Jaarresultaten: Maxeda maakte het verschil in 2007
- Focus op groei strategie leidt tot sterke resultaten -
Amsterdam, 15 mei 2008
Hoogtepunten 2007/08*:
· Netto omzet (inclusief concessionaires) gestegen met 5,2% tot EUR 3.181 miljoen (1)
· Omzet op basis van een vergelijkbaar winkelbestand gestegen met 3,3% (1)
· Operationele EBITDA toegenomen met 16,3% tot EUR 228 miljoen (1)
· EUR 126 miljoen geïnvesteerd in vaste activa
· Verbetering van werkkapitaal met EUR 84 miljoen
· Aantal winkels groeide met 8,1% tot 1.346 winkels
· Marktaandeel gegroeid van bijna alle winkelketens en van de meeste
productcategorieën (2)
· Medewerkertevredenheid toegenomen tot 7.6 (nationaal gemiddelde 7.0)
De resultaten van de Maxeda winkelketens waren wederom sterk in een meer uitdagende
markt. Op basis van Maxeda's `A Passion to Serve' filosofie, ging zij verder met de
succesvolle uitvoering van haar vijf `S'-strategie, gericht op meer omzet, scherpere inkoop,
kosten- en werkkapitaalbesparing, het creëren van synergievoordelen en Smile! Dit
resulteerde in een toegenomen medewerkertevredenheid en verbeterde klanttevredenheid,
als gemeten door een groter marktaandeel van bijna alle winkelketens en de meeste
productcategorieën.
Maxeda versnelde de omzetgroei op basis van een vergelijkbaar winkelbestand en opende
134 winkels door heel Europa en in nieuwe markten. Meer dan 50% van de winkels bevindt
zich nu buiten Nederland. Maxeda verbeterde ook de inkoop, versterkte de logistieke
processen en managede haar afprijzingen beter, wat leidde tot hogere marges. Tegelijkertijd
werden kosten en werkkapitaal goed beheerst. In 2007 studeerde HEMA succesvol af aan
de `Maxeda-academie' en werd Maxeda IT Services uitbesteed aan Capgemini. Na de
verkoop van HEMA werd Maxeda op succesvolle wijze geherstructureerd en opnieuw
gefinancierd in Maxeda DIY en Maxeda Fashion. Het doel van Maxeda is om voor elke
winkelketen in alle markten waarin deze actief zijn retailleider te worden. Zij heeft heldere
strategische prioriteiten vastgesteld waarbinnen het een absolute focus heeft op klanten en
medewerkers.
Tony DeNunzio, Bestuursvoorzitter Maxeda: "Maxeda leverde opnieuw goede resultaten in
2007. We stelden meer klanten tevreden, de medewerkertevredenheid nam toe en onze
winkelketens wonnen vele prijzen. Kortom: Maxeda maakte het verschil voor al haar
belanghebbenden. Maar hoewel we tevreden zijn over de resultaten, zien wij nog steeds
veel potentieel in de groep. Al onze winkelketens zullen daarom doorgaan met de uitvoering
van onze vijf `S'- strategie op basis van onze `Passion to Serve' naar onze klanten en onze
medewerkers. Het is echter waarschijnlijk dat de huidige economische onzekerheid zich
continueert in Europa hetgeen het consumentenvertrouwen en de koopbereidheid
beïnvloed. Onze uitdaging voor 2008 ligt daarom in het beheersen van die factoren die voor
ons beheersbaar zijn en in de veerkracht van onze bedrijven te laten zien, door een
succesvolle uitvoering van onze plannen. We hebben sterke winkelketens, sterke plannen
en sterke teams. Met deze ingrediënten zijn wij ervan overtuigd, dat we onze kansen kunnen
benutten in het komende jaar."
Pagina: 2/3
Ronald van der Mark, CFO Maxeda: "In 2007 liet Maxeda verdere groei zien op veel
gebieden in een meer uitdagende markt. Maxeda als geheel en de meeste van onze
winkelketens vergrootten hun marktaandeel in zeer concurrerende markten. Macro-
economische ontwikkelingen, zoals de kredietcrisis in de VS, leidde tot een scherpe daling
van het consumentenvertrouwen. Dit beïnvloede onze retailmarkten tot op zekere hoogte.
Ook de grillige weersomstandigheden in 2007 waren van invloed op onze resultaten. Echter,
onze constante focus op de uitvoering van onze strategie heeft zich succesvol bewezen, en
zal opnieuw de basis zijn voor de verdere groei van Maxeda."
Appendix: resultaten winkelketens Maxeda
Appendix
Maxeda Fashion
Voor Maxeda Fashion was 2007 een sterk jaar. De omzet nam toe door investeringen in
nieuwe winkels en meer inspirerende winkelomgevingen. De introductie van internationale
merken evenals het verbeteren van de eigen private label-merken continueerde.
