Extra zorgmiljoenen verdampen door prijsbeleid zorgkantoren
De ouderenzorg en zorg voor chronisch zieken wordt ook dit jaar weer
schraler. Zorgkantoren hebben de druk op zorgaanbieders verder
opgevoerd door lagere tarieven te bedingen, bovenop de landelijke
efficiencykortingen. Dat blijkt uit onderzoek van ActiZ onder haar
leden. Dit eenzijdige prijsbeleid werpt ongetwijfeld vruchten af als
kostenbeheersing belangrijker is dan goede zorg. Toereikende en goede
zorg leveren, die voldoet aan de vraag van de cliënt, wordt op deze
manier onhaalbaar.
De in 2007 toegezegde extra 248 miljoen (zo'n 6% van het
verpleeghuisbudget) bestemd voor meer handen aan het bed, verdwijnt
voor een deel door het inkoopbeleid van zorgkantoren, die de tarieven
in de afgelopen periode met gemiddeld 3% hebben gekort. De verdeling
van het extra geld wordt bovendien telkens uitgesteld. Aad Koster: "De
sturing op kosten levert de zorgkantoren mogelijk een pluim op van de
overheid, maar dit beleid maakt kwaliteitsverbetering simpelweg
onmogelijk. Ik vraag de overheid dan ook met klem om eerlijke en
heldere keuzes te maken ten aanzien van de AWBZ zorg. Als
kostenverlaging en regeldrift de doelstelling is, dan is de overheid
goed bezig met het continu afknijpen van de zorgverlener. Als
daarentegen de zorgvraag en de keuzevrijheid van de cliënt centraal
dienen te staan en we ouderen op een respectvolle manier willen
verzorgen in hun laatste levensfase, is dit slecht beleid!"
Resultaten onderzoek
Uit onderzoek van ActiZ onder haar leden naar de zorgcontractering
2008, blijkt dat de overgrote meerderheid naast landelijke - door de
overheid opgelegde - efficiencykortingen, ook gekort wordt op de
tarieven voor zorg door de zorgkantoren. De tarieven voor verpleeg- en
verzorgingshuiszorg zijn inclusief de landelijke korting, met
respectievelijk 3,1% en 4,8% gekort. De tarieven voor zorg thuis zijn
gemiddeld genomen, inclusief de landelijke korting, in de afgelopen
periode inmiddels gekort met bijna 9%. Bovendien heeft bijna 90% van
de zorgaanbieders prijsafspraken gemaakt waarbij de tarieven onder de
kostprijs liggen (onder het zogenaamde maximumtarief, zie pag.3 voor
toelichting). Deze kortingen die sinds 2004 jaarlijks opgevoerd
worden, leiden tot een sluipende wurggreep die gestaag knellender
wordt, aldus een lid van ActiZ.
Onredelijke eisen en cliëntenstops
Behalve kortingen legt het zorgkantoor ook vaak onredelijke eisen op
aan de zorgaanbieder, zoals zorg blijven leveren nadat de hoeveelheid
zorg waarvoor budget (het productieplafond) is afgesproken, al op is.
Aad Koster: "De zorgondernemer wordt in de meeste gevallen geacht deze
extra zorg uit eigen zak te betalen. Dat zijn toch spelregels die je
in het zakelijk verkeer - waaraan de zorg dient deel te nemen - zelden
tegenkomt. Zorgaanbieders laten niet graag een klant in de kou staan,
maar onbetaalde rekeningen brengen de bedrijfsvoering in problemen.
Dit dwingt zorgaanbieders tot het instellen van cliëntenstops."
Verwachte problemen
Maar liefst 60% van de zorgaanbieders verwacht in de loop van het jaar
problemen door deze zorgcontractering, niet alleen voor zichzelf, maar
ook voor hun cliënten. De genoemde top 4:
1. Verslechtering financiële positie (verwacht bijna 70%). Hierbij
gaat het om verlies lijden en interen op eventuele reserves.
2. Niet kunnen meegroeien met de zorgvraag (verwacht ruim 66%)
3. Noodgedwongen afkondigen van een cliëntenstop (verwacht bijna 65%)
4. Verschraling van zorg (verwacht ruim 62%)
Noot voor de redactie
Arcares