abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
15 mei 2008 2
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW-DGTL-2008/2197 -
Onderwerp
Impact Langere en zwaardere vrachtwagens (LZV) op infrastructuur
Geachte voorzitter,
Zoals toegezegd in reactie op de moties over de eventuele toelating van 60-tons LZV's
(Motie Van Heugten/Roefs, 29 398, nr. 65), heb ik nader onderzoek laten verrichten naar
het effect van 60-tons LZV's op kunstwerken en heb ik daarover overlegd met regionale
overheden.
Tot mijn vreugde kan ik u melden dat zowel het TNO-onderzoek als het overleg daarover
met de regionale overheden heeft uitgewezen dat het verantwoord is om 60-tons LZV's
toe te laten op de voor LZV's geselecteerde wegen. Dat betekent dat de voordelen op het
gebied van minder uitstoot, lagere kosten en vermindering van congestie op grotere
schaal kunnen worden benut.
Uiteraard blijven de in oktober 2007 vastgestelde randvoorwaarden en extra eisen op het
gebied van verkeersveiligheid, voertuiguitrusting, chauffeursopleiding en systematiek van
ontheffingverlening door wegbeheerders onveranderd van kracht.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW-DGTL-2008/2197
Onderzoek TNO naar het effect van 60 tons LZV's op kunstwerken
TNO heeft op basis van de oorspronkelijke berekeningen van zowel RWS als van
Oranjewoud een eigen onderzoek uitgevoerd en aanvullende berekeningen gedaan. Het
verslag daarvan stuur ik u bijgaand toe. Uit het TNO-rapport blijkt dat inzet van 60-tons
LZV's geen ongunstigere invloed heeft op kunstwerken dan van conventionele trekker-
opleggercombinaties van 50 ton, indien het gewicht evenredig gespreid wordt over de
voertuiglengte. Deze gewichtsspreiding is essentieel en wordt in de huidige regelgeving
ook verplicht gesteld voor LZV's in de vorm van een minimale laadvloerlengte van 18 m.
Relatie met de conditie van kunstwerken
Omdat de belasting van kunstwerken door 60-tons LZV's niet groter is dan van een
conventionele trekker-opleggercombinatie van 50 ton (zwaarste conventionele
vrachtautocombinatie), is de staat van de kunstwerken niet maatgevend voor de toelating
van 60-tons LZV's. Zolang een brug of viaduct geen gewichtsbeperkingen kent en dus
voor alle conventionele voertuigen van 50 ton is opengesteld, kan een LZV van maximaal
60 ton hier ook gebruik van maken.
Overleg met regionale overheden over toelating op onderliggend wegennet
Op 15 mei 2008 zijn de decentrale overheden tijdens het Nationaal Mobiliteit Beraad
akkoord gegaan met het toelaten van LZV's van maximaal 60 ton op alle voor LZV's
geschikt verklaarde wegen.
Inmiddels is een start gemaakt met de monitoring van verkeersveiligheid en eventuele
modal shift effecten om ook in de komende jaren de ontwikkelingen nauwlettend te
volgen. Bovendien zal ik extra aandacht geven aan het scherper vormgeven van de
handhaving van het maximaal toegestane gewicht en andere relevante regels voor LZV's
gezien de verwachte groei van het gebruik van LZV's door het bedrijfsleven.
Ten slotte voeg ik op uw verzoek nog een overzicht toe van de kerngebieden waar voor
LZV's ontheffingen zijn afgegeven en waarvoor de bijbehorende geschikte routes zijn
aangewezen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat