Gemeente Venlo
Evaluatierapport één jaar Veiligheidshuis
16-5-2008
Er zijn vele positieve ontwikkelingen te noemen omtrent de
samenwerking en informatieuitwisseling in het veiligheidshuis
Noord-Limburg. Informatie kan sneller worden uitgewisseld en partners
weten elkaar op operationeel niveau te vinden. Daarnaast is een
belangrijke basis gelegd voor een netwerksamenwerking waarbij
verschillende onderdelen van de justitiële en zorgketen met elkaar
worden verbonden.
Dat is de belangrijkste conclusie uit het rapport Een palet van
partners met daarin een evaluatie van één jaar Veiligheidshuis
Noord-Limburg.
De aansluiting van de zorg- en justitiële keten is een nieuw concept
en vraagt veel aandacht. Een jaar na de start van het veiligheidshuis
Noord-Limburg wordt teruggekeken op de ontwikkeling die het
veiligheidshuis heeft ondergaan. Om hier inzicht in te krijgen zijn
interviews gehouden met de partners in het veiligheidshuis. Er is
gesproken met medewerkers op verschillende niveaus over het beeld en
de verwachtingen die de partner heeft over het veiligheidshuis, de rol
van partner in het veiligheidshuis en de kansen en bedreigingen voor
de toekomst. Daarnaast zijn er observaties gehouden tijdens de
overleggen en is beschikbare data verzameld.
Burgemeester Hubert Bruls: Hét speerpunt voor mij wordt de invoering
van casemanagement, dus een aanpak op individueel niveau, in een
sluitende keten van veiligheid en zorg, die niet stopt nadat iemand is
opgepakt. Nazorg is heel belangrijk. Wanneer iemand weer in de
maatschappij terugkomt, moet bij wijze van spreken zijn casemanager
hem aan de poort opwachten om ervoor te zorgen dat die persoon niet
opnieuw de fout ingaat. Direct erbovenop zitten, direct perspectief
bieden.
De belangrijkste conclusies
Om de positieve ontwikkelingen (beter samenwerking en
informatieuitwisseling, partners die elkaar goed weten te vinden) ook
in de toekomst vast te houden is er aandacht nodig voor de volgende
punten:
- De rol van de partners: er is behoefte aan een duidelijk kader;
- De rol van de gemeente, i.c. de coördinerend manager: de partners
zijn positief over de actieve houding van de gemeente, maar missen
soms structuur voor wat betreft de aansturing van nazorg en huiselijk
geweld;
- De rol van het OM: het is van belang dat de juiste mensen op het
juiste moment aanwezig kunnen zijn;
- Informatieknooppunt: het delen van informatie met externe partijen
moet in goede banen worden geleid;
De belangrijkste aanbevelingen
1. Organisatie van het veiligheidshuis
- Herziening en opsplitsing van de functie van coördinerend manager
waarbij een duidelijke afbakening wordt gemaakt tussen
procesmanagement op casusniveau en het organiseren van een
netwerksamenwerking op andere niveaus;
- Het invoeren van casemanagement;
- Eén registratiesysteem, waarin haalbare doelen kunnen worden gemeten
en de organisatie van het veiligheidshuis transparant blijft.
2. Rol van de partners
- Het maken van een werkplan op operationeel niveau per doelgroep
waarin verwachtingen en een duidelijke taakverdeling wordt beschreven;
- Sociale kaart of productenboek, waarin duidelijk omschreven wordt
welke betrokken partner wat doet en waarvoor je deze kan benaderen;
- Uitnodigen van nieuwe partners zoals in de evaluatie beschreven en
deze betrekken bij de doorontwikkeling van de aanpak van de diverse
doelgroepen;
- Herziening van de rol en aanwezigheid van de huidige partners met in
het bijzonder de rol van het OM.
3. Informatievoorziening, PR en communicatie
Om meer duidelijkheid te creëren over het doel en de werkwijze van het
Veiligheidshuis, is extra inzet nodig op het gebied van actieve
informatievoorziening, bijvoorbeeld in de vorm van voorlichtings- en
informatiebijeenkomsten, informatiemappen, een open dag of congres.
Plan van Aanpak
Op basis van de uitkomsten van de evaluatie wordt een plan van aanpak
gemaakt, met daarin heldere doelen voor de resterende projectperiode.
De verwachting is dat het plan van aanpak vóór 1 juli is afgerond.
Achtergrondinformatie
In navolging op het justitiekantoor is in februari 2007 het
veiligheidshuis Noord-Limburg gestart met als doel het voorkomen en
verminderen van criminaliteit en overlast in de gemeente Venlo. De
meerwaarde van het veiligheidshuis ligt vooral in de aansluiting
tussen de preventieve, curatieve en repressieve aanpak en de
aansluiting van het nazorgtraject. Het veiligheidshuis richt zich
primair op drie doelgroepen, namelijk volwassen veelplegers,
risicojongeren en daders en slachtoffers van huiselijk geweld.
Partners in het veiligheidshuis zijn onder meer: Openbaar Ministerie,
Politie, Gemeente, Sociale dienst, Leerplicht, Reclassering Nederland,
Justitieel verslavingszorg, Slachtofferhulp, Jeugdreclassering, Bureau
Halt, Raad voor Kinderbescherming, Bureau jeugdzorg,
Mutsaersstichting, Penitentiaire inrichting.