Klantencarrousel genomineerd
Provincie Groningen, 21-05-2008 o Het project klantencarroussel van
Groningen, Friesland en Drenthe is door de marktonderzoek associatie
(MOA) genomineerd voor de MOAward. Een prijs voor onderzoekers en
onderzoekbureaus die zich in het afgelopen jaar op één of andere wijze
in positieve zin hebben onderscheiden. De uitslag wordt op 5 juni
bekend gemaakt.
Klantencarrousel in het kort
Johan Huizing, de bedenker, over het klantencarroussel: Het begrip
klant heeft in onze organisatie een andere betekenis dan bijvoorbeeld
in het bedrijfsleven. Als wij een inbreker betrappen, dan is het
contact met de klant van totaal andere aard dan wanneer onze hulp
wordt ingeroepen bij een verkeersongeval. Omdat we een heleboel
verschillende contacten hebben is het niet mogelijk om al onze klanten
met één vragenlijst te bevragen over hun contacttevredenheid. Om deze
uitdaging op te lossen hebben we het klantencarrousel ontwikkeld. Een
digitaal systeem dat de contacttevredenheid meet met specifieke
vragenlijsten. Voor elk soort contact hebben we een vragenlijst
opgesteld die op dat specifieke soort contact betrekking heeft.
Filosofie en doel
De filosofie achter het klantencarrousel is om niet te kijken naar
hoeveel mensen er tevreden zijn, maar naar hoeveel mensen er
ontevreden zijn. Je kunt denken: we hebben een 7 en dus gaat alles
goed. Maar het is een verschil of je tien zevens krijgt, of vijf
negens en vijf vijven. Een betere klantkennis om het vertrouwen van
burgers te vergroten heeft daarom zeker een tweezijdig doel: om de
core-business te verbeteren maar zeker ook om het maatschappelijke
doel van meer veiligheid en veiligheidsgevoel in de samenleving te
creëren.
Fotograaf: Henk Veenstra
Politie Groningen