15 mei 2008 - Omzetting van de aanschafbelasting BPM in een
CO2-belasting voor nieuwe auto's is een goed idee. Dat stelt
Stichting Natuur en Milieu naar aanleiding van het gisteren uitgelekte
voorstel van Staatssecretaris De Jager van Financiën om de
aanschafbelasting BPM te baseren op de CO2-uitstoot van een auto.
'Het gaat er om dat mensen schonere en zuinigere auto's kopen,' zegt
Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Natuur en Milieu. 'Een
aanschafbelasting in het voordeel van zuinige auto's is zeer
effectief.'
Natuur en Milieu is er daarom sterk voor om bij de invoering van de
kilometerbeprijzing slechts een klein deel (25%) van de
aanschafbelasting (naast de motorrijtuigenbelasting) om te zetten in
een kilometerprijs. Het grootste deel van de aanschafbelasting moet
blijven bestaan om daarmee de aankoop van zuinige en schonere auto's
te kunnen stimuleren. Als de aanschafbelasting (BPM) helemaal wordt
afgeschaft, gaan mensen grotere en zwaardere auto's kopen met meer
CO2-uitstoot, zo is uit onderzoek voor Anders Betalen voor
Mobiliteit gebleken.
Overigens vindt Natuur en Milieu dat de nieuwe basis voor de
aanschafbelasting niet alleen op CO2 moet zijn gebaseerd, maar ook
op luchtverontreinigende stoffen als NO en fijn stof.
Publicatiedatum: 15-05-2008
Stichting Natuur en Milieu