Ingezonden persbericht



Verkeersveiligheid Groep Nederland:

Europese Richtlijn Vakbekwaamheid kan
jaarlijks 400 miljoen liter diesel besparen!

De enige door TÜV Nederland gecertificeerde verkeersopleider, de Verkeersveiligheid Groep Nederland heeft berekend dat de touringcarbranche en het Nederlandse goederenvervoer tot 400 miljoen liter brandstof per jaar kunnen besparen. Dit als gevolg van de invoering van de Europese Richtlijn voor Vakbekwaamheid. Dat is niet alleen goed voor het milieu. De hele vervoersbranche heeft direct financieel voordeel van de nieuwe richtlijn.

In de richtlijn is geregeld dat chauffeurs van bussen en vrachtwagens 35 uur bijscholing per vijf jaar moeten volgen. Voor de bussector gaat dat in per september aanstaande, voor vrachtwagens 12 maanden later. Omdat de personenvervoerssector het spits afbijt, is het voor die groep zaak dat men zich nu al oriënteert op de positieve mogelijkheden die de richtlijn kan bieden. Zo werd recent bekend dat de leden van de Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf, een initiatief van KNV, de regeling ook laat gelden voor buschauffeurs die geboren zijn voor juni 1955. Voor de Europese richtlijn valt die groep chauffeurs in de uitzonderingsregel maar de Stichting Keurmerk Touringcarbedrijf wil zich met dit besluit positief onderscheiden omdat zowel de verkeersveiligheid als het milieu daarmee gediend is.

400 miljoen liter

Dat laatste kan zeker het geval zijn omdat in het kader van de Richtlijn ook "Het Nieuwe Rijden" aan bod kan komen. De ondernemers zouden als eerste lesblok voor een dergelijke bijscholing kunnen kiezen. Verkeersveiligheid Groep Nederland geeft op dit gebied al langer rijtrainingen aan chauffeurs en boekt daar verbluffende resultaten mee. Paul Offerman van de Verkeersveiligheid Groep Nederland: "Wij zien dat zowel bus- als vrachtwagenchauffeurs na onze training gemiddeld 10 procent brandstof besparen. Omgerekend op de 11.000 touringcars in ons land zou dat bij een voorzichtig gecalculeerde kilometrage van 80.000 km per jaar tot een 25 miljoen liter brandstof kunnen schelen. Daarvan gaat een groot positief effect uit op het milieu. Bovendien, zelfs als na een jaar nog maar de helft van de verbeterde rijstijl blijft hangen, verdient de touringcar sector nog steeds de kosten van de maatregel in een keer terug. Als daar vanaf volgend jaar nog de vrachtwagenchauffeurs bijkomen, kunnen de besparingen helemaal enorm oplopen. De circa 150.000 trucks in dit land kunnen samen zo'n 375 miljoen liter diesel per jaar minder gebruiken. In totaal staat dat staat gelijk aan het jaarlijks verbruik van circa 300.000 personenauto's! Daarmee kan de hele vervoersbranche een geweldige bijdrage leveren aan een schoner milieu en tegelijkertijd E 480.000.000 besparen."

Weer naar school

Vanaf september gaan er circa 25.000 touringcar- en chauffeurs uit het openbaar vervoer jaarlijks een dag terug naar de schoolbanken. "Het is nu voor de verkeersopleidingsinstituten de uitdaging daarvoor een goed lespakket te ontwikkelen dat recht doet aan de Richtlijn, de touringcarbedrijven zo min mogelijk op kosten jaagt en de chauffeurs zo veel mogelijk bijschoolt in een zo kort mogelijke tijd. De Verkeersveiligheid Groep Nederland biedt deze mogelijkheid met een combinatiepakket van praktijk-, theorie- en online videotrainingen dat naast een hoge kwaliteit ook maximale efficiëntie biedt en dat aantrekkelijk is geprijsd.

"De Verkeer Veiligheidsgroep Nederland voegt daar nog een waardevol element aan toe", aldus Offerman. "Met behulp van een online planningstool behouden werkgevers overzicht over de trainingsuren, eventuele achterstanden en kunnen resultaten gemonitored en opgevolgd worden. Een effectief hulpmiddel waarmee werkgevers inzicht krijgen in zowel de nascholingsstatus als in de opleidingsbehoeften van medewerkers.

Noot aan de redactie:

De Verkeersveiligheid Groep Nederland: training, consulting, e-learning. Voor meer informatie kunt u bellen met Eric Tolboom, telefoon: 0346 581 727 of kijken op www.verkeersveiligheidgroep.nl


---- --