AutoRai

Mijlpaal voor Opel Astra: 10 miljoen auto's geproduceerd

(5/15/2008)
Op 14 mei rolde in Bochum de 10 miljoenste Opel Astra van de band â een Silver Lightning Astra 1.7 CDTI Stationwagon, uitgerust met speciale opties om deze buitengewone productiemijlpaal te vieren.

Met alleen al in Europa meer dan 500.000 verkochte exemplaren het afgelopen jaar, is de Astra onbetwist de best verkopende auto in het Opel-gamma. Hij stapt zo in de voetsporen van de Opel Kadett en zet daarmee de traditie van het merk als fabrikant van compacte kwaliteitsautoâs voort.

âDe Astra staat synoniem voor Opel. Zijn succes is ook een erkenning van onze kennis in het segment van de compacte autoâs, waarin Opel al een pioniersrol speelt sinds 1936 en de introductie van de eerste Kadettâ, verklaart Opel Managing Director Hans H. Demant. âDe Astra is het symbool van ons merk; met zijn gedurfde design, veelzijdigheid en geavanceerde technologie die in de behoefte van onze klanten voorziet. En hij is plezierig om mee te rijden.â

Wereldwijd succesverhaal begon in 1991
Het Astra-tijdperk begon op 12 augustus 1991, toen het eerste model â een Stationwagon in de kleur magmarood â de fabriek van Bochum verliet. Opel noemde de auto âAstraâ, naar het zustermodel uit het Verenigd Koninkrijk. Vauxhall doopte de Kadett om in Astra in 1980, toen de vierde generatie van deze auto uit de compacte klasse op de markt kwam. Met tien miljoen geproduceerde eenheden wereldwijd is de Astra al jaren een bestseller in bijna 80 landen. Daarnaast heeft hij reeds vele onderscheidingen ontvangen.

In 2008 bewees de Astra GTC met panoramische voorruit een stijlvolle trendsetter te zijn, toen deze werd verkozen tot âMeest stijlvolle autoâ van geïmporteerde autoâs in China. Een designcenter in Duitsland kende zijn âRed Spot for High Design Qualityâ aan de Astra toe in 1998. En in 2001 heeft de Zweedse Vereniging âGröna Bilisterâ (âGroene Automobilistenâ) de Astra 1.6 16v aanbevolen als âGoede Ecologische Keuzeâ omwille van zijn lage emissie-waarden.

Bovendien bezitten drie Astra-modellijnen diverse verkooprecords. De eerste generatie (1991 - 1998) is nog steeds het best verkochte Opel-model ooit: er werden maar liefst 4,13 miljoen eenheden geproduceerd (Opel Classic niet meegerekend). Hiermee brak de Astra het record van 3,8 miljoen, dat op naam stond van de Kadett E (1984 - 1991). Ook de tweede Astra-generatie, geïntroduceerd in de lente van 1998, kan terugkijken op een indrukwekkend productievolume van 3,8 miljoen eenheden. Dit model wordt nog altijd in het Poolse Gliwice gebouwd als de Astra Classic. De derde generatie maakte zijn opwachting in maart 2004 en is goed op weg om in de voetsporen van zijn voorganger te treden: 1,9 miljoen exemplaren vonden al een klant.

De voorwielaangedreven Astra wordt geproduceerd in acht fabrieken, verspreid over drie werelddelen. In Europa worden de huidige modellen gebouwd in Bochum (Duitsland), Antwerpen (België), Ellesmere Port (Verenigd Koninkrijk) en Gliwice (Polen). Als echte wereldauto wordt de Astra ook volledig of gedeeltelijk geassembleerd in Rusland, Oekraïne, Brazilië en Servië. De Astra is ook het eerste model uit de compacte klasse sinds de Kadett B, dat in de Verenigde Staten wordt verkocht. De Saturn Astra wordt in Antwerpen gebouwd en verscheen tijdens de laatste maanden van 2007 in de Amerikaanse en Canadese dealershowrooms.

De Britten kopen de meeste Astraâs. Afgelopen jaar werden 119.082 exemplaren verkocht in het Verenigd Koninkrijk. De op een na grootste markt is Duitsland (74.226), gevolgd door Italië (43.128) en Spanje (41.282). De populairste Astra uitvoering in West-Europa is de Enjoy met 1.6 ECOTEC benzinemotor. In Nederland vonden in 2007 12.311 Opels Astra een klant. Tevens wast het model in dat jaar de best scorende leaseauto.

De Astra van vandaag: baanbrekende technologische innovatie in de compacte klasse
De Astra zet Opels traditie als fabrikant van betaalbare compacte kwaliteitsautoâs voort. Het verhaal begon met de âdokterswagenâ in de jaren dertig, maar kreeg pas echt vaart met de legendarische Kadett in de zestiger jaren.

De huidige Astra onderscheidt zich door zijn vooruitstrevende design en zijn uitstekende rijdynamiek, die wordt aangeboden tegen een betaalbare prijs. Hij pakt uit met vernieuwende technische oplossingen die niet vanzelfsprekend zijn in dit segment. Voorbeelden zijn Adaptive Forward Lighting (AFL), een koplampsysteem met dynamische bochtverlichting dat door Opel werd geïntroduceerd in dit segment, en het adaptieve IDSPlus chassissysteem met traploos gestuurde dempingseigenschappen (CDC, Continuous Damping Control) â normaal standaard in het luxueuze segment en het segment van de exclusieve sportautoâs. In de Astra beschikken de inzittenden ook over zeer veel opbergruimte.

Een ander pluspunt van de Astra-familie is het ruime, gevarieerde aanbod dat veelzijdiger is dan vrijwel alle andere modellijnen. De klanten kunnen hun auto dan ook exact samenstellen zoals zij hem willen, zodat hij voldoet aan al hun behoeften.

Er zijn talrijke opties, die van land tot land kunnen verschillen:
* Zeven carrosserie-uitvoeringen â vijfdeurs, driedeurs GTC, vierdeurs sedan, stationwagon, TwinTop, OPC en de Astra Van bedrijfsauto. Op bepaalde markten wordt de op de Astra G gebaseerde âClassic' vierdeurs sedan verkocht;
* Twaalf motoren â van een zuinige 1.3 CDTI ecoFLEX turbodiesel, met directe injectie die gemiddeld slechts 5,1 liter brandstof per 100 km verbruikt, tot de 177 kW/240 pk sterke turbobenzinemotor van de OPC-versie, die in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren;

* Zes versnellingsbakken â handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak, Easytronic met vijf of zes versnellingen, vier- of vijftraps automatische transmissie;
* Zes uitvoeringen â Essentia, Temptation, Sport (alleen GTC), Cosmo, Business en Executive (voor de zakelijke doelgroep).

Klanten kunnen hun Astra verder personaliseren met een aanbod van 90 opties, diverse pakketten en originele Opel-accessoires. Op die manier beschikken de klanten over haast onbeperkte mogelijkheden om hun âdroomautoâ samen te stellen.