V&D zette een goede financiële prestatie neer, waarmee zij het beste resultaat in vele jaren
behaalde. De nieuwe focus op de klant en het opnieuw positioneren van V&D waren hier de
oorzaak van. In totaal zijn er de afgelopen drie jaar bijna duizend shop-in-shops
geïntroduceerd. In september introduceerde V&D ook een nieuwe huisstijl, met een nieuw
logo en een nieuwe look & feel in haar flagship store in Amsterdam en in Doetinchem. Deze
opende in november en is het eerste warenhuis sinds jaren dat V&D opende.
De Bijenkorf heeft een recordjaar achter de rug door de verdere ontwikkeling van haar
premiumship. Haar flagship stores in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag werden verbeterd
evenals individuele afdelingen. Ook werden nieuwe, exclusieve merken geïntroduceerd en
ze slaagden er ook in oude voorraden te verminderen. Al deze inspanningen stelden
De Bijenkorf in staat om vaker fascinerende en inspirerende producten in haar winkels te
bieden.
Voor onze kledingwinkels was expansie het sleutelwoord. Door heel Europa en in nieuwe
markten werden in een versneld tempo nieuwe winkels geopend en nieuwe producten
geïntroduceerd door middel van efficiëntere logistieke processen.
Hunkemöller zette haar internationale expansie voort. In 2007 opende zij een recordaantal
winkels. Het heeft nu een totaal van 394 winkels in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Spanje,
Turkije, het Midden-Oosten en de Caribiën. E-commerce bleek opnieuw een sterk
verkoopkanaal voor Hunkemöller. Zij breidde daarom in 2007 haar succesvolle online
shopping ook uit naar Duitsland. Hunkemöller introduceerde ook haar eerste herenlijn:
`Hunke', een assortiment speciaal voor mannen dat uitsluitend via internet verkrijgbaar is.
M&S ontwikkelde zich sterk in 2007. Dit kwam door aansprekende promoties, flexibelere
inkoop en verbeterde artikelen. Vorig jaar heeft M&S negentien winkels in heel Europa
geopend en breidde uit in de Benelux, Frankrijk en Spanje, waar zij haar vijfde winkel in
Madrid heeft geopend.
Voor Claudia Sträter was 2007 een uitdagend jaar. Claudia Sträter ondervond problemen
met haar collectie, die de aantrekkingskracht voor de klant en de financiële resultaten
beïnvloedde. Later in het jaar had Claudia Sträter meer succes dankzij een nieuw team, een
gelimiteerde feestcollectie van Jan Taminiau en openingen van shop-in-shops in INNO, het
beroemdste warenhuis van België. Samenvattend werd er belangrijke vooruitgang geboekt
in het leggen van een stevige basis voor een sterk herstel in 2008.
Pagina: 3/3
Voor La Place was 2007 een zeer goed jaar, waarin het doorging met het realiseren van
haar expansieplannen, in binnen- en buitenland, onder andere door een succesvolle
opening van haar eerste restaurant buiten Nederland in Antwerpen. Het verbeterde haar
aanbod van vers voedsel van hoge kwaliteit met nieuwe biologische en lokaal ingekochte
producten. Schaap en Citroen leverde goede resultaten in 2007.
Maxeda DIY
Maxeda DIY is marktleider in de Benelux. Maxeda DIY is gericht op de groei en ontwikkeling
van haar groep tot een toonaangevende retailorganisatie met verschillende winkelketens en
formules. 2007 was een sterk jaar, waarin het haar klantenaanbod verbeterde door nieuwe
winkels, nieuwe producten en nieuwe marketing campagnes. Ook werd nieuwe SAP-
software geïmplementeerd in alle Maxeda DIY-winkelketens, wat resulteerde in grotere
efficiëntie en een betere beschikbaarheid van producten.
Praxis boekte verdere vooruitgang in 2007. Door het hele land werden er nieuwe winkels
geopend en werden meer dan honderd productgroepen verbeterd in alle winkels.
Formido testte met succes haar nieuwe `Deco doe-het-zelf' winkelconcept en het `Compact
Deco Bouwmarkt' winkelconcept. Beiden bieden een grotere hoeveelheid producten en
ideeën voor doe-het-zelf projecten op het gebied van woninginrichting.
2007 was opnieuw een goed jaar voor Brico en Brico Plan-It. Brico introduceerde haar
nieuwe winkelformule `Brico City' dat een groot assortiment van basis producten biedt aan
klanten in grote stadscentra. Brico's E-shop werd geïntroduceerd en haar online aanbod
breidde verder uit. Brico Plan-It opende vorig jaar haar achtste winkel in Antwerpen.
Einde bericht
Noot voor de redactie (
Maxeda