Gemeente Leidschendam-Voorburg
Alle adressen en gebouwen in één basisregistratie
Informatie speelt een belangrijke rol bij het contact van burgers en
bedrijven met de overheid. Goede gegevens zijn nodig voor de correcte
beantwoording van vragen, voor snelle toekenning van subsidies en
toeslagen, voor adequate beleidsontwikkeling en voor het voorkomen en
opsporen van misdaad en fraude. Kortom, goede gegevens zorgen voor
betere dienstverlening van de overheid. Daarom heeft het kabinet
onlangs besloten zes basisregistraties in te voeren. Er komt in 2009
één Basisregistratie Adressen (BRA) en één Basisgebouwenregistratie
(BGR) voor alle gemeenten. Samen worden ze de BAG genoemd, de
Basisregistraties Adressen en Gebouwen.
Basisbestand
Wat de GBA (gemeentelijke basisadministratie) is voor personen, wordt
de BAG voor adressen en gebouwen. De BAG is in 2009 het enige
basisbestand waaruit gegevens over adressen en gebouwen worden
opgevraagd. Dit geldt voor de gemeenten intern, en voor instellingen
die gebruikmaken van de gegevens van de gemeenten, zoals de
Belastingdienst.
Aanpassen adressenbestand
De invoering van de BAG betekent dat begin 2009 ook in de gemeente
Leidschendam-Voorburg een Basisregistratie Adressen en een
Basisgebouwenregistratie moeten zijn opgezet. De gemeente moet alle
adressen en gebouwen registreren op haar grondgebied, en die
registratie actueel houden. Omdat de BAG uitgaat van één adres voor
één verblijfsobject, moeten sommige adressen worden aangepast. Er
worden nieuwe adressen toegekend, bijvoorbeeld aan garageboxen. En er
zijn enkele adressen die een nieuw huisnummer krijgen, omdat zij
bijvoorbeeld nu nog een huisnummer delen. Iedereen die te maken krijgt
met een nieuw of ander huisnummer wordt hier komende weken persoonlijk
van op de hoogte gesteld door de gemeente.
Meer informatie vindt u op de website van het ministerie van VROM.