Het college van B&W heeft besloten verder te gaan met de
voorbereidingen die inbesteding van de busconcessie bij de RET
mogelijk moeten maken. Dit heeft het college vandaag in een brief aan
de gemeenteraad laten weten.
Het college heeft twee mogelijkheden tegen elkaar afgezet. Openbaar
aanbesteden van de busconcessie Rotterdam per 2009 met als
mogelijkheid dat de busconcessie aan een andere vervoerder dan de RET
wordt gegund en inbesteden van de busconcessie bij de RET NV door de
Stadsregio Rotterdam.
De Europese regelgeving biedt de mogelijkheid voor inbesteding indien
de concessieverlener, dat is de Stadsregio Rotterdam, zeggenschap
heeft over de dienstverlenende organisatie. De zeggenschap ligt
momenteel bij de gemeente Rotterdam als aandeelhouder. Door de keuze
voor inbesteding zal het economische eigendom van de aandelen RET NV
bij de gemeente blijven en zal de zeggenschap over de RET NV worden
overgedragen aan de Stadsregio Rotterdam. De inbesteding heeft niet
alleen betrekking op het busbedrijf maar op de RET NV als geheel.
De keuze voor inbesteding heeft als gevolg dat de RET kan blijven
rijden binnen het huidige vervoersgebied. Het college heeft in haar
afweging zwaar laten wegen dat dit de RET en haar personeel
(omzet)zekerheid geeft.
Wethouder Bolsius portefeuille Financiën, Sport en Buitenruimte: "Ik
ben verheugd dat de RET met deze oplossing door de Rotterdamse straten
kan blijven rijden en verwacht een breed draagvlak voor dit
voorstel".
Het college heeft nadrukkelijk oog gehad voor diverse uitspraken die
de raad in een eerder proces heeft gedaan. Het voorstel voor
inbesteding wordt op 12 juni in de gemeenteraadsvergadering behandeld.
Bron: Bestuursdienst, 16-05-2008
Gemeente Rotterdam