Instituut voor Autobranche en Management
Toespraak | 19-05-2008 | Driebergen | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
Als minister van Verkeer en Waterstaat heeft de bereikbaarheid en
doorstroming van Nederland mijn hoogste prioriteit. En dat is niet
alleen omdat het voor de mensen prettig is om een beetje door te
kunnen rijden. Een vlot verlopend verkeer is ook essentieel voor onze
economie. Onze steden en industriegebieden moeten bereikbaar zijn.
Zonder verkeer geen handel, en zonder handel geen welvaart.
Goederenvervoer is daarbij natuurlijk belangrijk, zoals de leverancier
van de supermarkt, maar ook de zakenman, de klant die naar de
meubelboulevard gaat en last but not least de werknemer, ze moeten
allemaal op hun bestemming arriveren. Hierbij is het gemotoriseerde
verkeer niet weg te denken.
Over een jaar of tien zullen jullie op allerlei plekken in het land op
verantwoordelijke functies zitten. Ik vroeg me af: staan jullie er wel
eens bij stil hoe mobiliteit er tegen die tijd uit zal zien, en wat de
rol van de auto daarbij zal zijn? Het verkeer ziet er nu heel anders
uit dan pakweg vijftig jaar geleden. En het ligt voor de hand dat
zaken als verkeersveiligheid, milieu en bereikbaarheid in, zeg, 2020
weer een heel andere dimensie hebben. Ik ben erg benieuwd hoe jullie
de toekomst zien in jullie eigen werkveld. Ik geef op een drietal
vlakken een voorzet, al zeg ik er meteen met een knipoog bij: hier
kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Eerst de files.
Tegen 2020 zijn aantal en lengte van de files verminderd ten opzicht
van nu, omdat mensen anders betalen voor mobiliteit. Wie weinig rijdt
betaalt minder, wie veel rijdt betaalt meer. En rijden in daluren en
op rustige wegen is goedkoper dan op drukke tijden en drukke wegen.
Er is meer ruimte op het Nederlandse wegennet, ook omdat wegen flink
wat sneller worden aangelegd dan in het begin van de 21ste eeuw. Een
slim advies van de heer Elverding heeft daarvoor de weg gewezen. De
tijd die het duurt om te besluiten dat we een weg gaan aanleggen, is
met de helft verminderd.
Ook in 2020 staan ongevallen helaas nog aan de basis van een flink
aantal files. Maar mensen zijn zich daar tegen die tijd beter van
bewust en gaan bij ongeluk met alleen blikschade snel naar de eerste
parkeerplaats om de schade af te handelen. Omdat dat veiliger is én
beter voor de doorstroming is. Ook agressief en hufterig rijgedrag
komt minder voor. Simpelweg omdat mensen die zich hier meermalen of
ernstig aan schuldig hebben gemaakt op gedragscursus worden gestuurd.
Dit haalt de rotte appels uit de mand. Daardoor wordt het veiliger op
de weg en dat levert weer een directe bijdrage aan filebestrijding.
Over tien jaar is de auto nog steeds een onderdeel van het
fileprobleem. Maar tegelijkertijd worden de auto en zijn bestuurder
veel meer een deel van de oplossing. Ten eerste door het gedrag van de
automobilist. Mensen werken niet meer persé van 9 tot 5, werken vaker
thuis, of kiezen voor een slimme combinatie van fiets, openbaar
vervoer en auto.
In de tweede plaats wordt de auto zélf ook een wapen in de
filebestrijding omdat de techniek dat mogelijk maakt. Er is een
systeem dat die auto's aan elkaar koppelt. Auto's rijden altijd op de
juiste afstand van elkaar, en met gelijke snelheid. En zodra de
voorste auto remt, doet de tweede auto dat gelijktijdig en met
dezelfde kracht. Zo benutten we de infrastructuur beter en voorkomen
we files.
Verder weet je als bestuurder zowel op de snelweg als op het
onderliggende wegennet exact op welke plek het verkeer vast staat, en
krijg je automatisch een advies op maat om een andere route of een
ander vervoermiddel te nemen.
