Ingezonden persbericht


19 mei 2008
PERSBERICHT

Het zomernummer van Boekman ligt 17 juni in de winkels Boekman 75
Kunst en digitalisering

Doen downloads de muziekindustrie de das om? Waarom is een e-book geen boek? Zijn pc, iPod en mobiele telefoon de nieuwe kunstpodia? De digitalisering heeft in de kunstwereld voor een ware revolutie gezorgd. Zowel de creatie, consumptie als conservatie van kunst zijn hier ingrijpend door veranderd. Deze Boekman brengt de ins en outs van de digitale kunstwereld breed in beeld.

Het eerste nummer van Kunst en digitalisering wordt gepresenteerd bij de opening van Deep Screen, Art in Digital Culture: Voorstel tot gemeentelijke kunstaankopen 2008 op 29 mei in het Stedelijk Museum CS.

In deze Boekman over kunst en digitalisering buigt Riemer Knoop zich over de traagheid van het e-culturele overheidsbeleid en onderzoekt Jos de Haan de virtuele voorkeuren van jongeren. Paul Rutten schetst de toekomst van de digitale revolutie in de boekenindustrie en Joppe Gloerich onderzoekt websites van schrijvers. Koos Zwaan en François Stienen nemen de digitalisering van de popindustrie en de filmindustrie onder de loep. Marco de Niet maakt zich sterk voor erfgoed online en André Waardenburg zoomt in op het audiovisueel erfgoed. Willem Wijgers ziet nieuwe kansen voor marketing in de podiumkunsten en Pablo Cabenda laat zien hoe games de kunstwereld veroveren. Een interview met mediakunstenaar Michiel Koelink en een dubbelinterview met David Garcia en Gust De Meyer, respectievelijk hoogleraar Digitale cultuur en hoogleraar Communicatiewetenschap. In de serie e-praktijk aandacht voor de sites deadline.nl en hellahaassemuseum.nl, de virtuele theatersoap Paola 246, de digitale cultuurzender Cultura en digitalisering in de Koninklijke Bibliotheek.

Boekman, tijdschrift voor kunst, cultuur en beleid verschijnt elk kwartaal en wordt uitgegeven door de Boekmanstichting Prijs per stuk: 15,-. Kijk voor de volledige inhoudsopgave op: www.boekman.nl

NOOT VOOR REDACTIE