Witteveen en Bos
Innovatie Workshop Vesuvius Grondwater
Op 15 en 16 mei 2008 hebben 24 deelnemers uit de watersector
deelgenomen aan de Innovatie Workshop Vesuvius Grondwater. Deze
workshop is georganiseerd door Brabant Water, Witteveen+Bos en NWP en
mede gefinancierd vanuit het Partners voor Water Programma. Deze
eerste Vesuvius workshop rondom het thema grondwater heeft geleid tot
een groot aantal creatieve ideeën met in elk geval vijf topideeën. De
topideeën zullen door ter plekke gevormde coalities tot businesscases
of onderzoeksprojecten worden uitgewerkt. Het meest populaire idee was
de Hoverwin of ook wel smart well on wheels genoemd (intelligente
mobiele horizontale en verticale winning), waar ongetwijfeld nog veel
nieuws over zal verschijnen.
De andere topideeën waren:
- douches voor een ander (virtuele verbinding tussen gezin in
Nederland en gezin in stad in kustgebied van ontwikkelingsland)
- barcode reader (integratie van meettechnieken om water snel en
goedkoop te karakteriseren)
- zelfvoorzienende huis (huis van de toekomst met gesloten
waterkringloop en ingericht op hoogwaterproblematiek)
- actieve koolstruik (ontwikkeling van vernieuwbare
zuiveringsmaterialen)
Bij de workshop was een gevarieerde groep deelnemers aanwezig,
afkomstig van drinkwaterbedrijven (Oasen, WML, Brabant Water en DZH),
adviesbureaus (Fugro, Acacia, IF Technology, SG, Best Works en
Witteveen+Bos), onderzoeksinstellingen (Kiwa, TU Twente, TNO, TU
Eindhoven), aannemers en leveranciers (RWB, Hatenboer Water, IBM,
Norit) en innovatiemakelaars (NWP, Westt). Het ambitieuze doel van de
workshop was te komen tot innovatieve ideeën en producten en coalities
te vormen, die de ideeën tot concrete business cases of
onderzoeksprojecten uitwerken.
Onder de inspirerende leiding van Mary Lou Leistikow van QréaCom werd
gestart met de introductie en toepassing van de methode van de 6
denkhoeden (Edward de Bono Thinking Systems). Christian Kazner van de
RWTH Aachen Universität (werkend voor Techneau) gaf vervolgens mede
namens Kiwa Water Research een inleidende presentatie over tien
relevante trends in de drinkwaterwereld en de strategie om hierop te
adapteren. De boodschap was duidelijk: er is meer innovatie nodig.
De innovatiethemas van de workshop, geïntroduceerd door Raphaël van
der Velde van Witteveen+Bos, waren vooraf geselecteerd: grondwater &
energie, grondwater & ruimtegebruik, grondwater & winning en
zuivering, grondwater & monitoring en bewaking. Ruud van Nieuwenhuijze
van Brabant Water zorgde voor de creatieve setting: de deelnemers
werden in een brainbox gestopt waar ze borrelend van de ideeën weer
uit kwamen. Tevens waren in de ruimte van de workshop diverse mind
openende mindmaps opgehangen in de zes kleuren van de
denkhoedenmethode.
Op de tweede dag gaven de deelnemers hun voorkeur aan met welk thema
zij aan de slag wilden gaan. Het bleek dat met name winning en
zuivering een populair thema was. Per thema werden de deelnemers in
één of meer groepen aan het werk gezet met het bedenken van
innovatieve ideeën volgens de methode van het lateraal denken, zoals
die werd aangereikt door Mary Lou Leistikow.
Dankzij de inspirerende begeleiding, de inzet van de deelnemers en de
gehanteerde methode om het denkproces en samenwerking te sturen, is
het resultaat van de workshop in lijn met het ambitieuze doel. Daarbij
zijn er nieuwe netwerken ontstaan tussen professionals in de
watersector. Al met al was de workshop een groot succes. Een opmerking
van een van de deelnemers is kenmerken voor dit succes: In mijn
carrière heb ik inmiddels vele workshops mogen meemaken. De betere
zijn echter op een hand te tellen. De Vesuvius workshop hoort daar
bij!
(e-mail addres verborgen)
(e-mail addres verborgen)
(artikel geplaatst op 21 mei 2008)