Nederlandse Vereniging van Journalisten
Debat populisme in de journalistiek op 21 mei
(28 april 2008)
De sectie omroep van de NVJ organiseert op woensdag 21 mei 2008 een
debat in Desmet, Amsterdam.
Vroeger was alles overzichtelijk. Nieuws is een onderlinge afspraak
tussen journalisten, schreef oud NOS-verslaggever Kees Sorgdrager
ooit. Journalisten bepaalden wat kijkers en luisteraars moesten weten.
Het was eenrichtingsverkeer en aangezien er weinig keuze was keken of
luisterden de mensen toch wel.
Maar de tijden zijn veranderd met de komst van diverse Nederlandse
radio- en televisiezenders. De concurrentie is moordend en kijker en
luisteraar haakt snel af. Om kijker en luisteraar toch te blijven
bereiken moet het nieuws daarom leuker, vlotter, sneller en vooral
dichterbij huis.zo lijkt het. Of zit het toch anders?
Dit alles werpt de vraag op in hoeverre het nieuws wordt beïnvloed
door de smaak en wensen van de kijker en luisteraar?
Ook de nieuws- en actualiteitenprogramma's van de publieke omroepen
worden afgerekend op hun kijkcijfers en marktaandelen. Het NOS
Journaal, Netwerk, Nova en EénVandaag huren externe adviseurs in om
hun cijfers op te krikken. Maar waar ligt straks de grens tussen het
opvolgen van een gezond cosmetisch advies en een directe bemoeienis op
de inhoud van je kijkers en luisteraars?
Een debat over de invloed van het populisme in de journalistiek. U
kunt zich al opgeven via een mail naar: omroep@nvj.nl
Een uitgebreid programma met alle sprekers volgt, maar noteer vast:
21-05-08 vanaf 20.30 in
Plantage Middenlaan 4a
1018 DD, Amsterdam, Netherlands.
tel. +31 (20) 521 71 00
fax. +31 (20) 521 71 99
www.desmet.tv