Senternovem


15-05-2008 | 100.000 duurzame voertuigen in Noord-Nederland in 2015

In 2015 rijden er in Noord-Nederland 100.000 duurzame voertuigen rond. Ook de daarbij behorende tankinfrastructuur moet dan ontwikkeld zijn. Dat is een van de afspraken die 64 noordelijke gemeenten op 25 maart jl. met elkaar maakten, in het kader van het Energieakkoord Noord-Nederland. De gemeente Leeuwarden is een van de voortrekkers. EnergieTransitie Platform Duurzame Mobiliteit is enthousiast.

De provincies Friesland, Drenthe, Groningen en de kop van Noord-Holland zijn in oktober 2007 het Energieakkoord Noord-Nederland overeengekomen. Minister Van der Hoeven van Economische zaken heeft er 125 miljoen euro voor vrijgemaakt. In maart 2008 sloten 64 gemeenten zich aan bij het akkoord. Hierin zijn concrete doelen opgenomen over energiebesparing en duurzaamheid. Dit moet in 2011 leiden tot een vermindering van de CO2-uitstoot van 4-5 Mton en na 2011 nog eens 15-20 Mton.

Schoner en goedkoper
In het energieakkoord neemt duurzame mobiliteit een belangrijke plaats in. Leeuwarden heeft de nodige ambities op dit gebied al omgezet in concrete plannen. Waarom doet de gemeente dit? "We willen de stad en provincie schoon houden en minder afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen, met bijbehorende hoge prijzen. Dat zijn de belangrijkste redenen om ermee aan de slag te gaan," verklaart Bouwe de Boer, energiecoördinator van de gemeente Leeuwarden.

1000 euro en gratis parkeerplek
Leeuwarden zet volgens De Boer vooral in op rijden op aardgas. Zowel pompstations als particulieren kunnen hiervoor subsidie krijgen van de gemeente. Wie een aardgastankstation plaatst, krijgt 25.000 euro, kopers van een auto op aardgas kunnen rekenen op 1000 euro én een gratis parkeerplaats in de stad. Inmiddels rijden er 82 aardgasauto's rond en zijn er twee plekken in de stad waar je aardgas kunt tanken. Geen enkele andere stad heeft dat al gerealiseerd. "Beide aardgastankstations zijn nu al rendabel."

Pomphouders betalen mee aan marketing
Het succes laat zich vooral verklaren doordat de gemeente nadrukkelijk de samenwerking zocht met het bedrijfsleven, stelt De Boer. Elf pomphouders besloten deel te nemen aan het initiatief om duurzame mobiliteit in de markt te zetten. De Boer: "Naast een gemeentelijke subsidieregeling was het belangrijk dat ook de marketing goed opgepakt zou worden. De afspraak was dat de pomphouders hiervoor geld op tafel zouden leggen en dat de gemeente het bedrag zou verdubbelen. Dit is gebeurd, en hierdoor hadden we meteen marketingbudget."

Duurzame mobiliteit als aanbestedingseis
Leeuwarden stimuleert duurzame mobiliteit ook in de aanbestedingsprocedures. "We hebben onlangs het gehandicaptenvervoer aanbesteed, met als voorwaarde dat het vervoer duurzaam gebeurt," vertelt De Boer. "De taxi's die het vervoer nu verzorgen, rijden allemaal op aardgas. Het is een vliegwiel dat niet meer is te stoppen. Nu stappen bijvoorbeeld ook scholen, pizzabezorgers en rijscholen over op aardgas." Leeuwarden experimenteert ook met andere duurzame brandstoffen, zoals vaar- en voertuigen op elektriciteit en biofuel. "Maar ethanol is duurder dan gewone benzine. Daarmee trek je de automobilist nooit over de streep. Daarom heeft biofuel bij ons nog geen prioriteit."

Klimaatneutraal en vergroting voorzieningszekerheid Het Platform Duurzame Mobiliteit ondersteunt initiatieven zoals in Leeuwarden. De werkgroep `rijden op biogas' beschouwt deze inspanningen als een opstap naar het rijden op biogas.Door gebruik te maken van biogas (opgewerkt tot groen gas) wordt de toepassing ook klimaatneutraal, en draagt bij aan vergroting van de voorzieningszekerheid. Dat het gebruik van andere biobrandstoffen duurder is dan de gangbare brandstoffen erkent ook het Platform Duurzame Mobiliteit. Zij heeft daarom ook in een brief over fiscale vergroening gepleit voor een accijnsverlaging voor (hoge blends van) biobrandstoffen. Hierdoor wordt een gelijkwaardiger uitgangspunt gecreëerd waardoor er meer ervaring opgedaan kan worden met biobrandstoffen.