Speciale treinrit Zwolle-Emmen
puzzelstuk_324px.jpg (43 Kb)
Maandagochtend 19 mei hebben de provincies Drenthe en Overijssel én NS
extra aandacht besteed aan de treindienst Zwolle -Emmen. Gedeputeerden
Rob Bats van de provincie Drenthe en Job Klaasen van de provincie
Overijssel reisden samen met NS regiodirecteur Arjan Bleeker en NS
Manager Public Affairs Carla van Heijzen met een aantal gasten een
deel van de route.
De reizigers kregen een ontbijtje aangeboden. Aanleiding voor deze
speciale treinrit is de overname van deze treindienst door de beide
provincies eind vorig jaar. Zij zijn nu samen verantwoordelijk voor de
`Emmerlijn'. Bovendien heeft NS, die voorlopig deze treindienst blijft
verzorgen, een aantal verbeterpunten gerealiseerd, zoals een vernieuwd
interieur met regionale uitstraling en de logo's van de provincies aan
de buitenkant van de trein.
Verbeterpunten
Naast een nieuw in- en exterieur zijn op alle stations tussen Zwolle
en Emmen informatieborden geplaatst. Hierop kan de reiziger gegevens
vinden over vertrektijden van treinen en aanvullende (reis)informatie.
Denk aan een stadsplattegrond of informatie over aansluitend openbaar
vervoer zoals bus en taxi. Op ieder station tussen Zwolle en Emmen
zijn eveneens service- en alarmzuilen geplaatst. Deze zuil heeft een
service- en alarmknop die de reiziger kan indrukken om contact te
krijgen met een medewerker van NS. De serviceknop (blauw) is voor
informatie over een wijziging in de treindienst, voor een
omroepbericht dat de reiziger niet goed heeft verstaan of voor het
opvragen van reisadviezen. De alarmknop (rood) is uitsluitend bedoeld
voor het melden van noodsituaties. NS legt dan een snelle verbinding
met politie, brandweer of ambulance. NS investeert ook in een goede
bereikbaarheid van de stations. Zo wordt er bijvoorbeeld een nieuw
parkeerterrein gerealiseerd bij station Nieuw-Amsterdam. Vanaf 7 april
2008 rijden er wekelijks vijf extra treinen tussen Zwolle en Emmen.
Speciale website
Binnenkort start een speciale website over de Emmerlijn. Dit om de
reiziger te informeren over de laatste stand van zaken bijvoorbeeld.
Maar ook als platform om ervaringen uit te wisselen of in contact te
komen met NS als de reiziger vragen, opmerkingen of ideeën heeft.
Provincie Overijssel