Ingezonden persbericht
IJmuiden, 13 mei 2008
Nieuwe reddingboot station Scheveningen wordt gekanteld in haven Scheveningen
Frits Wester kantelt met de KNRM
Op zaterdag 17 mei is de haven van Scheveningen het decor voor een belangrijke
zeewaardigheidstest van een nieuwe reddingboot van de Koninklijke Nederlandse Redding
Maatschappij (KNRM). Om 15.00 uur wordt de gloednieuwe Scheveningse reddingboot getest op
haar `zelfrichtend' vermogen d.m.v. een aantal kantelproeven. Frits Wester, onlangs te zien in de
reclame van de KNRM, maakt samen met VVD-er Mark Rutte deel uit van de testbemanning.
De nieuwe Scheveningse reddingboot, van het type Arie Visser, word met een grote kraan omgetrokken,
waarna zij binnen enkele seconden als een tuimelaar weer terug kantelt. Wanneer de reddingboot zonder
problemen terugkeert na de eerste kanteling, is het de beurt aan de toekomstige bemanning van het schip.
Het is voor de bemanningsleden van de KNRM niet ondenkbaar in een situatie terecht te komen waarbij
een reddingboot door metershoge golven omver wordt geslagen. De schepen van de KNRM worden
gebouwd om alle denkbare weersomstandigheden te kunnen doorstaan. De bemanning wordt getraind om
bekend te raken met een dergelijke situatie door tijdens de kantelproef aan boord van de reddingboot
plaats te nemen. De test moet de bemanning ook vertrouwen geven in de zeewaardigheid van `hun' schip.
De kantelproef is één van de laatste tests alvorens de reddingboot in Scheveningen zal worden
gestationeerd. Als de nieuwe boot de test goed doorstaat zal hij nog dezelfde dag weer terugkeren naar de
werf in Hindeloopen, waar er verder wordt gegaan met de afbouw van de reddingboot. Een week later, op
zaterdag 24 mei 2008, wordt de boot gedoopt.
Technische gegevens
Beschrijving reddingboot Gewicht: 28 ton
De nieuwe reddingboot is gebouwd door de werf Aluboot in Afmetingen: 18,80 x 6,10 x 1,05 m
Hindeloopen. Het schip heeft een aluminium romp en opbouw. (lengte x breedte x diepte)
Motorvermogen: 2 x 1000 pk (735 kW)
De boot is met zijn 18,8 meter lengte de grootste reddingboot Max. snelheid: 35 knopen
van het type `rigid inflatable boat' in de wereld. Het schip wordt Actieradius: 16 uur (bij volle kracht)
ongeschilderd opgeleverd. Brandstofcapaciteit: 6100 liter (gasolie)
Capaciteit: 120 geredden
Bemanning: 6 personen
Achtergrondinformatie reddingstation Scheveningen
Het reddingstation Scheveningen was in 2007 een van de vier
drukste stations. Zij voeren in 2007 meer dan 100 keer uit voor mensen in nood. Het reddingstation is veel
actief voor kitesurfers die de kust bij Scheveningen vooral bij stormweer bezoeken en daarbij regelmatig in
de problemen komen. Met uitzondering van beroepsschipper Jaap Pronk bestaat de bemanning van
reddingstation Scheveningen uit vrijwilligers. Het reddingstation telt 28 personen.