Gemeente Groningen



donderdag 15 mei 2008:
Aanleg busbaan Koeriersterweg kan starten

De busbaan tussen Hoogkerk en het Hoofdstation komt weer een stap verder in haar voltooiing. Na de zomer start de aanleg van de vrije busbaan langs de Koeriersterweg. Met de aanleg van de busbaan langs het spoor krijgt de Koeriersterweg haar oude functie als wijkstraat weer terug. Deze wordt bij de kruising met de Laan '40- '45 afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Naast de leefbaarheid van de Koeriersterweg zorgt de afsluiting ook voor een meer verkeersveilige Laan '40-'45. De aanleg van de busbaan kost, inclusief de herinrichting van de Koeriersterweg 2,7 miljoen euro.

Voor het verkeer uit Roden, Leek en Friesland ontwikkelt de stad de HOV-as West tussen het Transferium Hoogkerk en het Hoofdstation. Deze busbaan wordt in fasen aangelegd. Als het gedeelte langs de Koeriersterweg medio 2009 klaar is, hebben 150 bussen dagelijks vrij baan vanaf de A7 tot aan de Paterswoldseweg. Het doortrekken naar het Hoofdstation duurt nog wat langer. De planvorming hiervan is afgelopen maand gestart, maar is complex door een aantal knelpunten zoals het overbruggen van het Noord Willemskanaal en de aansluiting op het Emmaviaduct. Daarnaast is ook de kruising met de Paterswoldseweg een moeilijke opgave. De verwachting is dat HOV-as West helemaal klaar is in 2011/2012.

Vrijliggende busbaan
Het nieuwe gedeelte van de de HOV-as komt op het oude spoorwegemplacement te liggen en is ingeklemd tussen het parkeerterrein van Niemeijer en de Koeriersterweg. Bij het Willem Lodewijk Gymnasium en de Paterswoldseweg komen halteplaatsen. Voor het zicht en de veiligheid komt er tussen de busbaan en de Koeriersterweg een groene afscherming. Gedacht wordt aan een haag of sloot. De kruising met de Laan '40-'45 wordt ingericht gelijk als de busbaan kruising met de Eemsgolaan in Hoogkerk, waarvan de aanleg nog voor de zomer is gepland. Het kruisingsvlak wordt verhoogd en de bestaande waarschuwingslichten blijven staan. Verder komen er middengeleiders bij de busbaan om aan te geven dat de bus voorrang heeft. Bovendien kunnen voetgangers en fietsers de busbaan zo veiliger oversteken.

Herinrichting Koeriersterweg
De Koeriersterweg wordt net als de overige straten in de wijk een autoluwe 30 km zone. De tijdelijke fietsstroken zijn dan niet meer nodig en de parkeervakken komen weer aan de huizenkant. Het aantal parkeerplaatsen wordt bovendien uitgebreid met 14 plaatsen en er komt parkeergelegenheid voor mindervalide automoblisten ter hoogte van de zorginstelling MEE.

Afsluiting Koeriersterweg
Door de vrijliggende busbaan zouden er op de Laan '40-'45 drie kruisingen vlak achterelkaar (Koeriersterweg, busbaan en Peizerweg) komen. Deze combinatie van genoemde kruisingen gaat ten koste van de verkeersveiligheid. De oplossing is gevonden door de kruising met de Koeriersterweg af te sluiten. Hiermee ontstaat een rustiger wegbeeld wat ten goede komt aan de verkeersveiligheid en vooral de leerlingen van het Willem Lodewijk Gymnasium. Bovendien vergroot de afsluiting de leefbaarheid van de Koeriersterweg. Hier rijden momenteel dagelijks circa 5000 voertuigen over de weg waarvan 65% doorgaand verkeer is.