BMW Group innoveert in nieuwe vormen van efficiency
(5/15/2008)
Volgens de BMW Group ligt de sleutel tot duurzame, efficiënte
mobiliteit in een sterkere samenhang tussen de auto, de bestuurder en
de verkeerssituatie. In dit kader wil BMW haar succesvolle
EfficientDynamics strategie nog breder trekken om zo autoâs nog
zuiniger te laten rijden en de CO2-uitstoot nog verder terugdringen.
Dankzij de introductie van BMW EfficientDynamics bekleedt BMW een
voortrekkersrol in de ontwikkeling van efficiënte en standaard
geleverde technologieën. Veertig procent van de nieuw in Europa
verkochte BMWâs en MINIâs heeft nu al een CO2-uitstoot van 140 gram
per kilometer of minder. In Nederland is zelfs meer dan 75% van de
nieuw verkochte BMW's voorzien van een groen energielabel. BMW is
echter nog niet tevreden en ziet nog meer mogelijkheden om autoâs nog
efficiënter te maken. Zo houdt de BMW Group zich bezig met:
⢠Vooruitkijkende autoâs
⢠Thermo-elektrische generatoren die stroom opwekken uit restwarmte
⢠Gebruik van zonne-energie in de auto
⢠Een kortere koude start
⢠Meer efficiency door toepassing van beter verkeersmanagement
⢠Intelligente navigatiesystemen
Vooruitkijkende autoâs
Andere rijomstandigheden vragen om andere (motor)prestaties. Speciale
BMW-software combineert gegevens van onder meer de motorcomputer, de
afstandsradar, het navigatiesysteem en de regensensor en voorspelt of
de auto bijvoorbeeld in een file komt, gaat inhalen of de oprit van
een snelweg neemt. Door vervolgens de temperatuur van de motorolie of
de koelvloeistof te veranderen of voor korte tijd de aircocompressor
en generator af te koppelen, kan de auto efficiënter de juiste
prestaties leveren.
Thermo-elektrische generatoren
Twee derde van de energie van benzine wordt omgezet in warmte. De
technici van de BMW Group willen ruimtevaarttechnieken benutten zodat
de hete uitlaatgassen elektriciteit opleveren. Hiervoor worden
halfgeleiderelementen in de uitlaat gemonteerd. Lange tijd was dat
vanwege de geringe opbrengst niet zinvol, maar inmiddels zorgen nieuwe
materialen voor betere resultaten. De thermo-elektrische generatoren
in de uitlaat kunnen 200 watt elektriciteit opwekken. Naar verwachting
is het doel van 1.000 watt in de toekomst haalbaar. Het resultaat: een
vijf procent lager verbruik.
Zonne-energie
Eén vierkante meter zonnecellen op het dak van een auto kan in
Midden-Europa zoân 200 watt elektriciteit opwekken. Deze zonnepanelen
helpen de accu bij te laden, zodat de dynamo in de auto minder stroom
hoeft te leveren: elk geleverd kilowattuur elektriciteit kost 0,3
liter brandstof per honderd kilometer.
Kortere koude start
Een interessant potentieel biedt het elektrisch voorverwarmen en warm
houden van de koelvloeistof en de motorolie. Hierdoor duurt de
koudestartfase korter, een periode waarin de motor bovengemiddeld veel
brandstof verbruikt. Om warmte vast te houden, kan de motor worden
geïsoleerd.
Verkeersmanagement
Files en opstoppingen zorgen alleen al in Duitsland voor een
meerverbruik van een slordige twaalf miljard liter brandstof per jaar.
Een beter gebruik van de bestaande wegcapaciteit kan dat verlies
terugbrengen. De BMW Group is betrokken bij tal van verkeersprojecten
in stedelijke gebieden. Er wordt gewerkt aan oplossingen waarbij
mobiliteits-, telematica- en navigatietechnieken aan elkaar worden
gekoppeld. Daarnaast benut de BMW Group haar kennis op het gebied van
kwaliteitsbewaking om een betere zogenoemde âGroene Golfâ bij
verkeerslichten te ontwikkelen. De introductie van een dynamische
Groene Golf kan het brandstofverbruik op dat wegdeel tot dertig
procent verlagen.
In München hebben de verkeersonderzoekers van de BMW Group zich
beziggehouden met parkeermanagement in de binnenstad. Door
verschillende vervoersvormen en informatiesystemen van personenautoâs
en openbaar vervoer te koppelen, wordt parkeerruimte beter benut en
neemt de overlast in drukke straten af. De CO2-emissies kunnen acht
procent dalen dankzij een optimale Groene Golf en dynamische
verkeerssturing.
Intelligente navigatiesystemen
De BMW Group-technici werken echter aan een compleet nieuwe
technologie voor het vergaren van gegevens ten behoeve van dynamische
routegeleiding om zo opstoppingen en drukte te vermijden. Hiertoe
krijgen BMW-voertuigen sensoren aan boord die gegevens over ABS,
motormanagement, regensensor en dergelijke doorgeven aan een
verkeerscentrale en andere autoâs. In de toekomst kunnen
navigatiesystemen in BMWâs en MINIâs deze gegevens benutten om de
route te berekenen die leidt tot het laagste totaalverbruik.
AutoRai