Ingezonden persbericht


Persbericht

Nederlandse consument wint bij marktwerking in telecom

Den Haag, 19 mei 2008. Door felle concurrentie in de telecomsector besparen Nederlandse consumenten, in vergelijking met andere landen, jaarlijks 150 tot 250 mln euro. De Nederlandse kabelsector is een belangrijke oorzaak daarvan; de investeringen van de kabelsector bedragen als percentage van de omzet bijna het dubbele van de grote telecombedrijven.

Dat blijkt uit gegevens op de nieuwe website www.marktwerkingtelecom.nl. Deze site is opgezet door Nlkabel, de vereniging van kabelbedrijven. Aanleiding voor de website is een hoorzitting van de Tweede Kamer over marktwerking, die vandaag plaatsvindt.

De afgelopen jaren heeft een vruchtbare kruisbestuiving plaatsgevonden tussen diepgaande technologische veranderingen en hevige concurrentie. Bij dat laatste profiteert ons land van een unieke situatie: bijna nergens anders komt er in zoveel huizen meer dan één vaste infrastructuur binnen. Kabelbedrijven investeren, gemeten in percentage van de omzet, bijna het dubbele van hetgeen grote telecombedrijven investeren.

Concurrentie in de telecomsector is dan ook heftig. Op het gebied van internet en telefonie heeft de Nederlandse consument de keuze uit relatief veel aanbieders. Het is al langer bekend dat geen land in Europa zoveel internetaansluitingen per inwoner heeft als Nederland. Uit nieuw onderzoek blijkt nu ook at hij per jaar 150 tot 250 mln euro méér dan in andere landen bespaart door die zware concurrentie op de telefoniemarkt. Nergens anders is de nieuwe technologie VoIP zo snel opgepakt als in ons land.

Op het gebied van televisie wordt de markt nu snel gevuld met nieuwe aanbieders. De consument heeft de afgelopen jaren veel keuze gekregen, zowel tussen aanbieders als tussen nieuwe zenders.

Rob van Esch, directeur van NLkabel, vindt dat Nederland een goudhaantje is. "Nederland loopt voorop met breedbandinternet. Nu blijkt dat we ook voorop lopen met telefonie. Op het gebied van digitale televisie gaan we voorop lopen, dat kan niet missen. Dat alles komt door de bijzondere positie van ons land, met zowel kabel als telefoon naar bijna ieder huis. Bedrijven moeten vechten om iedere klant. De consument is de grote winnaar van die strijd."


---

Over NLkabel
NLkabel is de vereniging van kabelbedrijven in Nederland, voorheen bekend als de VECAI. De netwerken van de kabelbedrijven zijn volledig gedigitaliseerd en geschikt gemaakt voor digitale televisie, internet en telefonie. Samen hebben de NLkabel-leden zes miljoen huishoudens als klant.

Voor meer informatie neemt u contact op met
NLkabel, Rob van Esch
Telefoon: 070 ­ 305 33 33 / 06-20600535
E-mail: rvanesch@nlkabel.nl


---- --