Senternovem
15-05-2008 | 100.000 duurzame voertuigen in Noord-Nederland in 2015
In 2015 rijden er in Noord-Nederland 100.000 duurzame voertuigen rond.
Ook de daarbij behorende tankinfrastructuur moet dan ontwikkeld zijn.
Dat is een van de afspraken die 64 noordelijke gemeenten op 25 maart
jl. met elkaar maakten, in het kader van het Energieakkoord
Noord-Nederland. De gemeente Leeuwarden is een van de voortrekkers.
EnergieTransitie Platform Duurzame Mobiliteit is enthousiast.
De provincies Friesland, Drenthe, Groningen en de kop van
Noord-Holland zijn in oktober 2007 het Energieakkoord Noord-Nederland
overeengekomen. Minister Van der Hoeven van Economische zaken heeft er
125 miljoen euro voor vrijgemaakt. In maart 2008 sloten 64 gemeenten
zich aan bij het akkoord. Hierin zijn concrete doelen opgenomen over
energiebesparing en duurzaamheid. Dit moet in 2011 leiden tot een
vermindering van de CO2-uitstoot van 4-5 Mton en na 2011 nog eens
15-20 Mton.
Schoner en goedkoper
In het energieakkoord neemt duurzame mobiliteit een belangrijke plaats
in. Leeuwarden heeft de nodige ambities op dit gebied al omgezet in
concrete plannen. Waarom doet de gemeente dit? "We willen de stad en
provincie schoon houden en minder afhankelijk zijn van fossiele
brandstoffen, met bijbehorende hoge prijzen. Dat zijn de belangrijkste
redenen om ermee aan de slag te gaan," verklaart Bouwe de Boer,
energiecoördinator van de gemeente Leeuwarden.
1000 euro en gratis parkeerplek
Leeuwarden zet volgens De Boer vooral in op rijden op aardgas. Zowel
pompstations als particulieren kunnen hiervoor subsidie krijgen van de
gemeente. Wie een aardgastankstation plaatst, krijgt 25.000 euro,
kopers van een auto op aardgas kunnen rekenen op 1000 euro én een
gratis parkeerplaats in de stad. Inmiddels rijden er 82 aardgasauto's
rond en zijn er twee plekken in de stad waar je aardgas kunt tanken.
Geen enkele andere stad heeft dat al gerealiseerd. "Beide
aardgastankstations zijn nu al rendabel."
Pomphouders betalen mee aan marketing
Het succes laat zich vooral verklaren doordat de gemeente nadrukkelijk
de samenwerking zocht met het bedrijfsleven, stelt De Boer. Elf
pomphouders besloten deel te nemen aan het initiatief om duurzame
mobiliteit in de markt te zetten. De Boer: "Naast een gemeentelijke
subsidieregeling was het belangrijk dat ook de marketing goed opgepakt
zou worden. De afspraak was dat de pomphouders hiervoor geld op tafel
zouden leggen en dat de gemeente het bedrag zou verdubbelen. Dit is
gebeurd, en hierdoor hadden we meteen marketingbudget."
Duurzame mobiliteit als aanbestedingseis
Leeuwarden stimuleert duurzame mobiliteit ook in de
aanbestedingsprocedures. "We hebben onlangs het gehandicaptenvervoer
aanbesteed, met als voorwaarde dat het vervoer duurzaam gebeurt,"
vertelt De Boer. "De taxi's die het vervoer nu verzorgen, rijden
allemaal op aardgas. Het is een vliegwiel dat niet meer is te stoppen.
Nu stappen bijvoorbeeld ook scholen, pizzabezorgers en rijscholen over
op aardgas." Leeuwarden experimenteert ook met andere duurzame
brandstoffen, zoals vaar- en voertuigen op elektriciteit en biofuel.
"Maar ethanol is duurder dan gewone benzine. Daarmee trek je de
automobilist nooit over de streep. Daarom heeft biofuel bij ons nog
geen prioriteit."
Klimaatneutraal en vergroting voorzieningszekerheid
Het Platform Duurzame Mobiliteit ondersteunt initiatieven zoals in
Leeuwarden. De werkgroep `rijden op biogas' beschouwt deze
inspanningen als een opstap naar het rijden op biogas.Door gebruik te
maken van biogas (opgewerkt tot groen gas) wordt de toepassing ook
klimaatneutraal, en draagt bij aan vergroting van de
voorzieningszekerheid. Dat het gebruik van andere biobrandstoffen
duurder is dan de gangbare brandstoffen erkent ook het Platform
Duurzame Mobiliteit. Zij heeft daarom ook in een brief over fiscale
vergroening gepleit voor een accijnsverlaging voor (hoge blends van)
biobrandstoffen. Hierdoor wordt een gelijkwaardiger uitgangspunt
gecreëerd waardoor er meer ervaring opgedaan kan worden met
biobrandstoffen.