Martinair


Persberichten


* 1.15-05-08


* Jaarverslag 2007: Martinair reorganiseert en vernieuwt!


* Schiphol, 15 mei 2008. Martinair heeft het jaar 2007 afgesloten met een nettoverlies van ¤ 68,9 miljoen. In 2006 werd een nettoverlies van ¤ 7 miljoen behaald. Het bedrijfsresultaat over 2007 kwam uit op ¤ 71 miljoen negatief ( 2006: ¤ 5 miljoen negatief). De totale omzet van de voortgezette bedrijfsactiviteiten was in 2007 nagenoeg gelijk aan die in 2006 en bedroeg ¤ 951 miljoen.
* Eenmalige kosten voor onder andere de uitfasering en vernieuwing van de vrachtvloot, het stoppen van de Europese passagiersvluchten, het daarmee uitfaseren van de Airbus 320 toestellen en de vrijwillige vertrekregeling voor meer dan 120 gewaardeerde medewerkers, alsmede een voorziening in het kader van het lopende luchtvrachtonderzoek, drukten het resultaat aanzienlijk. De verouderde milieu-onvriendelijke Boeing 747-200's van Martinair Cargo zijn volledig vervangen door de moderne, efficiëntere Boeing 747-400BCF's. Daarmee is een basis gecreëerd waarbij de groei van Martinair Cargo gestalte gegeven kan worden. Bij Martinair Passage ligt de focus na het stoppen van de Europese vluchten op 'The Greater Caribbean' en Canada. In samenwerking met American Airlines zijn vanuit Miami bovendien doorverbindingen mogelijk naar een veelheid van bestemmingen in het Caribische gebied. De aangekondigde verkoop van dochterondernemingen van Martinair is nagenoeg afgerond. Nadat in 2006 reeds Martinair Partyservice verkocht was, zijn inmiddels ook Marfo en Skyjob aan andere eigenaren overgedragen. Met de Colombiaanse luchtvaartmaatschappij Avianca is een overeenkomst op hoofdlijnen afgesloten over de verkoop van alle aandelen Tampa Cargo. Het is de bedoeling dat de huidige strategische samenwerking tussen Martinair Cargo en Tampa Cargo gehandhaafd blijft en ons netwerk wordt uitgebreid met het netwerk van Avianca. De onderzoeken naar uitbesteding van activiteiten, waarvoor enkele onderdelen van het bedrijf in aanmerking komen, zijn grotendeels in een afrondende fase beland. Met het oog op de toekomst van Martinair is een aantal stappen genomen:
* Vandaag worden de nieuwe uniformen voor de bemanning gepresenteerd aan het Martinair personeel en de pers.
* Aan het eind van het jaar gaat de eerste paal de grond in voor het nieuwe hoofdgebouw van Martinair op Schiphol-Oost.
* Er wordt een aanvang gemaakt met de vervanging van de Boeing 767 passagiersvloot van Martinair. Gesprekken met Airbus, Boeing en leasemaatschappijen zijn gaande. Met een vernieuwde vloot krijgt Martinair meer mogelijkheden voor nieuwe bestemmingen. NB: Het Jaarverslag en de Jaarrekening van Martinair zijn vanaf heden te zien op www.martinair.com.