Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 19 mei 2008
Klanten oriënteren zich steeds minder vaak via zoekmachines
Stijgende populariteit internet niet van
invloed op de winkelverkoop
Consumenten krijgen steeds meer vertrouwen in het aanschaffen van producten via
internet. Uit onderzoek blijkt dat het aantal online shoppers in 2007 wederom is
toegenomen, maar dat de stijgende populariteit van internet geen invloed heeft op de
winkelverkoop. Daarbij valt vooral op dat websites van winkels populairder worden onder
de consumenten en de stijging van het gemiddelde uitgegeven bedrag verdubbelde ten
opzichte van 2006.
De verkoop van producten via internet stijgt al jaren. Nieuw is het feit dat steeds meer producten
door de online shopper gekocht worden op de website van de winkel. "Nu het aantal actieve
internetgebruikers de afgelopen jaren is toegenomen, blijkt ook de gebruiksvriendelijkheid van
winkelketenwebsites verhoogd. Klanten oriënteren zich steeds minder vaak via zoekmachines,
maar gaan direct naar de website van de winkel", aldus Linda Herkemij secretaris e-business
van de Raad Nederlandse Detailhandel. "Opvallend is daarbij dat deze trend alleen in Nederland
zichtbaar is en niet in andere Europese landen."
50+er
Niet alleen zoekt de online shopper gerichter naar producten op het internet, ook het gemiddelde
bedrag dat wordt uitgegeven kende een explosieve groei in 2007. Per besteding geeft de
consument bijna 300 euro uit. Een jaar eerder was dit nog maar 259 euro. Ook stijgt het aantal
50+ers dat online producten aanschaft. Herkemij: "Daarmee lijkt de online shopper qua profiel
steeds meer op de gemiddelde Nederlander."
Populair
Mobiele telefonie blijkt veruit de grootste populariteit te genieten bij de online shoppers. Met
name in de segmenten tickets, hardware, software, DVD's is een sterke stijging waarneembaar.
In een groot aantal branches waar voorheen de internetverkoop niet vanzelfsprekend was, wordt
nu een stijging van de internetverkoop gesignaleerd. Kleding, speelgoed, verzekeringen en doe-
het-zelf producten blijken steeds vaker niet alleen in de winkel gekocht te worden.
Traditionele verkoop
Toch blijkt uit het onderzoek ook dat de traditionele verkoop niet achter blijft. "De belangrijkste
reden waarom mensen nog steeds online oriënteren en daarna in de winkel het product kopen is
het feit dat mensen producten niet kunnen voelen en zien en vanaf internet is het product niet
meteen mee te nemen."
De detailhandel is ook niet bang dat internet uiteindelijk de winkel uit het stad gaat weg
concurreren. "Uit het meest recente onderzoek blijkt maar weer eens dat het belangrijk is om
ook in de stad duidelijk zichtbaar te zijn. Consumenten gaan steeds vaker online winkelen bij de
voor hun bekende winkelketens. Daarom blijft het belangrijk om niet uit het straatbeeld te
verdwijnen."
Blauw Research doet jaarlijks onderzoek naar het online koopgedrag van consumenten. Naast
consumenten is tevens samengewerkt met de leden van brancheorganisatie Thuiswinkel.org.
De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie. De bij
de RND - via de 13 brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen
vertegenwoordigen ruim 20.000 vestigingen, 300.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van
36 miljard euro. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale belangen
van zijn leden.