Veolia Transport
Ultieme poging van vervoerders om tot akkoord te komen.
16-5-2008
Nieuw loonbod CAO OV moet onderhandelingen vlot trekken.
Donderdagavond hebben vervoerders een alternatief loonbod
voorgelegd aan de vakbonden. Hiermee doen zij een ultieme poging
om tot een nieuwe CAO OV te komen. Het eerdere loonbod van 12% met
daarbij de voorwaarde een kwartier van de betaalde pauze niet
langer te betalen werd zonder gesprek door de bonden van tafel
geveegd. Het blijft voor de bedrijven onbegrijpelijk dat de bonden
stakingen verkozen boven een gesprek. Met het nieuwe loonbod
willen vervoerders daad bij het woord voegen dat zij het zeer
belangrijk vinden dat de bonden de onderhandelingen hervatten en
de geplande stakingen tijdens examentijd direct intrekken.
Het aangepaste loonbod biedt een loonstijging van bijna 20% in 3
jaar. Vervoerders verwachten dat bonden gehoor zullen geven aan de
uitnodiging om vandaag de onderhandelingen te hervatten. De
reiziger is lang genoeg de dupe geweest, de bonden moeten nu echt
aan tafel komen. Op basis van dit voorstel moeten we er uit kunnen
komen.
Het bod
Het alternatieve loonbod is een uitbreiding op het loonbod zoals
dat op 25 april is voorgelegd:
Aan het loonbod van 12% is een 13e maand toegevoegd, waardoor een
totale stijging van bijna 20% in 3 jaar wordt gerealiseerd.
In grote lijnen ziet het bod er als volgt uit:
12% loonsverhoging in 3 jaar tijd.
De loonsverhogingen zullen plaatsvinden als volgt:
- per 1-1-2008 2 %
- per 1-7-2008 1,5 %
- in december 2008 een éénmalige uitkering van 0,5 %
- per 1-1-2009 5 %
- per 1-1-2010 3 %
13e maand
Ingaande december 2009 een 13e maand (in plaats van de huidige
eindejaarsuitkering van 0,65 %). Dit vertegenwoordigd een waarde
van ruim 8%.
Gekoppeld aan deze loonsverbeteringen:
- Van de volledig betaalde pauze wordt een kwartier omgezet in een
onbetaalde pauze.
- Voor de 13e maand leveren alle medewerkers 17 ATV-dagen en de
huidige eindejaarsuitkering van 0,65% in. Een 13e maand
vertegenwoordigt een waarde van 21 dagen. Medewerkers van 50+
behouden uiteraard de extra 9 ATV-dagen . De huidige medewerkers
hebben de keuze om (een deel) van deze dagen weer terug te kopen.
Dat betekent dus dat er meer keuzevrijheid voor de medewerkers
ontstaat.
Flexpools
Dit betekent dat reserves uit de rouleringen worden gehaald en in
een flexpool geplaatst. Vanuit de flexpool wordt de opvang voor
een aantal standplaatsen verzorgd. De flexpools zullen worden
bemand door nieuwe medewerkers; huidige medewerkers kunnen op
eigen verzoek in een flexpool worden geplaatst. Met deze
voorziening kunnen chauffeurs op standplaats meer zekerheid
krijgen over hun rooster. De mensen die juist meer afwisseling
wensen, kunnen dat via de flexpool krijgen. De flexpool maakt een
hoger garantieverlof mogelijk. De flexpool draagt bij aan een
vermindering van werkdruk.
Enkele wijzigingen in de dienstroosters:
- Inroosteren late dienst mogelijk vanaf 12.30 uur in plaats vanaf
13.00 uur;
- einde van de dagdienst kan 19.00 uur worden in plaats van
maximaal 18.15 uur;
- de gebroken diensten met maximaal 1 uur verlengen zodat de
totale dienstlengte 13 uur kan worden. (is nu 12 uur) Een gebroken
dienst is een dienst onderbroken door onbetaalde rust van minimaal
1.31 uur;
- de bepaling uit de cao halen dat er een beperkt aantal diensten
van 8,5 uur gemaakt kunnen worden.
Laatst bijgewerkt 16-5-2008