Strukton
Strukton Railinfra geeft opdracht voor video-inspecties
16 | 05 | 2008
Op donderdag 15 mei heeft Strukton Railinfra een overeenkomst met
Eurailscout Inspection & Analysis getekend voor het uitvoeren van
video-inspecties op het Nederlandse spoor. Jaarlijks zal het gaan om
circa 800 opnameritten.
De video-inspectietreinen zullen alle hoofdemplacementen en
hoofdsporen inspecteren. De frequentie van wisselinspecties is
afhankelijk van de belastingcategorie en varieert tussen wekelijks en
eens in de vier weken.
Het contract loopt vooralsnog tot het einde van 2008 en betreft alle
onderhoudsgebieden van Strukton Railinfra.
Voor Strukton Railinfra betekent dit dat een groot deel van de visuele
inspectie door baanwerkers die te voet gaan niet meer nodig is. De
nieuwe methode draagt hierdoor in belangrijke mate bij aan de
veiligheid van de Struktonmedewerkers. Daarnaast is een dergelijke
loopschouw tijdrovend en arbeidsintensief. De voor de visuele
inspecties vereiste veiligheidsmaatregelen leiden bovendien tot
ontregeling van de treinenloop.
De beelden afkomstig van de videoschouwtrein worden nu in de
viewingroom van Strukton Railinfra bekeken. Daarbij kijken de
inspecteurs vooral naar veilige berijdbaarheid, maar zij kijken ook
dieper in de materie, naar bijvoorbeeld slijtageplekken, braamvorming
en scheurtjes. Belangrijke beelden in het kader van veilige
berijdbaarheid en onderhoudsengineering kunnen worden bewaard.
Eurailscout beschikt over de deskundigheid om de toestand van het
spoor in kaart te brengen met verschillende technieken. Het bedrijf
zet naast de videoinspectietreinen, waarop dit contract betrekking
heeft, verschillende meettreinen in (ultrasoon, wervelstroom). Tevens
beschikt Eurailscout over de benodigde expertise om de verzamelde
meetgegevens te analyseren.
Strukton Railinfra en Eurailscout ontwikkelden in samenwerking de
mobiele video-inspectiesystemen, waarmee Eurailscout de
railinfrastructuur nu snel en zonder buitendienststelling kan
inspecteren. De eerste video-inspectietrein VST-05 werd begin 2006
uitontwikkeld. Sinds eind 2007 rijdt ook de generatie VST-07 rond
waarin een aantal vernieuwingen is doorgevoerd. Daarvan zijn inmiddels
drie treinen operationeel.