Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
BTTB: Minimumdienst wél haalbaar
Staking bij het spoor: waarom geen andere actievormen?
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is niet opgezet met
de staking bij het spoor op 20 mei en roept de vakbonden op
inventievere actievormen te gebruiken dan een staking. Ook een
minimumdienst is wel degelijk haalbaar.
Een staking bij het spoor treft niet de spoorwegtop, wel de reizigers.
De vakbonden maken een vergelijking met een staking bij een
winkelketen. Dit gaat echter niet op, aldus de BTTB. Een staking bij
een commercieel bedrijf treft wél de directie (minder winst), en niet
de klanten: die kunnen immers voor een andere winkel kiezen, als de
NMBS staakt kunnen ze dat niet.
Nét daarom is de minimumdienst zo belangrijk, benadrukt de BTTB. De
bewering van de vakbonden, gevolgd door minister Vervotte, dat de
minimumdienst niet haalbaar is, gaat dan ook niet op. Het percentage
NMBS-personeel dat nodig is om de helft van de treinen te laten
rijden, varieert van een hoog percentage van het stationspersoneel,
over de helft van het rijdend personeel, tot slechts weinig mensen van
Infrabel of van de administratie.
Ook andere landen en regio's (Italië, Oostenrijk, Denemarken,
Parijs,...) bewijzen dat de minimumdienst een werkbaar concept is.
De BTTB wijst erop dat de reizigers de belangrijkste slachtoffers zijn
in een conflict waar zij buiten staan, nl. een verschil van mening
tussen de directie en het personeel van de NMBS. Door de reizigers te
gijzelen maken de vakbonden het positieve imago dat de trein de
laatste jaren heeft opgebouwd weer teniet. De BTTB vraagt dat de
vakbonden acties kiezen die reizigersvriendelijk zijn, zoals
bijvoorbeeld een betaalstaking, die niet de reizigers maar wel de
spoorwegtop treft.
Voor het standpunt over minimumdienst bij het spoor: klik hier
Voor reacties op de staking: klik hier naar ons forum
terug
19/05/2008