Voor LZV (lange
re en zwaardere) vrachtwagens geldt voortaan weer het maximum gewicht van 60 ton. De decentrale overheden gingen vandaag akkoord met het voorstel hiervoor van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat tijdens een bijeenkomst van het Nationaal Mobiliteitsberaad. Uit onderzoek blijkt dat de 60-tons LZV's (lange zware vrachtwagens) geen ongunstiger effect hebben op bruggen, tunnels en viaducten dan conventionale vrachtwagens van 50 ton. Dit komt vooral omdat het gewicht wordt verdeeld over meer wielassen en een grotere voertuiglengte.
Het toelaten van zwaardere LZV's heeft voordelen. Ze kunnen meer lading vervoeren voor dezelfde hoeveelheid brandstof en er rijden minder vrachtwagens waardoor de filedruk afneemt en de uitstoot van uitlaatgassen minder is. Eurlings kondigt aan dat, mede gezien de verwachte toename van LZV's, hij extra aandacht gaat besteden aan de handhaving van het maximaal toegestane gewicht en andere regels voor de LZV's. De LZV's moeten ten opzichte van 'gewone vrachtwagens' voldoen aan extra randvoorwaarden en eisen op het gebied van verkeersveiligheid, voertuiguitrusting, chauffeursopleidingen en systematiek van ontheffingverlening door wegbeheerders.
Noot voor redacties (