GM kondigt twee nieuwe zuinige motoren aan
(5/21/2008)
General Motors (GM) introduceert vanaf 2009 twee nieuwe, uiterst
zuinige motoren voor voertuigen op de Europese en andere markten. Dit
werd deze week bekendgemaakt tijdens een evenement van GM Powertrain
Europe waarop de uitgebreide reeks van geavanceerde
aandrijftechnologieën werd voorgesteld, die op dit moment in
ontwikkeling zijn.
De 4-cilinderturbomotor van 1.4 liter zal vanaf 2010 in modellen over
de hele wereld worden gemonteerd. De 4-cilinderturbomotor op
Compressed Natural Gas (CNG) van 1.6 liter zal vanaf 2009 in de Opel
Zafira worden geïntroduceerd. Beide motoren zijn nieuwe varianten van
de bestaande reeks motoren van GM, die over de hele wereld worden
gebruikt.
âDeze nieuwe motoren zijn een bewijs van onze niet aflatende
inspanningen om motoren met grotere cilinderinhoud te vervangen door
compactere krachtbronnen met hoge turbodruk voor maximale prestaties
en zuinigheid,â zegt Dan Hancock, Vice President van GM Powertrain,
Global Engineering.
Turbomotor van 1.4 liter
De 1.4 liter turbomotor vormt een nieuwe aanvulling op een reeks
motoren met een cilinderinhoud van 1.0 tot 1.4 liter. De motor zal een
geschat vermogen leveren van 88 kW/120 pk tot 104 kW/140 pk en
koppelwaarden van 175 tot 200 Nm. Hij zal ongeveer 8 procent minder
brandstof verbruiken (in vergelijking met een atmosferische motor met
een grotere cilinderinhoud en een vergelijkbaar vermogen) en aan de
EURO 5-norm voldoen. Zijn belangrijkste kenmerken zijn een
turbocompressor die in het uitlaatspruitstuk geïntegreerd is,
volledig variabele kleptiming, thermisch beheer, een stroomgestuurde
oliepomp en een verstevigde krukas en drijfstang. De motor zal worden
geproduceerd in de assemblagefabriek van GM Powertrain in het
Oostenrijkse Aspern.
CNG turbomotor van 1.6 liter
De 1.6 liter CNG turbomotor is een nieuwe variant in de reeks van
1.6-litermotoren die een atmosferische benzinemotor en CNG-motor
omvat. De motor zal naar verwachting een vermogen van 110 kW/150 pk en
een koppel van 210 Nm leveren. Zijn belangrijkste kenmerken zijn een
turbocompressor geïntegreerd in het uitlaatspruitstuk en een
inlaatspruitstuk met een benzine- en CNG-brandstofrail, een oliekoeler
en zuigerkoeling.
De CNG-turbomotor van 1.6 liter zal worden geproduceerd in de
assemblagefabriek van GM Powertrain in Szentgotthard in Hongarije.
CNG heeft een 25 procent lagere CO2-waarde dan een vergelijkbare
benzinemotor. De atmosferische 1.6-liter CNG-motor van GM is in Europa
al een groot succes in de Opel Zafira. In Europa zijn Italië en
Duitsland de twee grootste markten voor CNG. Ook in Nederland staat
het rijden op aardgas volop in de belangstelling.
AutoRai