Amsterdam * 19 mei
2008
Nederlander
heeft 30 euro over voor EK-titel Oranje
ING
onderzoekt de waarde van het Europees Kampioenschap voetbal
Een op de vijf
Nederlanders wil een week op water en brood leven als Oranje daarmee Europees Kampioen wordt. Dit blijkt uit onderzoek van ING naar de emotionele en financiële waarde van het EK voetbal. Gemiddeld hebben we 30 euro per persoon over voor de titel. Opvallend is dat Nederlanders onder de 50 bereid zijn driemaal zoveel te betalen voor de voetbaltitel (42 euro) dan 50-plussers (13 euro). Duitsers hebben het grootste geldbedrag over voor de Europese titel, terwijl Italianen bereid zijn er de meeste vakantiedagen voor op te offeren. Opvallend is dat in Engeland en Duitsland de vrouwen de voetbaltitel in euro's meer waard vinden dan de mannen.
Europeanen verschillen sterk in
de waarde die zij toekennen aan een Europese titel. Duitsers willen met gemiddeld 80 euro het diepst in de buidel tasten, terwijl Fransen slechts 13 euro voor de titel over hebben. Ter vergelijking: voor een Olympische gouden medaille geven Nederlanders gemiddeld 3,20 euro. Alleen een superprestatie van tien gouden medailles of meer zou meer waard zijn dan het Europees Kampioenschap. Zo'n uitzonderlijke prestatie werd alleen in Sydney in 2000 behaald. De kans dat Oranje daadwerkelijk de titel pakt wordt door Nederlanders geschat op 28%.
Uit de resultaten van het
ING-onderzoek blijkt dat het winnen van het Wereldkampioenschap voor Europeanen aanzienlijk meer waard is dan de EK-titel. De Italianen schatten de waarde van een wereldtitel met 137 euro het hoogst in. Alleen de waardering van de Fransen is met 24 euro lager dan van Nederlanders (45
euro).
Waarde van de
EK- en WK-titel in euro's per persoon
Nederlander
wil vakantie niet opgeven voor titel
Voor hoge inkomens is 30 euro een
kleinere aanslag op het budget dan voor lage inkomens. Daarom is tevens onderzocht hoeveel vakantiedagen Nederlanders op zouden offeren voor de EK-titel. Nederlanders blijken het zuinigst met hun vakantiedagen. Gemiddeld vinden we de titel één vakantiedag waard, terwijl Italianen hier gemiddeld 3,4 dagen voor over hebben. "Blijkbaar waarderen Nederlanders een vakantiedag meer dan de andere ondervraagde Europeanen. In vergelijking met het geldbedrag van 30 euro is het bovendien een flink offer want de meeste mensen verdienen meer dan 30 euro per dag", aldus ING econoom Charles
Kalshoven.
Ruim een op de vijf Nederlanders
zegt een ander offer voor de titel te willen brengen, namelijk leven op water en brood. Van de vrouwen is 20% daartoe bereid. Deze groep denkt aan een dieet van gemiddeld 5,6 dagen. Bijna een kwart (24%) van de mannen wil zich onderwerpen aan dit dieet en wil dit ook langer volhouden: gemiddeld 7,5 dagen.
Meer
kant-en-klaar maaltijden
Het Europees Kampioenschap heeft
een behoorlijke impact op ons consumptief gedrag. Bijna een op de vijf Nederlanders eet tijdens het toernooi meer kant-en-klaar maaltijden en 30% schroeft de alcoholconsumptie op. Ook aan Oranjeartikelen wordt extra geld besteed, 28% van de Nederlanders is van plan om geld hieraan uit te geven. Gemiddeld koopt deze groep voor ruim 18 euro per persoon aan Oranjeartikelen, waarmee de totale particuliere bestedingen aan Oranjeartikelen uitkomen op circa 70 miljoen euro.
Op de werkplek en privé wordt
tijdens het EK door 31% van de Nederlanders deelgenomen aan voetbalpools en andere weddenschappen. Bij 19% gaat het om relatief kleine bedragen tot 10 euro en één op de tien zet tussen de 10 en 25 euro in. In totaal gaat het om 50 miljoen euro, waarvan mannen 35 miljoen voor hun rekening nemen.
Voor meer informatie en
interviewverzoeken:
Cindy
Penders
, PR & Woordvoering, Email:
MediarelatiesINGBank@mail.ing.nl
Telefoon: (020)
5764 179
, Mobiel: (06) 5463
1880
Voor meer informatie over ING en
Oranje, zie
www.ing.nl/sponsorvanoranje
Onderzoeksverantwoording
Het onderzoek naar de houding en
het gedrag van consumenten in Nederland ten aanzien van voetbal is uitgevoerd door B&N PanelWizard in opdracht van ING.
Het Nederlandse onderzoek
heeft plaatsgevonden onder panelleden van PanelWizard. Het onderzoek in de vijf Europese landen heeft plaatsgevonden onder leden van het panel van GMI waarbij eveneens is gewaarborgd dat de steekproef een goede representatieve afspiegeling was van de bevolking op basis van de kenmerken geslacht, leeftijd en opleiding. In Nederland heeft het onderzoek plaatsgevonden onder 1054 respondenten. Bij de afzonderlijke Europese landen werden 200 enquêtes per land afgenomen.