De volgende vraag is: hoe staat het met de verkeersveiligheid anno
2020? Per jaar overlijden nog steeds ongeveer 550 mensen in het
verkeer. De overheid blijft zich dan ook voortdurend inzetten voor
verkeersveiligheid. Hierbij ligt de focus op de mens en zijn gedrag,
op de weg en op het voertuig. Over tien jaar zit de auto vol sensoren
die het rijden makkelijker en veiliger maken. Zo kan de auto
waarschuwen voor risico's of zelfs autonoom ingrijpen bij gevaar. Zo
helpen het Anti Blokkeer Systeem en Electronic Stability Control de
auto onder controle te houden onder lastige omstandigheden,
bijvoorbeeld bij plotseling uitwijken of remmen op een glad wegdek. De
Automatic Cruise Control helpt bij het afstand houden. De toepassingen
die bestuurders helpen binnen hun rijstrook te blijven en aan een
veilige snelheid te houden zijn over een decennium volledig
ingeburgerd.
Auto's kunnen met elkaar communiceren en dat komt de veiligheid ten
goede. Zo kan een auto die een verkeerslicht nadert dat op groen staat
een signaal krijgen dat van de andere kant een auto met te hoge
snelheid nadert. De auto met het groen stoplicht remt dan automatisch
en voorkomt een botsing.
In mijn toekomstvisie is ook het alcoholslot een geaccepteerde
maatregel. Het slot wordt in de auto gemonteerd bij notoire
alcoholovertreders, maar ook in de auto van mensen die, al is het voor
de eerste keer, met een promillage van 1,3 of meer worden betrapt.
Eerst blazen, dan rijden. Iets soortgelijks is er voor de de
hardleerse wegpiraat: de snelheidsbegrenzer.
Ten slotte wil ik nog iets zeggen over de duurzaamheid anno 2020. De
CO2-uitstoot van de hele vervoerssector is tegen die tijd al flink
lager dan nu. De Nederlandse overheid heeft daar onder andere aan
bijgedragen met het programma `De Auto van de Toekomst'. Daardoor zijn
innovaties voor stille, schone, zuinige, slimme en veilige mobiliteit
versneld in Nederland op de markt gekomen. Veel auto's op de
Nederlandse wegen zijn in 2020 geluidsarm en stoten weinig of zelfs
geen broeikasgassen en fijnstof uit. De automobilist kiest daarmee
eieren voor zijn geld, want auto's die meer vervuilen zijn duurder dan
schone auto's, ook dankzij Anders betalen voor Mobiliteit. Zo draagt
de automobiliteit bij aan leefbaarheid en duurzaamheid.
Het bedrijfsleven heeft over tien jaar de duurzame automobiliteit
blijvend ontdekt, en de initiatieven blijven de markt overspoelen.
Auto's op biobrandstoffen, aardgas en waterstof zijn heel normaal. Wat
ooit begon met de Toyota Prius, die rond 2008 de laagste CO2-uitstoot
van de benzineauto's had, is niet meer te stoppen. De markt heeft in
de smiezen dat duurzaamheid concurrentievoordeel biedt, en doet daar
z'n voordeel mee.
Beste mensen,
Nu zitten jullie nog in de collegebanken, maar straks moeten jullie
inspelen op de maatschappelijke ontwikkelingen en de wensen van de
consument. Daarvoor krijgen jullie hier de nodige kennis aangereikt.
Het is voor ons allemaal - maar zeker voor jullie als autospecialisten
- de uitdaging om de toenemende mobiliteit zo makkelijk, schoon,
zuinig en veilig mogelijk te laten verlopen.
Het stelt mij gerust dat er weer een generatie klaar staat om die
uitdaging aan te gaan. Ik heb jullie een beeld geschetst van hoe het
zou kunnen gaan. Ik besef natuurlijk ook wel dat veranderingen in
menselijk gedrag tijd kosten. En wat de toepassing van nieuwe
technologie aangaat: zo'n systeem waarbij de auto één grote sensor is,
is vooralsnog toekomstmuziek. Niet eens zozeer vanwege de techniek,
maar vooral ook wat betreft de morele kant van het verhaal. Want in
hoeverre moeten en willen we gaan in het inleveren van persoonlijke
vrijheid ten behoeve van de veiligheid en doorstroming van het
verkeer? Op die vraag heb ik geen pasklaar antwoord. Dat lijkt me een
mooie aftrap voor de discussie. Wat vinden jullie daarvan?
Verwante onderwerpen
* Minister
* Auto
Ministerie van Verkeer en Waterstaat