Connexxion
Ultieme poging van vervoerders om tot akkoord te komen
Nieuw loonbod CAO OV moet onderhandelingen vlot trekken
Donderdagavond hebben vervoerders een alternatief loonbod voorgelegd
aan de vakbonden. Hiermee doen zij een ultieme poging om tot een
nieuwe CAO OV te komen. Het eerdere loonbod van 12% met daarbij de
voorwaarde een kwartier van de betaalde pauze niet langer te betalen
werd zonder gesprek door de bonden van tafel geveegd. Het blijft voor
de bedrijven onbegrijpelijk dat de bonden stakingen verkozen boven een
gesprek. Met het nieuwe loonbod willen vervoerders daad bij het woord
voegen dat zij het zeer belangrijk vinden dat de bonden de
onderhandelingen hervatten en de geplande stakingen tijdens examentijd
direct intrekken.
Het aangepaste loonbod biedt een loonstijging van bijna 20% in 3 jaar.
Vervoerders verwachten dat bonden gehoor zullen geven aan de
uitnodiging om vandaag de onderhandelingen te hervatten. De reiziger
is lang genoeg de dupe geweest, de bonden moeten nu echt aan tafel
komen. Op basis van dit voorstel moeten we er uit kunnen komen.
Het bod
Het alternatieve loonbod is een uitbreiding op het loonbod zoals dat
op 25 april is voorgelegd:
Aan het loonbod van 12% is een 13e maand toegevoegd, waardoor een
totale stijging van bijna 20% in 3 jaar wordt gerealiseerd.
Â
In grote lijnen ziet het bod er als volgt uit:
12% loonsverhoging in 3 jaar tijd.
De loonsverhogingen zullen plaatsvinden als volgt:
- per 1-1-2008 2 %
- per 1-7-2008 1,5 %
- in december 2008 een éénmalige uitkering van 0,5 %
- per 1-1-2009 5 %
- per 1-1-2010 3 %
Â
13e maand
Ingaande december 2009 een 13e maand (in plaats van de huidige
eindejaarsuitkering van 0,65 %). Dit vertegenwoordigd een waarde van
ruim 8%.
Â
Gekoppeld aan deze loonsverbeteringen:
- Van de volledig betaalde pauze wordt een kwartier omgezet in een
onbetaalde pauze.
- Voor de 13e maand leveren alle medewerkers 17 ATV-dagen en de
huidige eindejaarsuitkering van 0,65% in. Een 13e maand
vertegenwoordigt een waarde van 21 dagen. Medewerkers van 50+ behouden
uiteraard de extra 9 ATV-dagen . De huidige medewerkers hebben de
keuze om (een deel) van deze dagen weer terug te kopen. Dat betekent
dus dat er meer keuzevrijheid voor de medewerkers ontstaat.
Â
Flexpools
Dit betekent dat reserves uit de rouleringen worden gehaald en in een
flexpool geplaatst. Vanuit de flexpool wordt de opvang voor een aantal
standplaatsen verzorgd. De flexpools zullen worden bemand door nieuwe
medewerkers; huidige medewerkers kunnen op eigen verzoek in een
flexpool worden geplaatst. Met deze voorziening kunnen chauffeurs op
standplaats meer zekerheid krijgen over hun rooster. De mensen die
juist meer afwisseling wensen, kunnen dat via de flexpool krijgen. De
flexpool maakt een hoger garantieverlof mogelijk. De flexpool draagt
bij aan een vermindering van werkdruk.
Â
Enkele wijzigingen in de dienstroosters:
- Inroosteren late dienst mogelijk vanaf 12.30 uur in plaats vanaf
13.00 uur;
- einde van de dagdienst kan 19.00 uur worden in plaats van maximaal
18.15 uur;
- de gebroken diensten met maximaal 1 uur verlengen zodat de totale
dienstlengte 13 uur kan worden. (is nu 12 uur) Een gebroken dienst is
een dienst onderbroken door onbetaalde rust van minimaal 1.31 uur;
- de bepaling uit de cao halen dat er een beperkt aantal diensten van
8,5 uur gemaakt kunnen worden.
Voor nieuwe medewerkers:
- een standaard werkweek van 40 uren per week. Uiteraard worden zij
voor deze uren extra betaald.
Milieu
* Milieu en de rol van Connexxion
* Eerste bus op biodiesel bij Connexxion in Leeuwarden
Innovatie
* Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland ( FMN) gelanceerd