Kirschner benoemd tot hoogleraar leven-lang-leren
19/05/2008 09:51
Open Universiteit Nederland
Het College van bestuur van de Open Universiteit Nederland heeft prof. dr. Paul Kirschner benoemd tot fulltime hoogleraar Psychologie, i.h.b. Leven-lang-leren bij de faculteit Psychologie. De aanstelling gaat in op 1 juni 2008. Vanuit de faculteit Psychologie zal hij leiding geven aan het onderzoeksprogramma Leven-lang-leren in de professies van NeLLL, het Netherlands Laboratory for Lifelong Learning van de Open Universiteit.
Leven-lang-leren in de professies
In de 21e eeuw is het meer dan ooit een uitdaging om ervoor te zorgen dat burgers en medewerkers blijven beschikken over de vaardigheden en competenties die nodig zijn in het dagelijkse en gedurende hun hele professionele leven. Het onderzoeksprogramma Leven-lang-leren in de professies richt zich op zowel de professionele, de maatschappelijke als de beroepsspecifieke aspecten van leven-lang-leren. Kernvragen zijn hoe deze aspecten en invloeden kunnen worden onderkend, gestimuleerd (of geneutraliseerd!) en geoptimaliseerd. Het programma onderzoekt ook de rol van onderwijsinstellingen en overheden op dit gebied en, samen met de andere drie programmalijnen binnen NeLLL, de evaluatie, methodologie en trends in het onderzoek op het gebied van leven-lang-leren.
Over Paul Kirschner
Paul A. Kirschner (New York, 1951) behaalde zijn bachelordiploma's in Psychologie en in Education in de Verenigde Staten. In 1973 kwam hij naar Nederland. In 1978 behaalde hij zijn masterdiploma Onderwijspsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkte enige jaren bij een educatieve uitgever om vervolgens in 1983 in dienst te treden bij de Open Universiteit Nederland. Daar werkte hij als onderwijstechnoloog aan meer dan vijftig cursussen in de technische en natuurwetenschappen en als onderzoeker onderwijstechnologie. Hij promoveerde in 1991 op het onderzoek Practicals in higher science education. In 1999 werd hij benoemd tot hoogleraar bij de Universiteit Maastricht, in 2002 bij het Onderwijstechnologisch expertisecentrum van de Open Universiteit Nederland en in 2006 bij de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. Van 2000 tot 2004 was hij lid van de Onderwijsraad. Kirschner is (co-)auteur van onder andere de boeken Visualizing argumentation, Ten Steps to Complex Learning en What we know about CSCL.
http://www.ou.nl