Consumentenbond
UPC krijgt drie ton boete voor mediabox
De Consumentenautoriteit (CA) heeft UPC een boete van totaal 303.000
euro opgelegd vanwege hun verkoopwijze van de `mediabox' in 2007. Dat
heeft de CA op 15 mei 2008 bekendgemaakt. De Consumentenbond ontving
vorig jaar veel klachten over UPC en diende daarop een klacht in bij
de Consumentenautoriteit. UPC laat via de media weten dat het de
fouten erkend en ervan heeft geleerd.
Consumenten zijn op basis van misleidende en onjuiste informatie via
telefonische verkoop en verkoop aan de deur overgehaald de mediabox te
accepteren voor digitale televisie. Na een gratis proefperiode bleek
de consument automatisch aan een abonnement vast te zitten zonder
daarom gevraagd te hebben.
Klachten
Mede door de signalen van de Consumentenbond is de CA in staat geweest
te onderzoeken op welke punten UPC in strijd met het consumentenrecht
heeft gehandeld. In een hoorzitting op 4 maart 2008 heeft de bond de
klachten toegelicht en aangegeven dat eerder contact tussen bond en
UPC onvoldoende tot verbetering heeft geleid.