Nieuwe SEAT Ibiza: meer emotie, minder uitstoot
(5/16/2008)
De nieuwe SEAT Ibiza kenmerkt zich door een hoge kwaliteit, een
sportief karakter en het nieuwe âArrow Designâ concept, in combinatie
met een hoog veiligheid- en comfortniveau. De nieuwste auto van de
Spaanse autofabrikant leent zich uitstekend voor het nieuwe platform
van de VW Groep.
Door gebruik te maken van de modernste technologieën kon de
ontwikkelingstijd van de Ibiza, die uitsluitend in de fabriek in
Martorell wordt geproduceerd, aanzienlijk worden beperkt. Zo is de
ontwikkelingstermijn met 14 maanden bekort tot 23 maanden dankzij de
virtuele gereedschappen en verbeterde procedures intern en bij
toeleveranciers. De problemen bij de eerste echte testautoâs waren dan
ook een stuk geringer dan normaal. Bovendien heeft deze aanpak
geresulteerd in lagere kosten, terwijl voor de nieuwe Ibiza
tegelijkertijd een ongekend hoog kwaliteitsniveau is gerealiseerd.
Aan de buitenzijde zijn de koplampunits en de grille opvallende,
sportieve kenmerken van het nieuwe âArrow Designâ concept, net zoals
de in het oog springende flanklijn. De achterzijde met de fraai
vormgegeven wielkasten completeert het ontwerp van de nieuwe Ibiza,
het eerste productiemodel dat is ontworpen door SEATâs Design Director
Luc Donckerwolke.
In het interieur springen opvallende details en features direct in het
oog, zoals de uitvoering van het dashboard en de nieuw ontworpen radio
met Bluetooth-connectie en stuurwielbediening.
Nieuw platform
Het nieuwe platform van de Ibiza heeft in vergelijking met het vorige
model een 7 mm langere wielbasis, een 30 mm bredere spoorbreedte
vóór en een 33 mm bredere spoorbreedte achter. Daardoor zijn ook de
stuurinrichting, het voorste subchassis, de stabilisatorstang, de
onderste draagarmen en de silent-blocks nieuw. De grotere afmetingen
hebben geresulteerd in de ontwikkeling van het âAgile Chassisâ concept
dat de prestaties van de wielophanging, de remmen en de besturing
positief beïnvloedt. De dynamische rijkwaliteiten, het rijcomfort en
de beschikbare ruimte van de nieuwe Ibiza zijn dan ook duidelijk op
een hoger plan gekomen. Zo is de kofferbak met maar liefst 25 liter
gegroeid ten opzichte van de vorige Ibiza (naar 292 liter).
Duurzaam
De nieuwe Ibiza kan nagenoeg volledig worden gerecycled (95%) en de
CO2-emissie is aanzienlijk verlaagd. Alle emissies van de
dieselmotoren zijn beneden de 120 g/km gebleven en bij de
benzineversies beneden de 160 g/km. Veel aandacht is er ook geschonken
aan de veiligheid met virtuele simulaties, echte botsproeven en ruim
twee miljoen testkilometers. De toevoeging van een Thorax-airbag (voor
zowel hoofd als borstkast) verhoogt de bescherming van de inzittenden
en dankzij de nieuw ontworpen motorkap en voorbumper is de bescherming
van voetgangers eveneens verbeterd.
Er zijn vooralsnog drie benzinemotoren leverbaar (70 pk 1.2-liter; 85
pk 1.4-liter en 105 pk 1.6-liter) en één dieselmotor met DPF
partikelfilter (105 pk 1.9 TDI). Binnenkort zal het motorenpallet
worden uitgebreid met de 80 pk 1.4 TDI en de 90 pk 1.9 TDI. Alle
krachtbronnen zijn gekoppeld aan een handgeschakelde
vijfversnellingsbak.
SEAT heeft voor de nieuwe Ibiza drie uitrustingsniveaus samengesteld:
Reference, Stylance en Sport-Up, waarbij de standaarduitvoering al
behoorlijk uitgebreid is.
De nieuwe Ibiza is optioneel leverbaar met ESP en Hill Hold Control.
Ook kunnen optioneel mistlampen worden gemonteerd die automatisch aan
gaan bij het nemen van een bocht met een snelheid tot 40 km/u, waarbij
ze zorgen voor een beter zicht. Andere nouveautés bij de nieuwe Ibiza
zijn krachtige Bi-xenon koplampen met AFS (Adaptive Frontlighting
System, meedraaiend), parkeersensoren achter, radio met
Bluetooth-connectie en een handige houder voor een draagbaar
navigatiesysteem.
Een compleet aanbod
SEAT levert de nieuwe Ibiza in Nederland in drie voor SEAT bekende
uitrustingniveaus: Reference, Stylance en Sport-Up. Het basismodel, de
Reference, heeft al een uitgebreide standaarduitrusting met ondermeer
ABS, een airbag voor de bestuurder en voorpassagier, nieuwe zijairbags
met zowel borstkas- als hoofdbescherming (zogenaamde Thorax-airbags),
elektrisch bedienbare ramen vóór, op afstand bedienbare centrale
portiervergrendeling, een radio/CD/MP3-speler met bediening vanaf het
multifunctioneel stuurwiel en tal van andere features.
Het Stylance-uitrustingsniveau voegt daar nog een uitgebreide lijst
extraâs aan toe, waaronder airconditioning, een coming home functie,
cruise control, elektrisch bedienbare ramen achter, bi-focus
koplampen, een boordcomputer, mistlampen vóór inclusief
bochtverlichting en veel andere aantrekkelijke zaken.
De Sport-Up legt -zoals de naam al doet vermoeden- nog meer nadruk op
de sportieve uitstraling en prestaties van de nieuwe SEAT Ibiza. De
sportieve versie beschikt onder andere over nauwsluitende
sportstoelen, 16 inch lichtmetalen wielen en een sportonderstel voor
een nóg dynamischer wegligging.
Prijzen nieuwe SEAT Ibiza
De SEAT Ibiza in benzine-uitvoering is in Nederland leverbaar vanaf â¬
13.895,- (1.2 Reference), als turbodiesel is de Ibiza er vanaf â¬
18.195,- (1.4 TDI Reference).
Vanafprijzen:
SEAT Ibiza 1.2 Reference (70 pk) ⬠13.895,-
SEAT Ibiza 1.4 Reference (85 pk) ⬠14.695,-
SEAT Ibiza 1.6 Reference (105 pk) ⬠15.795,-
SEAT Ibiza 1.4 TDI Reference (80 pk) ⬠18.195,-
SEAT Ibiza 1.9 TDI Reference (90 pk) ⬠18.995,-
SEAT Ibiza 1.9 TDI Reference (105 pk) ⬠19.795,-
De meerprijs van de Stylance t.o.v. de Reference bedraagt ⬠1.500,-
De meerprijs van de Sport-Up t.o.v. de Reference bedraagt ⬠2.100,-
AutoRai