Provincie Overijssel

Speciale treinrit Zwolle-Emmen

puzzelstuk_324px.jpg (43 Kb)
Maandagochtend 19 mei hebben de provincies Drenthe en Overijssel én NS extra aandacht besteed aan de treindienst Zwolle -Emmen. Gedeputeerden Rob Bats van de provincie Drenthe en Job Klaasen van de provincie Overijssel reisden samen met NS regiodirecteur Arjan Bleeker en NS Manager Public Affairs Carla van Heijzen met een aantal gasten een deel van de route.

De reizigers kregen een ontbijtje aangeboden. Aanleiding voor deze speciale treinrit is de overname van deze treindienst door de beide provincies eind vorig jaar. Zij zijn nu samen verantwoordelijk voor de `Emmerlijn'. Bovendien heeft NS, die voorlopig deze treindienst blijft verzorgen, een aantal verbeterpunten gerealiseerd, zoals een vernieuwd interieur met regionale uitstraling en de logo's van de provincies aan de buitenkant van de trein.

Verbeterpunten
Naast een nieuw in- en exterieur zijn op alle stations tussen Zwolle en Emmen informatieborden geplaatst. Hierop kan de reiziger gegevens vinden over vertrektijden van treinen en aanvullende (reis)informatie. Denk aan een stadsplattegrond of informatie over aansluitend openbaar vervoer zoals bus en taxi. Op ieder station tussen Zwolle en Emmen zijn eveneens service- en alarmzuilen geplaatst. Deze zuil heeft een service- en alarmknop die de reiziger kan indrukken om contact te krijgen met een medewerker van NS. De serviceknop (blauw) is voor informatie over een wijziging in de treindienst, voor een omroepbericht dat de reiziger niet goed heeft verstaan of voor het opvragen van reisadviezen. De alarmknop (rood) is uitsluitend bedoeld voor het melden van noodsituaties. NS legt dan een snelle verbinding met politie, brandweer of ambulance. NS investeert ook in een goede bereikbaarheid van de stations. Zo wordt er bijvoorbeeld een nieuw parkeerterrein gerealiseerd bij station Nieuw-Amsterdam. Vanaf 7 april 2008 rijden er wekelijks vijf extra treinen tussen Zwolle en Emmen.

Speciale website
Binnenkort start een speciale website over de Emmerlijn. Dit om de reiziger te informeren over de laatste stand van zaken bijvoorbeeld. Maar ook als platform om ervaringen uit te wisselen of in contact te komen met NS als de reiziger vragen, opmerkingen of ideeën heeft.