Ingezonden persbericht


Groot internationaal onderzoek van Canon naar voetbalemotie

Twee op de drie Nederlandse fans prefereert voetbal boven seks

Hoofddorp, 19 mei 2008 - Twee op de drie Nederlandse voetbalfans kijken liever naar een belangrijke voetbalwedstrijd dan dat ze seks met hun partner hebben. Verder heeft een grote meerderheid (73%) van de Nederlandse voetbalfans wel eens een wildvreemde omhelsd of gekust tijdens het kijken naar voetbal. En Nederlanders zeggen in 27 procent van de gevallen dat ze hun vrienden mede kiezen op basis van hun voetbalvoorkeur. Daarmee scoren Nederlandse fans boven het Europees gemiddelde, zo blijkt uit een grootscheeps onderzoek naar de emotie die voetbal oproept bij fans door UEFA-sponsor Canon.

Het onderzoek, gehouden in vrijwel alle Europese voetballanden onder 2.000 voetbalfans, is uitgevoerd door het Britse onderzoeksbureau SIRC in opdracht van Canon. Canon heeft een lange, dertigjarige relatie met voetbal. Zo is Canon jaren sponsor geweest van de UEFA Champions League, was het de officiële sponsor van het EK van 2004 en is het nu officiële sponsor van de UEFA Cup, UEFA Super Cup, de Afrika Cup 2008 en het komende EK 2008 in Zwitserland en Oostenrijk. Niet alleen werden de fans op tal van emoties ondervraagd, maar fans in een aantal landen zijn ook aan de monitor gelegd om hun hartslag te meten tijdens wedstrijden.

Canon was benieuwd welke emoties voetbalfans hebben bij het kijken naar voetbal. Martin Trampe, CEO van Canon Nederland: "Je leest vaak onderzoeken naar de negatieve consequenties van voetbalemotie, in de vorm van hooliganisme. Wij hebben fans vooral ondervraagd op de positieve elementen van hun voetbalbeleving. Nederlanders denken vaak dat ze tot de meest emotievolle supporters van hun favoriete club of Nederlands Elftal behoren. Maar in de lijst van zeventien onderzochte landen scoren wij qua beleving een modale tiende plek."

Opvallend genoeg scoren de 'koele' Zweden een eerste plaats qua voetbalbeleving. 95 procent van de Zweden zegt zich wel emotioneel wel eens te laten gaan tijdens het kijken van een wedstrijd van hun favoriete club. Overigens scoren Nederlandse supporters op dit onderdeel 55 procent, waarmee we op de tweede plaats komen. Zweden zien in meerderheid in voetbal een echte uitlaatklap. Zo zegt 80 procent van de Zweedse supporters wel eens te hebben gehuild tijdens een voetbalmatch. Nederlanders scoren op dit onderdeel 55 procent, waar het Europees gemiddelde 66 procent is.

Voor Zweedse supporters weegt seks echter weer zwaarder dan voetbal. 'Slechts' 43 procent van de ondervraagde supporters kijkt liever naar een wedstrijd. De Spanjaarden talen het minst naar seks tijdens een match van hun favoriete team: maar liefst 72 procent laat dan de partner links liggen.

In het totaalklassement van voetbalgekke landen, scoort Zwedens buurland Noorwegen een tweede plek, goede derde zijn, verrassend genoeg, onze zuiderburen, de Belgen. De laatste drie plaatsen op de 'voetbalemotiebarometer' worden ingenomen door de Polen, Italianen en de Portugezen. Onze grote, historische opponent Duitsland komt op de zevende plek. De Duitse supporters geven in meerderheid aan (93%) dat ze hetzelfde team steunen als hun ouders en dat ze dat gegeven zien als een belangrijk onderdeel van de relatie met hun ouders. Verder scoren Duitse fans met 93 procent het hoogst als hen wordt gevraagd of voetbal een belangrijk onderdeel van hun herinneringen uitmaakt. Ook hebben de Duitsers in grote meerderheid (eveneens 93%) wel eens een wildvreemde gekust of omhelsd bij het kijken naar een voetbalwedstrijd.

De Britse fans, die vaak in relatie worden gebracht met de negatieve consequenties van voetbalemotie in de vorm van hooliganisme, scoren op de Europese voetbalemotiebarometer een vierde plaats. Na de Duitse fans stellen ook zij dat ze het belangrijk vinden dezelfde club te steunen als hun ouders doen of deden. Daarbij hechten Britse fans zeer aan een vaste routine als ze live naar een voetbalwedstrijd kijken. 61 procent van hen hanteert bepaalde rituelen, waar het Europees gemiddelde op 40 procent ligt. Overigens scoren de Spanjaarden op dit onderdeel met 72 procent het hoogst. Spaanse fans zeggen ook het vaakst (88% tegen 41% van de Nederlandse fans) dat ze 's nachts over voetbal dromen.

Onze zuiderburen, de Belgen, blijken gepassioneerde voetballiefhebbers. Hoewel de Belgen Europees gezien niet echt meer meetellen, is de voetbalemotie er niet minder om. Zo zien de Belgen in populaire voetballers in 61 procent van de gevallen hun 'grootste held'. Op dit gebied zijn de Nederlanders een stuk minder gefocust op een voetballend rolmodel: 36 procent van de Nederlandse fans ziet in een voetballer een held. De Belgen kiezen verder in 35 procent van de gevallen hun vrienden op basis van hun voetbalvoorkeur. Het Europees gemiddelde is op dit punt slechts 16 procent. En in grote meerderheid zien de Belgen voetbal als een familieaangelegenheid (87% versus 55% van de Nederlandse fans).

Over Canon
Sinds de oprichting in 1935 is Canon een toonaangevende leverancier van innovatieve producten en oplossingen op het gebied van Digital Imaging en Informatie Technologie voor consumenten en zakelijk gebruikers. Canon investeert jaarlijks 7,9 procent van de jaaromzet in Research en Development. Canon heeft de ambitie om in elke branche waarin het actief is, wereldwijd een nummer één positie in te nemen. Hier maken wereldwijd meer dan 118.000 werknemers zich sterk voor. De bedrijfsfilosofie van Canon is Kyosei en betekent 'samenleven en samenwerken voor het algemeen belang'. Deze filosofie klinkt door in Canons missie, doelstellingen en cultuur. Vanuit deze Kyosei-gedachte ondersteunt Canon verschillende initiatieven op maatschappelijk, cultureel en sportief vlak. Meer informatie over Canon is te vinden op: www.canon.nl.


- EINDE PERSBERICHT -

Noot aan de redactie (

Ingezonden persbericht