donderdag 15 mei 2008:
Aanleg busbaan Koeriersterweg kan starten
De busbaan tussen Hoogkerk en het Hoofdstation komt weer een stap
verder in haar voltooiing. Na de zomer start de aanleg van de vrije
busbaan langs de Koeriersterweg. Met de aanleg van de busbaan langs
het spoor krijgt de Koeriersterweg haar oude functie als wijkstraat
weer terug. Deze wordt bij de kruising met de Laan '40- '45 afgesloten
voor gemotoriseerd verkeer. Naast de leefbaarheid van de
Koeriersterweg zorgt de afsluiting ook voor een meer verkeersveilige
Laan '40-'45. De aanleg van de busbaan kost, inclusief de
herinrichting van de Koeriersterweg 2,7 miljoen euro.
Voor het verkeer uit Roden, Leek en Friesland ontwikkelt de stad de
HOV-as West tussen het Transferium Hoogkerk en het Hoofdstation. Deze
busbaan wordt in fasen aangelegd. Als het gedeelte langs de
Koeriersterweg medio 2009 klaar is, hebben 150 bussen dagelijks vrij
baan vanaf de A7 tot aan de Paterswoldseweg. Het doortrekken naar het
Hoofdstation duurt nog wat langer. De planvorming hiervan is afgelopen
maand gestart, maar is complex door een aantal knelpunten zoals het
overbruggen van het Noord Willemskanaal en de aansluiting op het
Emmaviaduct. Daarnaast is ook de kruising met de Paterswoldseweg een
moeilijke opgave. De verwachting is dat HOV-as West helemaal klaar is
in 2011/2012.
Vrijliggende busbaan
Het nieuwe gedeelte van de de HOV-as komt op het oude
spoorwegemplacement te liggen en is ingeklemd tussen het
parkeerterrein van Niemeijer en de Koeriersterweg. Bij het Willem
Lodewijk Gymnasium en de Paterswoldseweg komen halteplaatsen. Voor het
zicht en de veiligheid komt er tussen de busbaan en de Koeriersterweg
een groene afscherming. Gedacht wordt aan een haag of sloot. De
kruising met de Laan '40-'45 wordt ingericht gelijk als de busbaan
kruising met de Eemsgolaan in Hoogkerk, waarvan de aanleg nog voor de
zomer is gepland. Het kruisingsvlak wordt verhoogd en de bestaande
waarschuwingslichten blijven staan. Verder komen er middengeleiders
bij de busbaan om aan te geven dat de bus voorrang heeft. Bovendien
kunnen voetgangers en fietsers de busbaan zo veiliger oversteken.
Herinrichting Koeriersterweg
De Koeriersterweg wordt net als de overige straten in de wijk een
autoluwe 30 km zone. De tijdelijke fietsstroken zijn dan niet meer
nodig en de parkeervakken komen weer aan de huizenkant. Het aantal
parkeerplaatsen wordt bovendien uitgebreid met 14 plaatsen en er komt
parkeergelegenheid voor mindervalide automoblisten ter hoogte van de
zorginstelling MEE.
Afsluiting Koeriersterweg
Door de vrijliggende busbaan zouden er op de Laan '40-'45 drie
kruisingen vlak achterelkaar (Koeriersterweg, busbaan en Peizerweg)
komen. Deze combinatie van genoemde kruisingen gaat ten koste van de
verkeersveiligheid. De oplossing is gevonden door de kruising met de
Koeriersterweg af te sluiten. Hiermee ontstaat een rustiger wegbeeld
wat ten goede komt aan de verkeersveiligheid en vooral de leerlingen
van het Willem Lodewijk Gymnasium. Bovendien vergroot de afsluiting de
leefbaarheid van de Koeriersterweg. Hier rijden momenteel dagelijks
circa 5000 voertuigen over de weg waarvan 65% doorgaand verkeer is.
Gemeente Groningen