donderdag 15 mei 2008:
B&W neemt `go'-besluit station Europapark
Het college stelt de raad voor om nu definitief `ja' te zeggen tegen
de bouw van het station Europapark. Dat betekent dat het nieuwe
station dan in de loop van 2011 klaar kan zijn, tegelijkertijd met de
oplevering van de nieuwe rijkskantoren aan de Kempkensberg. Het
ontwerp voor het nieuwe station en het gebied eromheen is klaar. Er
wordt door het college ingezet op maximale financiering door middel
van subsidies. Deze zijn echter nog niet volledig binnen, waardoor nu
eerst geput moet worden uit een speciale risicobuffer die is ingesteld
voor sleutelprojecten. B&W vraagt de raad ondertussen ook om een
noodzakelijk krediet van EUR 2,2 miljoen voor de lopende
voorbereidingskosten. Het bestemmingsplan voor het station gaat medio
augustus de inspraak in.
Tegelijkertijd met het `go'-besluit voor het station vraagt het
college de raad om toestemming om het Helperpark verder te
ontwikkelen. Daarbij wordt toegewerkt naar een groen gebied direct
langs het Winschoterdiep. In de rest van dit gebied rond de
Mediacentrale komen kantoren en woningen.
Om het station in 2011 te kunnen openen is het nu noodzakelijk een
besluit te nemen over de aanleg van het station. Dit heeft te maken
met de benodigde tijd voor de verdere planvoorbereiding, de
contractvorming en de planologische procedure. In de planvoorbereiding
wordt overigens nauw samengewerkt met Pro Rail. Het nieuwe station
omvat de aanleg van een zogenaamd basisstation en de bereikbaarheid
van de perrons. Binnen dat rijksconcept vindt kaartverkoop plaats via
automaten; er wordt dus geen stationsgebouw gerealiseerd. Niet alleen
is station Europapark straks een in- en uitstapplaats voor zeer veel
reizigers van en naar Groningen-Zuid, inclusief Kempkensberg en het
Europapark. Het is tevens dé (langzaam verkeers-) verbinding tussen
Groningen-Zuid en het Europapark. Ook is het straks onderdeel van één
van de belangrijkste noord-zuid fietsroutes van de stad, die tussen
Haren en het centrum. Vandaar dat extra aandacht wordt besteed aan de
kwaliteit van het openbare gebied rond het station. Daarom ook wordt
de tunnel extra breed in vergelijking met andere basisstations.
Op het station moeten diverse onderdelen worden gerealiseerd:
1. verleggen spoor, aanleg middenperron, aanleg zijperron aan
Europapark-kant, aanleg overkapping, aanpassen seinen, wissels
etc.;
2. aanleg tunnel als langzaam verkeer verbinding en als opgang naar
middenperron:
3. fietsverbinding in noord-zuidrichting;
4. plein met trapopgangen aan zowel Helperzoomkant als
Europaparkkant;
5. fietsparkeren op maaiveld, extra veel aan de Helperzoomkant
(rondom bestaand transformatorhuisje) maar ook aan Europaparkkant;
6. halen & brengen (Kiss & Ride), taxistandplaatsen, bushaltes. Al
deze voorzieningen aan beide kanten;
7. P+R aan Europaparkzijde;
8. ecologische verbinding aan Helperzoomkant.
Het eerste grondwerk start medio 2009, de bouw van het station is
begin 2010 gepland, de oplevering is dan in maart 2011.
Om de bouw van het station mogelijk te maken is een nieuw
bestemmingsplan noodzakelijk. B&W zullen de procedure starten met het
vrijgeven van het plan voor inspraak, nadat het principiële
`go'-besluit door de raad is genomen.
Financiering
De ontwikkeling en aanleg van het station, de tunnel en de
bijbehorende inrichting van de openbare ruimte kost in totaal EUR 53,1
miljoen. De zekere bijdragen van derden en de verwachte
grondopbrengsten tellen op tot EUR 28,1 miljoen. Hiermee resteert een
te financieren deel van EUR 25 miljoen. Voor het project doen B&W een
beroep op de subsidieregeling "Spoorse doorsnijding" van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat. Voor de eerste tranche loopt
momenteel nog een beroepsprocedure. Het college verwacht hierover
binnenkort meer duidelijkheid. Wanneer deze procedure geen succes
heeft, zal een aanvraag worden ingediend voor de tweede tranche, die
naar verwachting eind dit jaar bekend zal worden. Bij het beschikbaar
komen van de subsidie "Spoorse doorsnijding", wordt het beroep op de
risicobuffer evenredig verlaagd. Aangezien er op dit moment nog geen
duidelijkheid is over een bijdrage uit de subsidie "Spoorse
doorsnijding", is het noodzakelijk voorlopig een andere dekkingsbron
te hebben. B&W stellen daarom voor voorlopig de zgn. risicobuffer in
te zetten. Deze buffer is bedoeld voor grote projecten in de fysieke
sector en het opvangen van vertraging in het realiseren van
bezuinigingen. In het uiterste geval kan uit de buffer de komende
jaren EUR 25 miljoen - immers, het maximale tekort - noodzakelijk
zijn.
Ook kan het project zich lenen voor de verwerving van andere
subsidies, bijvoorbeeld een volgende EFRO-tranche. Mocht één van de
subsidiekansen zich voordoen, dan zal een deel van de risicobuffer
niet worden ingezet en terugvloeien naar de algemene middelen.
Hetzelfde geldt vanzelfsprekend ook voor eventuele positieve
resultaten binnen de grondexploitatie.
Helperpark
Zo langzamerhand worden ook de contouren van het naastgelegen
Helperpark duidelijk. Waren de uitgangspunten aan de start van het
project Europapark nog betrekkelijk vaag, met de jaren hebben
voortschrijdende inzichten geleid tot een min of meer concreet plan.
Zo zal de (banaanvormige) koelwaterarm worden gedempt. Ook zijn er
woningen gepland in de nabijheid van het station, evenals een groot
kantoorgebouw, mogelijk voor de dienst Sozawe. De ooit bovenop het
station gedachte kantoren zijn vanwege strenger geworden milieueisen
verschoven naar de westzijde van het Helperpark (langs het spoor en
rondom het aan te leggen stationsplein). Langs het Winschoterdiep kan
zodoende een overwegend parkachtig gebied ontstaan. Langs hetzelfde
water zal op termijn ook gewoond kunnen worden wat twee
voetgangerbruggen noodzakelijk maakt. Het college wil deze voornemens
- vervat in de zgn. Waterparkvariant - aan de raad voorleggen om ze
aansluitend verder uit te werken. Eind 2008 verwacht het college een
concreet concept-bestemmingsplan te kunnen presenteren.
Gemeente Groningen