Persbericht, 15 mei 2008
IAB Nederland publiceert standaard voor aanlevering preroll advertenties
IAB Nederland publiceert vandaag een standaard voor de aanlevering van preroll advertentiemateriaal. Deze standaard is ontwikkeld door de Taskforce Online Video Advertising, een IAB-werkgroep die bestaat uit circa 15 IAB-leden die een actieve rol spelen in de sterk groeiende markt van online video creatie en de verkoop van advertentieruimte rondom video content.
Taskforce-voorzitter Dolf Kars (Managing Director Videostrip.nl): De grote diversiteit aan video players en de soms moeizame communicatie tussen reclamebureaus en exploitanten zorgde regelmatig voor te trage implementatie van campagnes. Deze nieuwe Nederlandse standaard biedt hierbij de helpende hand. De standaard die nu is vastgesteld zorgt ervoor dat reclamebureaus en andere toeleveranciers al bij het opmaken van de videoadvertentie en de keuze van het companion banner formaat een goed inzicht hebben in de specificaties. Deze standaard is direct bruikbaar voor alle deelnemende exploitanten en we rekenen erop dat de hele markt deze standaard zal adopteren.
IAB USA lanceerde onlangs een white paper voor videoadvertentieformaten waarin ook preroll standaarden staan vermeld. Deze zijn op hoofdlijnen gelijk aan de Nederlandse standaarden, zoals een aanbevolen maximale lengte van 15 seconden, de inzet van Flash als techniek en het gebruik van companion banner formaten 300*250 pixels en 468*60 pixels.
Kars: Verschillen in overige companion banner formaten tussen de V.S. en Nederland zijn het gevolg van al bestaande lokale voorkeuren ten aanzien van formaten. Het IAB benadrukt dat de nieuwe Nederlandse standaarden dynamisch zijn en dat periodiek wijzigingen kunnen worden verwacht, bijvoorbeeld op basis van onderzoek en nieuwe technieken. De taskforce werkt intussen door aan standaardisering van bijvoorbeeld de overlay en de midroll. Dit najaar willen we daarmee zover zijn dat we er ook een relevant evenement omheen zullen organiseren, zodat de markt in staat zal zijn om zich in één dag volledig op de hoogte te laten brengen over de stand van zaken op het gebied van Online Video Advertising.
De preroll standaard is te vinden op
--- Einde ---
Voor meer informatie,