Connexxion
Loonbod 12% voor vakbonden reden om reizigers te duperen
Vervoerders waarschuwen voor acties in het openbaar vervoer
Â
De stakingen zijn een feit. Het voorstel om 11,5% loonsverhoging en
een eenmalige uitkering van 0.5% te geven in ruil voor een kwartier
pauze niet langer doorbetalen, is voor de vakbonden reden om - zonder
zelfs maar in gesprek te gaan met werkgevers - grote groepen reizigers
te duperen. De werkgevers vinden het onbegrijpelijk dat iedere vorm
van gesprek geweigerd wordt, terwijl naar de buitenwereld door de
bonden telkens weer andere onderwerpen in het conflict worden
betrokken. Daarmee is het bewijs geleverd dat het loonbod geen reden
kan zijn voor de aangekondigde stakingen. Ondanks herhaalde verzoeken
van de werkgevers om in ieder geval met elkaar in gesprek te gaan,
houden de bonden vast aan de geplande stakingen. Daarmee kunnen
werkgevers niet anders dan reizigers waarschuwen voor de stakingen.
Recht
Werkgevers kunnen niets doen om mensen in geval van nood toch op
plaats van bestemming te krijgen; zij mogen namelijk geen ander
vervoer inzetten volgens het stakingsrecht. Ook kunnen zij op dit
moment niets doen om de stakingen af te wenden, ook al is het loonbod
redelijk. In een kort geding kunnen stakingen nooit verboden worden op
grond van het loonbod. Alleen wanneer de procedure niet juist is
gevolgd of onevenredige schade in de maatschappij ontstaat, kan een
rechter de stakingen een halt toeroepen. Dit staat los van de inhoud
en redelijkheid van het loonbod.
Kommer en kwel in het streekvervoer
Een aantal zaken wordt door de vakbonden aangegrepen om de werkgevers
in een kwaad daglicht te zetten. Zo zou het streekvervoer achteruit
gehold zijn sinds de invoering van marktwerking. Dit wordt door
diverse onderzoeken tegengesproken. Zo is de klanttevredenheid in
aanbestede gebieden sterker gestegen dan in niet aanbestede gebieden
en hebben de medewerkers in onderzoek aangegeven dat zij zich veiliger
voelen dan eerder het geval was. Het internet heeft het bedrijfsleven
veel bereikbaarder gemaakt, waardoor het aantal klachten op veel
plekken in Nederland gestegen zijn. En dat is goed, want op deze wijze
kunnen we de dienstverlening nog verder verbeteren. Maar dat zet de
toename van het aantal klachten wel in een andere context dan zoals de
vakbonden het hebben gesteld. Het openbaar vervoer kost de burger
zelfs in absolute zin minder dan voor de aanbestedingen, terwijl
chauffeurs in de afgelopen jaren netjes zijn meegegroeid met de
gemiddelde loonstijgingen.
Arbeidsomstandigheden
Een chauffeur heeft een verantwoordelijke baan. En daar moet hij dan
ook een passend salaris voor ontvangen. En daarom ligt er ook een goed
loonbod. Maar zoals ook gebruikelijk in andere sectoren, moeten we wel
flexibiliteit creëren in de arbeid en daarom willen wij een kwartier
van de verder volledig betaalde pauze onbetaald maken. Na invoering
van deze maatregel is het werkpakket van de chauffeur nog steeds goed,
hij heeft voorwaarden, die bovengemiddeld zijn in Nederland; zoals hoe
diensten zijn opgebouwd, compensatie van vrije dagen en de
daadwerkelijk productieve uren. Wat de vakbonden onderbelicht laten,
is dat werkgevers ook voorstellen hebben gedaan die positief zijn voor
de medewerker, zoals het instellen van een flexpool.
Het conflict
Een hoger loonbod dan het goede bod dat nu voorligt is onverantwoord.
Het zal de continuïteit van de bedrijven in gevaar brengen. Een
belangrijke oorzaak dat de bedrijven hun grenzen hebben bereikt is
gelegen in het beleid dat de landelijke overheid voert ten aanzien van
het streekvervoer. Het korten op de stijging van de prijs van de
strippenkaart, het korten van de index op de BDU en de stijging van de
dieselaccijns raken de bedrijven diep. De bedrijven hebben naar de
vakbonden aangegeven dat zij in gesprek waren met de overheid om hier
verandering in aan te brengen. Op deze wijze willen zij de kwaliteit
van het openbaar vervoer kunnen blijven borgen.
De vakbonden vinden echter dat de werkgevers te laat zijn gekomen met
een loonbod. Ondanks het feit dat vervoerders vanwege het voorafgaande
al vroegtijdig hebben aangegeven tijd nodig te hebben, hebben de
bonden gelijk dat het uitbrengen van een bod lang heeft geduurd.
Daarmee heeft onzekerheid voor alle partijen ook langer geduurd. Maar
werkgevers vinden het onbegrijpelijk dat deze harde opstelling van de
vakbonden alsnog kan leiden tot het duperen van reizigers. De
kwaliteit van het bod rechtvaardigt dit middel niet.Â
Geen of beperkt vervoer
De vakbonden hebben de volgende dagen en acties aangekondigd:
* 14 en 15 mei: volledige staking; geen mogelijkheid met de bus te
reizen!
* 21 en 21 mei: in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen
vervoer.
* 27, 28 en 29 mei: in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen
vervoer.
* Vanaf 1 juni: volledig staken tot nader order.
Er zijn diensten die wel worden gereden. Hiervoor is echter geen
schema af te geven waardoor reizigers aangeraden wordt toch te zoeken
naar alternatief vervoer.
Bron: persbericht Connexxion, Arriva, Veolia 14 mei 2008
Milieu
* Milieu en de rol van Connexxion
* Eerste bus op biodiesel bij Connexxion in Leeuwarden
Innovatie
* Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland ( FMN) gelanceerd