Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Toespraak staatssecretaris Bijleveld bij Werkbezoek aan
politie Limburg-Noord
15 mei 2008
Geachte commissaris Rookhuijzen, burgemeester Bruls, dames en heren,
U weet het misschien niet, maar het thema administratieve lasten voor
politiepersoneel kwam definitief op de politieke agenda te staan hier
in Noord-Limburg.
Tijdens de eerste 100-dagen van dit kabinet stapte premier Balkenende
in een politieauto en kreeg van een politieagent van dit korps de wind
van voren over hoe die agent onder papierbergen werd bedolven.
Soms was het zelfs zo, dat na een kort incident aan het begin van de
dag, de agent de rest van de dag aan het bureau vast zat: proces
verbaal uitwerken, formulieren invullen, instanties informeren,
etcetera, etcetera. Dat is dus niet wat we bedoelen met `meer blauw op
straat'.
Natuurlijk: ook registreren en verantwoorden hoort bij het werk van
politieagenten. Het is een vak waarbij goede en tijdige informatie van
levensbelang kan zijn. En burgers hebben recht op verantwoording als
hun vrijheden worden beperkt.
Maar de vraag is of we niet een beetje zijn doorgeschoten;
of de politieorganisatie, en dus ook de agent en de rechercheur, niet
overvraagd worden.
Met de professionalisering van de politieorganisatie gaat de kwaliteit
omhoog. Maar moet de altijd verantwoordingslast navenant toenemen?
Het kabinet maakt zich zorgen over wat dit betekent voor het werk van
agent en de rechercheur.
Welk deel van een gemiddelde dienst besteden ze aan administratieve
taken?
Wat zijn de grootste ergernissen van de politieprofessional op het
gebied van regeldruk?
En hoe komen we tot verbeteringen die het werk van politiemedewerkers
écht beter, prettiger en vooral effectiever maken?
Om een antwoord te krijgen op die vragen heb ik onderzoek laten doen
naar de tijdsbesteding en naar de beleving van administratieve lasten
van 30 rechercheurs en 30 agenten, verdeeld over vier verschillende
korpsen.
U krijgt vandaag de resultaten van dit onderzoek, maar ik kijk vast
vooruit naar wat we daar verder mee gaan doen.
Het blijkt dat de agent 20 procent van een gemiddelde dienst besteedt
aan administratieve werkzaamheden; de rechercheur gemiddeld 38
procent.
Dat lijken misschien geen torenhoge percentages voor een
informatie-intensieve organisatie als de politie. Maar het is toch te
veel.
Dat zie je vooral als we wat gedetailleerder kijken naar waar die
werkzaamheden uit bestaan.
Dan blijkt namelijk dat dezelfde informatie regelmatig dubbel moet
worden ingevoerd, niet gebruikt wordt of dat onduidelijke en
ingewikkelde formulieren moeten worden gebruikt.
Het onderzoek toont aan dat politiemensen, in ieder geval naar de
buitenwereld toe, geen grote klagers zijn. Toch geven ze aan dat de
administratieve lasten de afgelopen jaren zijn gestegen. Op het
meldpunt voor politieprofessionals dat ik onlangs heb ingesteld,
www.mijnechtewerk.nl (extern) , krijgen we ook regelmatig signalen
over problemen met de administratieve lasten bij politie.
Het is dus wel degelijk van groot belang dat we samen optrekken om de
administratieve lasten aan te pakken.
Op basis van het onderzoek en gesprekken in het veld presenteer ik
vandaag aan u de Top 5 van grootste knelpunten op het gebied van
administratieve lasten bij de politie.
De vijf knelpunten zijn in - let op - willekeurige volgorde:
1. de gebruiksvriendelijkheid van de geautomatiseerde systemen;
2. ingewikkelde formulieren;
3. de informatieverstrekking aan het openbaar ministerie;
4. de wildgroei aan partnerinformatie;
5. de ongerichte adressering van beleid.
Wat opvalt is dat de vijf knelpunten zo verschillend van aard zijn. Ze
kunnen dan ook niet op dezelfde manier worden aangepakt.
Bovendien, er zijn al veel verbeteringen in gang gezet.
Ik noem het vernieuwen van de politiesystemen voor handhaving en
opsporing en het standaardmodellen voor eenvoudige aangifte en
eenvoudig dossier, die momenteel landelijk worden uitgerold.
Ook het samenbrengen van ketenpartners in Veiligheidshuizen zal naar
verwachting positief uitwerken op de administratieve belasting van
politiemedewerkers.
Dames en heren, het is nadrukkelijk de bedoeling om aan te sluiten op
deze initiatieven, maar ook een extra impuls te geven aan het oplossen
van de belangrijkste knelpunten.
Binnenkort gaan we met expertgroepen aan de slag, om voor elk van deze
knelpunten te bekijken welke winst er deze kabinetsperiode te behalen
valt. De voortgang hiervan kunt u volgen op de website
www.mijnechtewerk.nl (extern) .
Een paar plannen kan ik al uit de doeken doen:
In het project administratieve lastenvermindering voor burgers zijn
goede ervaringen opgedaan met workshops, waarin met verschillende
partijen in korte tijd een formulier wordt verkort en begrijpelijk
wordt gemaakt. Dit wil ik ook voor de verschillende korpsen gaan
organiseren.
Op het punt van de informatieverstrekking aan het Openbaar Ministerie
worden er bij verschillende korpsen goede afspraken gemaakt over
effectieve en efficiënte aanlevering. Deze best-practices verdienen
brede bekendheid en navolging, en ik ga me ervoor inzetten dat dit
gebeurt.
Ten aanzien van de ongerichte adressering van beleid, ontwikkelen we
een integraal afwegingskader voor nieuw beleid. Daarbij worden de
gevolgen van nieuw beleid heel nadrukkelijk getoetst aan de gevolgen
voor de administratieve lasten van politieprofessionals.
Dames en heren, ik doe dit niet alleen. Mijn rol is vooral
verbeteringen te faciliteren en te stimuleren.
Ik reken op u, de politieorganisatie, maar ook op de andere partners.
Vanuit Den Haag kan ik mijn steentje bijdragen, maar een aantal zaken
zult u toch ook zelf moeten doen. Ik hoop dan ook dat u dit initiatief
met enthousiasme zult oppakken.
Als dank voor uw gastvrijheid vandaag, commissaris Rookhuijzen, biedt
ik u een exemplaar van het onderzoeksrapport en van de Top 5 van
knelpunten aan, en vertrouw erop dat we samen een nieuwe impuls kunnen
geven aan het nog beter en aantrekkelijker maken van het politiewerk.
Ik heb uiteraard, voordat ik hier naartoe kwam, proberen uit te vinden
wie nu die voorlopig anonieme agent was die - ik vertelde u dat in het
begin - tegen de premier klaagde.
Vergeefs, maar ik ben dan ook geen speurder van beroep.
Ik hoop dat u hem wel kunt vinden want ik zou het leuk vinden om ook
hem - met dank - een exemplaar van dit rapport te kunnen sturen.
Naar boven
Zie ook
Zie het origineel
* Persbericht Staatssecretaris Bijleveld presenteert top-5
administratieve lasten politieagent
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties