Mijlpaal voor Opel Astra: 10 miljoen auto's geproduceerd
(5/15/2008)
Op 14 mei rolde in Bochum de 10 miljoenste Opel Astra van de band â
een Silver Lightning Astra 1.7 CDTI Stationwagon, uitgerust met
speciale opties om deze buitengewone productiemijlpaal te vieren.
Met alleen al in Europa meer dan 500.000 verkochte exemplaren het
afgelopen jaar, is de Astra onbetwist de best verkopende auto in het
Opel-gamma. Hij stapt zo in de voetsporen van de Opel Kadett en zet
daarmee de traditie van het merk als fabrikant van compacte
kwaliteitsautoâs voort.
âDe Astra staat synoniem voor Opel. Zijn succes is ook een erkenning
van onze kennis in het segment van de compacte autoâs, waarin Opel al
een pioniersrol speelt sinds 1936 en de introductie van de eerste
Kadettâ, verklaart Opel Managing Director Hans H. Demant. âDe Astra is
het symbool van ons merk; met zijn gedurfde design, veelzijdigheid en
geavanceerde technologie die in de behoefte van onze klanten voorziet.
En hij is plezierig om mee te rijden.â
Wereldwijd succesverhaal begon in 1991
Het Astra-tijdperk begon op 12 augustus 1991, toen het eerste model â
een Stationwagon in de kleur magmarood â de fabriek van Bochum
verliet. Opel noemde de auto âAstraâ, naar het zustermodel uit het
Verenigd Koninkrijk. Vauxhall doopte de Kadett om in Astra in 1980,
toen de vierde generatie van deze auto uit de compacte klasse op de
markt kwam. Met tien miljoen geproduceerde eenheden wereldwijd is de
Astra al jaren een bestseller in bijna 80 landen. Daarnaast heeft hij
reeds vele onderscheidingen ontvangen.
In 2008 bewees de Astra GTC met panoramische voorruit een stijlvolle
trendsetter te zijn, toen deze werd verkozen tot âMeest stijlvolle
autoâ van geïmporteerde autoâs in China. Een designcenter in
Duitsland kende zijn âRed Spot for High Design Qualityâ aan de Astra
toe in 1998. En in 2001 heeft de Zweedse Vereniging âGröna Bilisterâ
(âGroene Automobilistenâ) de Astra 1.6 16v aanbevolen als âGoede
Ecologische Keuzeâ omwille van zijn lage emissie-waarden.
Bovendien bezitten drie Astra-modellijnen diverse verkooprecords. De
eerste generatie (1991 - 1998) is nog steeds het best verkochte
Opel-model ooit: er werden maar liefst 4,13 miljoen eenheden
geproduceerd (Opel Classic niet meegerekend). Hiermee brak de Astra
het record van 3,8 miljoen, dat op naam stond van de Kadett E (1984 -
1991). Ook de tweede Astra-generatie, geïntroduceerd in de lente van
1998, kan terugkijken op een indrukwekkend productievolume van 3,8
miljoen eenheden. Dit model wordt nog altijd in het Poolse Gliwice
gebouwd als de Astra Classic. De derde generatie maakte zijn
opwachting in maart 2004 en is goed op weg om in de voetsporen van
zijn voorganger te treden: 1,9 miljoen exemplaren vonden al een klant.
De voorwielaangedreven Astra wordt geproduceerd in acht fabrieken,
verspreid over drie werelddelen. In Europa worden de huidige modellen
gebouwd in Bochum (Duitsland), Antwerpen (België), Ellesmere Port
(Verenigd Koninkrijk) en Gliwice (Polen). Als echte wereldauto wordt
de Astra ook volledig of gedeeltelijk geassembleerd in Rusland,
Oekraïne, Brazilië en Servië. De Astra is ook het eerste model uit
de compacte klasse sinds de Kadett B, dat in de Verenigde Staten wordt
verkocht. De Saturn Astra wordt in Antwerpen gebouwd en verscheen
tijdens de laatste maanden van 2007 in de Amerikaanse en Canadese
dealershowrooms.
De Britten kopen de meeste Astraâs. Afgelopen jaar werden 119.082
exemplaren verkocht in het Verenigd Koninkrijk. De op een na grootste
markt is Duitsland (74.226), gevolgd door Italië (43.128) en Spanje
(41.282). De populairste Astra uitvoering in West-Europa is de Enjoy
met 1.6 ECOTEC benzinemotor. In Nederland vonden in 2007 12.311 Opels
Astra een klant. Tevens wast het model in dat jaar de best scorende
leaseauto.
De Astra van vandaag: baanbrekende technologische innovatie in de
compacte klasse
De Astra zet Opels traditie als fabrikant van betaalbare compacte
kwaliteitsautoâs voort. Het verhaal begon met de âdokterswagenâ in de
jaren dertig, maar kreeg pas echt vaart met de legendarische Kadett in
de zestiger jaren.
De huidige Astra onderscheidt zich door zijn vooruitstrevende design
en zijn uitstekende rijdynamiek, die wordt aangeboden tegen een
betaalbare prijs. Hij pakt uit met vernieuwende technische oplossingen
die niet vanzelfsprekend zijn in dit segment. Voorbeelden zijn
Adaptive Forward Lighting (AFL), een koplampsysteem met dynamische
bochtverlichting dat door Opel werd geïntroduceerd in dit segment, en
het adaptieve IDSPlus chassissysteem met traploos gestuurde
dempingseigenschappen (CDC, Continuous Damping Control) â normaal
standaard in het luxueuze segment en het segment van de exclusieve
sportautoâs. In de Astra beschikken de inzittenden ook over zeer veel
opbergruimte.
Een ander pluspunt van de Astra-familie is het ruime, gevarieerde
aanbod dat veelzijdiger is dan vrijwel alle andere modellijnen. De
klanten kunnen hun auto dan ook exact samenstellen zoals zij hem
willen, zodat hij voldoet aan al hun behoeften.
Er zijn talrijke opties, die van land tot land kunnen verschillen:
* Zeven carrosserie-uitvoeringen â vijfdeurs, driedeurs GTC,
vierdeurs sedan, stationwagon, TwinTop, OPC en de Astra Van
bedrijfsauto. Op bepaalde markten wordt de op de Astra G
gebaseerde âClassic' vierdeurs sedan verkocht;
* Twaalf motoren â van een zuinige 1.3 CDTI ecoFLEX turbodiesel, met
directe injectie die gemiddeld slechts 5,1 liter brandstof per 100
km verbruikt, tot de 177 kW/240 pk sterke turbobenzinemotor van de
OPC-versie, die in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u kan
accelereren;
* Zes versnellingsbakken â handgeschakelde vijf- of
zesversnellingsbak, Easytronic met vijf of zes versnellingen,
vier- of vijftraps automatische transmissie;
* Zes uitvoeringen â Essentia, Temptation, Sport (alleen GTC),
Cosmo, Business en Executive (voor de zakelijke doelgroep).
Klanten kunnen hun Astra verder personaliseren met een aanbod van 90
opties, diverse pakketten en originele Opel-accessoires. Op die manier
beschikken de klanten over haast onbeperkte mogelijkheden om hun
âdroomautoâ samen te stellen.
AutoRai