Gemeente Meppel
Postbus 501
7940 AM Meppel
Stadhuis Grote Oever 26
tel. (0522) 850500
Meppel heeft een goed minimabeleid, maar het kan effectiever (21-5-2008)
In de Lokale Monitor Werk en Inkomen 2008 van de FNV wordt Meppel op
sociaal beleid met 200 andere gemeenten vergeleken. Eindhoven is nu de
meest sociale gemeente van Nederland. Het sociaal beleid in veel
gemeenten is verbeterd in vergelijking tot 2006. Toen liet Meppel
zowel bij het minimabeleid als het arbeidsmarktbeleid zeer goede
resultaten zien. Dit jaar is de score iets minder hoog. De Wethouder
van Welzijn van Meppel, de heer Mr. J.P. Scheele, geeft een reactie op
het onderzoek.
"Een belangrijke conclusie blijft dat het minimabeleid van Meppel nog
steeds ruimhartig is", aldus Wethouder Scheele. Voor uitgaven van
huishoudens met een laag inkomen krijgt Meppel de maximale score, als
enige van de 9 deelnemende Drentse gemeenten. "De bijdragen uit het
fonds deelname maatschappelijke activiteiten zijn in 2007 gemiddeld
met meer dan 25% verhoogd. En de grens voor minimaregelingen is
opgetrokken naar 120% van het minimum (bijstandsniveau)."
Toch scoort Meppel nu in het totaal ten opzichte van 2006 wat minder.
Dat hangt deels samen met de opzet van het onderzoek:
-Twee jaar geleden werd een aantal zaken gevraagd waar Meppel goed op
scoorde en overigens nog steeds op scoort. Zo werd gevraagd naar
uitgaven voor reïntegratie en arbeidsmarktbeleid als percentage van
het Werk-deel van de Wet Werk en Bijstand.
Meppel scoorde daar meer dan 100%, omdat de gemeente succesvol was en
is, met het verwerven van extra middelen zoals EQUAL-subsidie. Ook
werd in 2006 en niet in 2008 gevraagd naar het toepassen van
bestandskoppelingen, die Meppel nog steeds met succes toepast.
-Nu worden andere zaken gevraagd: Zo wordt bij aanbesteding van de
thuiszorg gevraagd of het Zeeuwse model is toegepast. Daarin is
kwaliteit belangrijker dan prijs. In Drenthe is een vergelijkbaar
model toegepast. Dezelfde aanbesteding levert Hoogeveen en De Wolden
de maximale score, en Meppel de laagste. Belangrijker is dat met het
Drentse model mensen uit de sociale werkvoorziening, zoals van
Reestmond, als schoonmakers ingezet worden in de thuiszorg. En uit
evaluatie blijkt: naar tevredenheid. Inzet van deze wsw-ers in de
samenleving is voor ons sociale noodzaak én prioriteit.
-Een ander opmerkelijk punt in het onderzoek is het bereik van
bijzondere bijstand voor niet-uitkeringsgerechtigden. Dat is in het
onderzoek gemeten in vergelijking met het bereik onder
bijstandsgerechtigden.
De aanspraken van niet-uitkeringsgerechtigden - die iets kunnen zeggen
over bereikbaarheid - zijn niet bekeken. Daarnaast is niet gekeken
naar het relatief hoge aantal verstrekkingen van bijzondere bijstand
voor bijstandsgerechtigden.
Zo komt het bereik onder niet-uitkeringsgerechtigden lager uit. Maar
het resultaat is dat mensen met een smalle beurs beter scoren in
voorzieningen van bijzondere bijstand! Overigens zoekt Meppel in het
armoedebeleid naar mogelijkheden om niet uitkeringsgerechtigden nog
beter te bereiken.
-Tenslotte is er de vraag of aanvullende bijstand wordt uitgevoerd
door de Sociale Verzekeringsbank. In 2006 werd nog gevraagd of dit het
geval was, dan wel of mensen met een onvolledige AOW aangeschreven
worden met de mededeling dat ze mogelijk recht hebben op een
aanvulling. Dat laatste deed en doet Meppel. Sterker nog, Meppel zoekt
zelfs mondeling contact, als reactie op een brief uitblijft.
In 2006 gaf dat de maximale score. In 2008 de laagste, omdat Meppel
het zelf doet en niet uitbesteedt aan de SVB. Over de "bureaucratische
rompslomp" zijn geen klachten van AOW-ers bekend. Uitbesteding kan
overigens tot wel ⬠1.000 per uitkering extra kosten. Bovendien geeft
de Meppeler aanpak de mogelijkheid mensen te wijzen op andere
regelingen bij een laag inkomen.
De FNV wijst op twee zaken die in Meppel ook volgens Wethouder Scheele
beter kunnen. De duur van aanvraag van een uitkering: "We doen er te
lang over voor de maximale score. Dat gaan we uiteraard verbeteren".
Mensen moeten nu vaak meer dan vier weken wachten voordat zij te horen
krijgen of zij recht hebben op deze ondersteuning. Natuurlijk worden
aanvragers wel gewezen op de mogelijkheid van een voorschot.
De belangrijkste opmerking is echter de terugval. In Nederland valt
bijna een kwart van de bijstandsgerechtigden na tijdelijk werk weer
terug in de uitkering. In Meppel is dat iets hoger: 25%. "We moeten
dus effectiever worden, werkgevers moeten we stimuleren om
bijstandsgerechtigden blijvend in dienst te nemen", aldus Wethouder
Scheele.
"Daar is veel inspanning voor nodig: goede scholing, begeleiding,
nazorg. In het Werkgeversplatform Arbeidstoeleiding Meppel hebben we
dit al besproken. Dat zal de agenda van de reïntegratie voor de
komende jaren bepalen".